בדיקה חדשנית לגילוי סרטן השד

בדיקה חדשהבשנים האחרונות אנו עדים יותר ויותר לחשיבות של אבחון מוקדם בכל מה שנוגע לטיפול והחלמה ממחלות סרטן שונות. עולם הרפואה משקיע הון עתק במחקרים שיביאו לפיתוח של אמצעים יעילים לאבחון מוקדם של סוגי סרטן שונים.

בכדי שאמצעי שכזה יהיה יעיל עליו לעמוד במספר קריטריונים: עליו להיות זול בצורה שתאפשר בדיקה של אוכלוסייה גדולה, עליו להיות מדויק מבחינת אמיתות התוצאה, ועליו להיות מסוכן במידה מינימאלית כדי שלא ישפיע על בריאות החולה.

כיום קיימות בשוק בדיקות סקר לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, סרטן הערמונית וכן בדיקת ממוגרפיה לאיתור של סרטן השד.

לאחרונה פורסמו בקונגרס האירופי לרדיולוגי שהתקיים באוסטריה, ממצאים של מחקר שהתבצע על-ידי חמישה מרכזים רפואיים בישראל, ובמרכזם שיטה חדשה לגילוי של סרטן השד.

סרטן השד

סרטן השד נחשבת למחלה הממארת הנפוצה ביותר בישראל והמחלה הממארת השכיחה ביותר בקרב נשים בעולם כולו.

מנתונים של האגודה למלחמה בסרטן בישראל עולה כי מידי שנה מאובחנות בארץ כ-4000 נשים החולות בסרטן השד.

הנתון המעודד הוא שבאמצעות ביצוע של בדיקות לאבחון מוקדם ומתן טיפול בשלב מוקדם, עד 90% מהנשים יכולות להגיע לריפוי מלא מהמחלה.

קיימים מספר אמצעים שיכולים לסייע בגילוי מוקדם של המחלה:

  • בדיקת שד עצמית– מומלצת לכל אישה מעל גיל 20. יש לבצע את הבדיקה מידי שבוע, עדיף בזמן המקלחת ולמשש כדי לראות האם חל שינוי במבנה או מרקם השד. אם הבחנתן במשהו חריג עליכן לפנות לרופא.
  • בדיקת שד על ידי רופא- מומלצת אחת לשנה אך לרוב לא מבוצעת.
  • בדיקת ממוגרפיה– מדובר בצילום רנטגן של השד. הצילום כרוך באי נעימות אך מהווה כיום את האמצעי היעיל ביותר לאבחנה מוקדמת של סרטן השד. הבדיקה כרוכה בחשיפה לקרינה. הצילום מומלץ לכל אישה שעברה את גיל 50 אחת לשנתיים. לנשים שיש להן קרובת משפחה מדרגה ראשונה שחלתה בסרטן שד, מומלץ לעבור ממוגרפיה, על אף החסרונות בה, אחת לשנתיים החל מגיל 40 או 10 שנים לפני שקרובת המשפחה חלתה.
  • בדיקת אולטרסאונד- הבדיקה פחות מדויקת מאשר ממוגרפיה אך היא אינה כוללת חשיפה לקרינה ומומלצת לנשים עם "שד צעיר" שהוא גבשושי יותר וקשה לאבחנה בממוגרפיה.

הבדיקה החדשנית לאיתור סרטן שד

כאמור, חוקרים ישראלים מחמישה מוסדות רפואיים בארץ, הציגו בכנס השנתי של הקונגרס האירופי לרדיולוגיה שנערך לאחרונה באוסטריה, תוצאות של מחקר אותו ביצעו בארץ ועשוי להביא למהפכה בדרך בה אנו מאבחנים את סרטן השד.

החוקרים פיתחו שיטה בשם RUTH לסריקה תלת ממדית של רקמת השד תוך שימוש בקרינה אינפרא אדומה (שאינה מסרטנת). התמונה שמתקבלת עוברת עיבוד במחשב שניתן פלט של אבחון. מהמחקר עולה כי תוצאות האבחון של הבדיקה הנ"ל עולות על הדיוק של בדיקת הממוגרפיה. לבדיקה יתרונות נוספים כמו חוסר חשיפה לקרינה מייננת, וכן אפשרות לבדיקת שד של נשים צעירות שכיום אינה יעילה בממוגרפיה. בנוסף הבדיקה אינה כרוכה בכאב או אי נעימות פיזית כלשהי.

במסגרת המחקר נבדקו 118 נשים אשר 66 מהן אובחנו כחולות בסרטן שד ו-52 האחרות היו עם תוצאות תקינות של ממוגרפיה ושימשו קבוצת בקרה.

כל הנשים נסרקו במערכת RUTH שפיתחו החוקרים. כאשר בדקו את תוצאות הסריקה התברר כי המערכת הצליחה לזהות גידולים סרטניים ב-58 מתוך 66 הנשים החולות. מדובר על שיעור הצלחה של 88% שהוא שיעור הצלחה גבוה ביותר. הגידולים שזוהו נעו בין גודל של 5 מ"מ ועד 45 מ"מ, דבר המעיד על טווח זיהוי רחב של גידולים קטנים וגדולים גם יחד.

נדרשים עוד מחקרים בנושא בטרם יוחלט האם להכניס את הבדיקה כבדיקת סקר קונבנציונאלית לסרטן השד, אך לעת עתה נראה כי מדובר בבדיקה מוצלחת, שיכולה להציע חלופה איכותית ומדויקת יותר לבדיקת הממוגרפיה המוכרת.

ראו גם:

סימנים מוקדמים לגילוי מחלת סרטן השד

לבדיקה חדשנית ומהימנה פרי פיתוח ישראלי לגילוי מוקדם לחצו פה >>>

בדיקה חדשה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן