אחוז תמותה גבוה בישראל מסרטן השד

שיעור התחלואה בסרטן השד נמצא בעליה בשני העשורים האחרונים – בישראל ובעולם כולו. אחת מכל תשע נשים מאובחנת כחולה בסרטן השד, ועל אף שמרבית החולות הן מבוגרות, כרבע מהן מתחת לגיל חמישים.

בנוסף לכך, שיעורי התמותה מסרטן השד גבוהים מאוד יחסית לסוגי סרטן אחרים. כאן בארץ אמנם חלה בשנים האחרונות ירידה של כ-30% בשיעור התמותה מסרטן השד, ועדיין, בשנת 2009 נפטרו בישראל לבדה 949 נשים מהמחלה. מדובר בשיעורי תמותה גבוהים ביחס למדינות אחרות כמו גרמניה, ספרד, שבדיה ופינלנד. בבריטניה, דנמרק, אירלנד והולנד, לעומת זאת, שיעור התמותה מהמחלה גבוה יותר מאשר בישראל.

אורח חיים מערבי

סרטן השד מתבטא בגידולים שמקורם ברקמות שונות בשד; בצינוריות אשר מובילות את החלב אל הפטמה, בתאי האונות המייצרות את החלב או ברקמות אחרות. עם זאת, הוא עלול להתפשט גם לבלוטות הלימפה או לאיברים אחרים. הסכנה הגדולה היא היווצרות גידולים באיברים פנימיים, שאינם ניתנים להוצאה בהליך כירורגי.

נראה כי העליה בתחלואה קשורה ישירות לאורח החיים המערבי, הכולל מספר גורמים שמעלים את הסיכון לחלות בסרטן השד:

  • צריכה מרובה של מזונות שמנים – הצטברות שומן בתאים מביאה לפעילות פחותה של תיקון החומר הגנטי ולהתרבות התאים הסרטניים.
  • לידות מאוחרות ומספר לידות מועט.
  • עישון.
  • נטילת תחליפי הורמונים מעלה את הסיכון לחלות בסרטן השד. השפעה זו מתפוגגת כעבור חמש שנים מהפסקת הטיפול.
  • נטילת גלולות למניעת הריון מעלה את הסיכון לחלות בסרטן השד ב-10%-15%. השפעה זו מתפוגגת כעבור עשור מסיום נטילת התרופות.
  • פעילות גופנית מעטה ומשקל יתר – היעדר פעילות גופנית אחראי לכ-10-15% ממקרי סרטן השד. משקל עודף גם הוא אחראי לרבים ממקרי הסרטן, אך אין זה אומר שצריך להיות רזים מאוד. דווקא משקל ביניים (20-25 במדד BMI) נחשב למשקל הרצוי מבחינת הפחתת הסיכון לחלות במחלה.
  • שתיית אלכוהול – שתייה מרובה של משקאות חריפים (למעלה מ-3 מנות ביום), מעלה את הסיכון למחלה בשיעור של בין 30%-50%. שתיה מתונה יותר מעלה את הסיכון ל-7%.

חלק מההשפעות הן ישירות וחלקן נובעות משילוב של גורמים. למשל, מחקרים הוכיחו כי קבלת מחזור בגיל מוקדם והפסקתו בגיל מאוחר מגבירים את הסיכוי לחלות בסרטן השד, וזאת בשל החשיפה המוגברת להורמון אסטרוגן. קבלת מחזור בגיל מוקדם קשורה בין היתר לצריכת מזונות שמנים ולמשקל יתר, כך שהשפעת גורם זה היא עקיפה.

מלבד כל הגורמים הללו, כמו בסוגי סרטן אחרים גם בסרטן השד יש לתורשה מקום מכריע, ולכן אשה שיש לה היסטוריה משפחתית של סרטן השד נמצאת בסיכון גבוה יותר לחלות במחלה.

עלייה במקרי סרטן השד בציבור הערבי

את ההשפעה של מכלול הגורמים הללו ניתן לראות בחברה הערבית בארץ, אשר מנהלת בשנים האחרונות אורח חיים יותר מערבי ממה שהיה בעבר – הן מבחינת חיי המשפחה והן מבחינה תזונתית.

מבחינת תכנון המשפחה, הנשים הערביות משתמשות יותר מבעבר בגלולות למניעת הריון בגיל צעיר ובתחליפי הורמונים בגיל המעבר, יולדות בגיל מאוחר יותר ומביאות לעולם פחות ילדים. גם שיעור הנשים המיניקות פוחת, בדומה למה שקורה בחברה היהודית. מבחינה תזונתית, הנשים הערביות בארץ צורכות יותר ויותר מזונות תעשייתיים ועשירים בשומן, שהחליפו חלקית את המאכלים המסורתיים, לצד ירידה בפעילות הגופנית שמביאה לעודף משקל.

במקביל לשינויים תרבותיים אלה ניתן לראות עלייה משמעותית בשיעור החולות בסרטן השד ונראה כי יש קשר הדוק בין השניים.

אולי יעניין אותך גם:

האם נטילת גלולות נגד הריון מעלה את הסיכון לסרטן השד? חוקרים בדקו

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן