אלכוהול וסרטן שד

רבות נכתב על השפעותיהם של המשקאות האלכוהוליים, אשר כבר מימי המקרא זוכים להיות מרכיב תרבותי משמעותי בחיינו.

למעט האפקטים של משקאות אלו בטווח המיידי, ידועים היום לא מעט השלכות על מערכות גוף שונות בצריכה כרונית של אלכוהול. לצד תרומה אפשרית בשיפור הרכב השומנים בדם, שתייה של מספר מנות אלכוהוליות בשבוע עשויה להעלות את הסיכון להתפתחות סרטן השד.

נשים השותות בממוצע שתי יחידות של משקה אלכוהולי ליום, מעלות את הסיכון שלהן ללקות בסרטן השד ב – 8% עד 15% בהשוואה לנשים שאינן צורכות אלכוהול על בסיס קבוע. ההערכה היא כי מבין נשים, סרטן שד מהווה 60% ממקרי הסרטן שניתן לשייכם לצריכת אלכוהול.

מחקר שנערך בקרב אחיות בית חולים הצביע על כך שצריכה מוגברת של אלכוהול מכפילה את הסיכון לסרטן השד, עם 2% עלייה בסיכון על כל משקה נוסף בשבוע. על זאת ניתן להוסיף את הסיכון המוגבר לתחלואה בסרטן הפה, הושט והכבד.

אלכוהול מסרטן

אלכוהול נמצא כגורם סיכון להתפתחותם של סוגי סרטן רבים, אולם מנגנון הפעילות שמוביל לשינויים עדיין לא פוענח. מספר סברות הועלו בדבר המנגנון שמוביל לתהליכים המסרטנים. אחד ההסברים הבולטים הוא שאלכוהול גורם לעלייה ברמות הורמוני המין שתורמים להתפתחות סרטן השד, דוגמת אסטרוגן. לעומת זאת, מחקר אחר מצא כי יין אדום מעכב את הסיכון לחלות בסרטן השד זאת בזכות מעכב של האנזים ארומאטאז אשר נמצא באופן טבעי בענבים, מיץ ענבים, ויין אדום.

 השערה נוספת גורסת כי האלכוהול עצמו הוא רעל לרקמת השד עצמה ומעלה את הסבירות שלה ליצירת מוטציות סרטניות. גורמים נוספים העלולים לגרום להגדלת הסיכון קשורים למרכיבים נוספים בדיאטה כמו מחסור בחומצה פולית, המתלווה לעיתים לצריכה מוגברת של אלכוהול.

הסיכון הוא גבוה במיוחד כאשר הצריכה היא בגילאים צעירים יותר ובזמן ההתפתחות. קיימים מחקרים המצביעים על כך שנשים שצרכו אלכוהול במהלך ההיריון, הגבירו באופן משמעותי את הסבירות לסרטן שד אצל בנותיהן בעתיד.

בנשים אלו לא רק שיש רמות גבוהות יותר של אסטרוגן, אלא גם קיימת ירידה של רמות המלטונין כמו גם מעורבות של מנגנונים נוספים התורמים להגברת הסיכון. ריכוז הנתונים מראה כי ישנה חשיבות לצריכה המצטברת של אלכוהול, עם דגש מיוחד על תקופת הבגרות. הפסקת השתייה של אלכוהול בשלב מסוים לא הוכחה כמפחיתת סיכון מנגד. אצל גברים הסיכון המוגבר לסרטן שד עקב שימוש באלכוהול לא הוכח באופן מובהק.

האיגוד האמריקאי לסרטן ממליץ לנשים על צריכה מבוקרת של לא יותר ממשקה אלכוהולי אחד בממוצע ליום. היתרונות שבשתיית אלכוהול במניעת מחלות לב הן מוגבלות, ואינן באות לידי ביטוי בצריכה בלתי מבוקרת. גם אם אלכוהול תורם להתפתחות סרטן השד, ידוע כי הוא לא גורם הסיכון היחידי: למשתנים כמו גיל החולה, הרכב הגנטי והשמנת יתר יש השפעה רבה יותר על התהוות המחלה.

שכיחות סרטן השד בישראל

סרטן השד הוא הגידול הסרטני השכיח ביותר בקרב נשים בישראל, כמו גם במרבית מדינות העולם המפותח. אצל למעלה מ – 4000 נשים בישראל מאובחן סרטן השד עם המחלה, עם שיעורי תמותה של כ- 900 מידי שנה. אחת מכל שמונה נשים בישראל עלולה לפתח את המחלה. ב – 18,000 נשים בישראל נמצאות בכל זמן נתון תחת טיפול או מעקב בסרטן השד. אם התגלתה המחלה לנשים בישראל מגיעות זכויות רפואיות שבמסגרתן הן זכאיות לקבל הטבות שונות בגין מצבן, כדי לעזור להן להמשיך להתמודד עם המחלה. כאמור, הקטנת כמויות הצריכה של אלכוהול, ובייחוד בקרב נשים צעירות, עשויה לתרום לצמצום התחלואה במחלה.

ראו גם:

רעלן המצוי במזונות בריאים קשור לסרטן השד

דרך חדשה לאבחון מוקדם

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן