אבחון סרטן השד בעזרת תרמוגרפיה

גילוי מוקדם של סרטן השד הוא אחד מהאתגרים החשובים ביותר של עולם הרפואה. כיום, קיימות בדיקות רבות המצילות חיים: בדיקת ממוגרפיה, אולטרסאונד, MRI או בדיקה ידנית. בדיקת התרמוגרפיה היא בדיקה נוספת, המשתמשת בקרני אינפרא אדום על מנת לזהות שינויים זעירים בחום הגוף הנפלט מהעור.

אחד העקרונות החשובים בחקר הסרטן הוא שקיימים שינויים מטבולים באזור הגידול הסרטני. כלומר, באזור בו קיים גידול, ניתן למצוא גם זרימת דם מוגברת ופעילות מטבולית אינטנסיבית יותר, שתפקידה לספק לגידול את כל צרכיו: נוטריינטים למטרות אנרגיה, יצירת כלי דם חדשים וכו'.

הפעילות המטבולית המדוברת, גורמת לכך שטמפרטות העור באזור הגידול עולה, וניתן לראות זאת בבדיקת התרמוגרפיה ובכך לזהות באופן מוקדם את הרקמה הסרטנית.

איך מבוצעת ההדמיה בבדיקת תרמוגרפיה

כאשר מבצעים הדמיה בשיטת תרמוגרפיה, משתמשים בשני מרכיבים עיקריים: מצלמת אינפרא אדום ואלגוריתמים ממוחשבים מיוחדים. המצלמה המיוחדת המצלמת בשיטת אינפרא אדום היא מצלמה תרמית, כלומר, קולטת גלי חום, ולכן, המצלמה מצליחה להבחין בצורה רגישה ביותר בשינויי החום הזעירים הקיימים על עור השד.

מצד שני, קיימת מערכת מחשב משוכללת המכילה אלגוריתמים שיודעים לפענח את המידע שהתקבל מהמצלמה ולהציגו ברזולוציה גבוהה על גבי מסך המחשב. בזכות השילוב בין המצלמה למערכת המחשב מתקבלת התמונה הסופית, שמספקת לנו מבט על שינויי החום הקיימים על עור השד ועוזרת בגילוי מוקדם של תהליכים סרטניים.

גילוי הסרטן באמצעות תרמוגרפיה

שינויי החום האלה מאפשרים לנו להבחין בין רקמה בריאה לרקמה סרטנית או קדם סרטנית. קיימות תיאוריות הגורסות כי ניתן לגלות בשיטה זו רקמה חשודה 10 שנים לפני התפתחות הגידול.

בזכות כך, ניתן יהיה לאתר את הגידולים הללו בשלב מוקדם יותר ובאופן פשוט יותר. חשוב לציין ששינויי הטמפרטורה בין הרקמה הסרטנית או הקדם סרטנית לבין הרקמה הבריאה הם זעירים, ולכן יש צורך במערכת רגישה ביותר על מנת לספק אבחנה טובה.

נעים יותר, יעיל יותר

בניגוד לבדיקות הותיקות יותר בתחום גילוי סרטן השד, בדיקת התרמוגרפיה אינה מתבססת על גילוי פיזי של גידול אלא על בדיקת תפקוד פיזיולוגי. זוהי בשורה נפלאה לנשים רבות שסבלו במשך שנים מבדיקת הממוגרפיה על חסרונותיה הרבים.

כאשר אשה נבדקת בממוגרפיה, היא עוברת צילום רנטגן כאשר השד נמצא במצב דחוס בתוך סד מיוחד. מדובר בבדיקה כלל לא נעימה שבנוסף לכך חושפת את האשה לקרינת הרנטגן.

מלבד זאת, לבדיקת הממוגרפיה קשיי פענוח רבים, ופעמים רבות מתקבלת תשובה שאינה חד משמעית. בנוסף, לא כל אישה יכולה לעבור בדיקת ממוגרפיה, וקיימות נשים רבות ובמיוחד צעירות, שאינן יכולות להיבדק בגלל מבנה שד דחוס, ולכן עליהן למצוא חלופות לבדיקות הסקר השגרתיות.

למרות החסרונות הרבים של בדיקת הממוגרפיה, עדיין מדובר באחת הבדיקות הנפוצות והמהימנות לגילוי מוקדם של סרטן השד, שהצליחה להציל את חייהן של נשים רבות, אך לעומתה בדיקת התרמוגרפיה מספקת יתרונות רבים.

בניגוד לבדיקת הממוגרפיה, בדיקת תרמוגרפיה לא מערבת קרינה מייננת ובכך לא מסכנת את הנשים הנבדקות. בנוסף, לא מעורב בבדיקה זו תהליך דחיסת השד הלא נעים או מגע פיזי אחר, ובסך הכל מדובר בפרוצדורה פשוטה מאוד ונוחה מאוד.

מבחינת פענוח הממצאים, בדיקת תרמוגרפיה מספקת כאמור תוצאות לגבי התפקוד הפיזיולוגי של רקמת השד, ולכן קל מאוד לפענח ממצאים אלו. יתרה מכך, ניתן לזהות באמצעות הבדיקה גושים זעירים שלא ניתן היה לזהות באמצעות הבדיקות הישנות ובכך לספק גילוי מוקדם עוד יותר של הסרטן. והחשוב מכל, בניגוד לבדיקת הממוגרפיה, בדיקת תרמוגרפיה אינה מקפחת נשים צעירות רבות, ומאפשרת לבדוק את כולן, וללא קשר למצב האנטומי של השד.

ראו גם:

יעילות הבדיקות לסרטן שד

מערכת MBI לאבחון סרטן השד

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן