ניתוחים להגדלת חזה

נשים רבות פונות לניתוחים להגדלת חזה כאשר הן חשות חוסר שביעות רצון מהמראה של החזה הטבעי שלהן. כשניגשים לבצע ניתוח כלשהו יש לקחת בחשבון את הסיכונים שמלווים אותו, בייחוד אם מדובר בניתוח שהוא ניתוח מבחירה ולא מחובה כמו ניתוח להגדלת חזה.

הסיכונים בניתוחים הם רבים ונעים מדלקת מקומית באתר בו מבוצע החתך ועד למוות. לשמחתנו הרבה, שכיחותם של הסיכונים היא מועטה וזאת הודות לשיפור הרב שחל בתנאי הסניטציה בחדרי הניתוח, וכמובן למיומנות של המנתחים.

מאז המצאתם של הניתוחים להגדלת חזה עלתה השאלה האם יש קשר בינם לבין היארעות של סרטן השד. מחקרים רבים נעשו במטרה לענות על השאלה הנ"ל אך נראה כי לפחות כיום לא הצלחנו לקבל תשובה חד משמעית.

סרטן השד

הסטטיסטיקה הנוכחית מדברת על כך שאחת מכל שבע נשים תחלה במהלך חייה בסרטן השד. אבחנה מוקדמת יכולה להציל חיים ולהביא לריפוי בשיעור של עד 90%. מסיבה זו, מומלץ לכל אישה מעל גיל 50 לבצע בדיקת ממוגרפיה לאיתור מוקדם של סרטן השד.

שכיחות סרטן השד עולה עם הגיל, כמו כן, שכיחותו עולה אם במשפחה היו מקרים של סרטן שד. הסיבה לכך היא נשאות של גן פגום בשם BRCA שיכול לגרום למחלה. נשים נוספות הנמצאות בסיכון הן נשים שילדו בגיל מבוגר או כאלה שלא ילדו מעולם, נשים שגיל קבלת הוסת והפסקת הוסת אצלן היה מוקדם, ילידות אמריקה הצפונית ואירופה נמצאות בסיכון גבוה יותר, וכן נשים שהרגלי החיים שלהן אינם טובים וכוללים: עישון, השמנת יתר, שתיית אלכוהול ותזונה לקויה. סימנים להופעת המחלה עלולה להתבטא ברגישות בשדיים, בליטות חריגות בשד, הפרשה מהפטמה ועוד.

מה להגדלת חזה ולסרטן שד?

השימוש בסיליקון לצרכים רפואיים החל בשנת 1953 וגרר אחריו גל של שאלות ומחקרים בנוגע להשפעתו של הסיליקון על גוף האדם.

בסוף שנות ה-90, עלה חשד במינהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) כי לנשים שבגופן הושתלו שתלים עם סיליקון קשיח ומילוי של מי מלח, יש סיכון ללקות בסרטן השד ובמחלת פרקים ושרירים. עקב כך ה-FDA אסר שימוש בשתלים הנ"ל אולם עד מהרה השתלים חזרו לפופולאריות הרבה שהייתה להם בעבר.

השתלים הנמצאים בשימוש כיום מכילים מעטפת סיליקון קשיחה ובתוכה ג'ל סיליקון. מחקרים רבים שנעשו לאורך השנים לא הצליחו להוכיח קשר חד משמעי בין שימוש בשתלי סיליקון לבין היארעות מוגברת של סרטן שד. יתרה מכך- מספר מחקרים אף הוכיחו כי שתלי סיליקון מפחיתים את הסיכוי לחלות בסרטן שד, ואף עוזרים באיתור מוקדם שלו.

מחקר שבוצע באוניברסיטת קליפורניה לאורך 25 שנים גילה כי נשים שבחזן היו שתלי סיליקון הצליחו למשש את הגידול ובכך להביא לאבחנה מוקדמת.

כמו כן, הגידול של אותן נשים נצפה טוב יותר בבדיקות הדמייה. הסיבה לכך היא כנראה שהגידול מרגיש ונראה מודגש יותר על הרקע האחיד של הסיליקון.

האם קיים קשר בין סרטן השד להגדלת החזה?

יחד עם זאת, הוכח קשר בין הגדלת חזה עם שתלי סיליקון לעלייה בהיארעות של סרטן שד נדיר בשם לימפומה אנאפלסטית עם תאים גדולים. החוקרים גילו כי הסיכון לפתח סוג סרטן זה בנשים לאחר השתלת סיליקון בחזה, גבוה פי 18 מנשים שלא עברו את הניתוח. למרות זאת, החוקרים מדגישים כי הסרטן הוא כל-כך נדיר שגם עם תוספת הסיכון של הסיליקון, עדיין לא נפוץ להיתקל בו.

לסיכום ניתן לומר שלמרות שהבשורה שלא הוכח קשר בין הגדלת חזה באמצעות סיליקון לבין סרטן שד היא משמחת, חשוב תמיד לשמור על ערנות בנושא ולערוך מעקב אחר השתלים והחזה. בהמשך לכך, במחקר שנערך בשנת 2013 נמצא כי נשים שעברו הגדלת חזה נמצאות בסיכון גדול יותר למות מסרטן השד.

ראו גם:

רשלנות רפואית באבחון סרטן השד

שתלי סיליקון מסוג PIP גרמו למחלת הסרטן

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן