עישון וסרטן השד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

עישון

עישוןהוכחת הקשר שבין עישון למחלות שונות נראית, פעמים רבות מסובכת עקב הבעייתיות בהפרדת המרכיבים השונים.

אולם במחקר מחלה מסוימת, אפשר לקבוע ולחקור מנגנון נזק ספציפי אשר נגרם עקב העישון. כמו למשל הקשר אשר נמצא לסרטן הריאה, אמפיזמה וסרטן הוושט והלוע.

הוכחת הקשר נעשית על סמך בדיקות באיברים בהם מתפשט העשן, בין אם הם נחשפים באופן ישיר ובין אם באופן עקיף (כמו למשל הנזק לעור או לכלי דם).

קשר זה קשה יותר להוכחה בסרטן השד. סרטן שד שכיח מאד, וכיום הסטטיסטיקה מדווחת על סיכון מוגבר, של אחת לשמונה נשים לחלות.

לסרטן השד ידועים עד כה גורמים רבים, כאשר העיקריים שבהם הם השפעתם של ההורמונים הנשיים ונוכחות מוטציה גנטית BRCA.

הוכחת הקשר אף הופכת להיות קשה יותר כשלוקחים בחשבון שתי סברות שונות. האחת היא שהחומר בנזפירן הנמצא בעשן הסיגריות עלול לגרום להתמרה ושינוי בתאי האפיתל של השד, והשנייה היא שלעשן הסיגריות יש השפעה נוגדת אסטרוגנים, עובדה אשר יכולה להגן על נשים אלו.

תוצאות מחקרים תומכים

ממחקר גדול, אשר נעשה בקנדה, עלה כי הנזק מעישון נמצא תלוי בגיל בו נעשתה החשיפה לעשן הסיגריות.

ככל שהנשים התחילו לעשן בגיל מוקדם יותר (כחמש שנים מהופעת המחזור), כך גדל הסיכון לחלות בסרטן השד בבגרותם.

הסיכון היה גבוה ב – 69% בהשוואה לנשים לא מעשנות. סיכון זה אף עלה אצל נשים אשר לא ילדו מעולם, עישנו כ 20 סיגריות ביום והתחילו לעשן בגיל מוקדם מאד.

סיכון זה הוערך פי שבע יותר בהשוואה לנשים אשר לא ילדו מעולם, אך גם לא עישנו.

הסברה היא שדווקא בגילאים הקריטיים בו רקמת השד עוברת הכפלה והתמיינות מואצת, כמו בגיל ההתבגרות, חשיפה לקרצינוגנים כמו אלה הנמצאים בסיגריות הופכת אותה לרגישה אף יותר.

עם זאת, נשים אשר החלו לעשן לאחר לידת ילדם הראשון, יכולות להיות חשופות לעשן הסיגריות, כך שישפיע בגיל המעבר על ייצור האסטרוגנים, ולהוות דווקא גורם מגן.

למרות האמור, עישון סיגריה אינו יכול להוות גורם מבטיח מפני התפתחות סרטן שד בקרב נשים אשר התחילו לעשן לאחר לידה אחת, מכיוון שמחלה זו מערבת גורמים נוספים אשר לא כולם ידועים עד סופם.

עישון אקטיבי ופאסיבי

מחקר נוסף, אשר כלל 80,000 נשים אמריקאיות בגילאים של 59-79 , ניסה לבדוק את תרומתו של עישון אקטיבי ופאסיבי להתפתחות סרטן השד, במהלך תקופה של 10 שנים.

מסקנות המחקר היו כי מעשנות אקטיביות נמצאות בסיכון גבוה ב 16% ללקות בסרטן השד בהשוואה לנשים לא מעשנות.

גם במחקר זה, נמצא קשר לגיל תחילת העישון. החידוש הוא כי נמצא כי גם נשים אשר היו חשופות לעישון פאסיבי העלו את הסיכון לחלות בסוג סרטן ספציפי זה, פי 3 בהשוואה לנשים לא חשופות.

בעקבות תוצאות אלה, ומעבר להמלצה הגורפת על הפסקת העישון, על נשים אלה להיות מודעות כי הן נמצאות בקבוצת סיכון.

בתור קבוצת סיכון, עליהן לבצע ממוגרפיה מגיל 40, ולנסות להפחית בגורמי הסיכון האחרים, כמו משקל גבוה, תזונה לא בריאה וחוסר פעילות גופנית.

כמו כן, מומחי החינוך הפורמאליים והבלתי פורמאליים חייבים להעביר לבנות הצעירות כי ככל שיתחילו לעשן בגיל מבוגר יותר (או לא לעשן כלל) הן יהיו בסיכון מופחת להתפתחות מחלות סרטן שד ומחלות ואחרות (כמו מחלות לב, ריאות וכלי דם) ויזכו לתוחלת חיים ארוכה ואיכות חיים טובה ובריאה יותר.

החוקים הנחקקים על איסור עישון במקומות ציבוריים, מנסים אף הם למגר בעיה זו.

ראו גם:

בדיקה חדשנית לגילוי סרטן השד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו