שתלי סיליקון מסוג PIP

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בחודש דצמבר האחרון עלו לתודעה הארצית שתלי סיליקון מסוג PIP ששימשו להגדלת חזה. הפרשייה המתוקשרת החלה לאחר שבצרפת, 8 נשים אשר עברו ניתוח להגדלת חזה ובשדיהן הושתלו שתלים מסוג PIP, מתו כתוצאה ממחלת הסרטן.

משרד הבריאות הצרפתי מיהר לפרסם הודעה ולקרוא לכ- 30,000 נשים צרפתיות שעברו ניתוח פלסטי בו נעשה שימוש בשתלים הנ"ל להסיר את השתלים. בה בעת, הודיע משרד הבריאות הצרפתי כי לא קיים כל קשר בין סוג השתלים לבין תחלואה מוגברת בסרטן.

השימוש בשתלי סיליקון מסוג PIP לצורך ניתוחי הגדלת חזה בוצע בלמעלה מ-65 מדינות. כלל משרדי הבריאות בעולם מיהרו לבצע הערכת מצב בנוגע לבעיה.

גם בישראל בוצעו ניתוחים להגדלת חזה בשימוש בשתלי PIP. משרד הבריאות העריך כי בארץ קיימות 850 נשים שעברו השתלה של השתלים הנ"ל וקרא להן לפנות למרפאה בה עברו את הניתוח ולעבור הערכה ובדיקה של תקינות השתל. מסך כלל הנשים בארץ שעברו הגדלת שדיים, רק 5% עברו את ההליך תוך שימוש בשתלי PIP ולכן בארץ הבעיה פחות חמורה מאשר באירופה.

מהם שתלי PIP ומדוע הם מסוכנים?

ניתוח להגדלת שדיים הוא מן הניתוחים הפלסטיים הפופולאריים ביותר. נשים רבות חושקות בשד מעוצב יותר, גדול יותר וזקוף יותר והניתוחים הללו נותנים מענה אסתטי מצוין לדרישות הללו.

יחד עם זאת, אסור לשכוח שלניתוח כמו כל ניתוח סיכונים משלו, בייחוד כאשר משתילים לגוף חומרים זרים. הסיליקון ככלל הוא חומר יציב ולא אמור לגרום לתגובה כלשהי של הגוף אם הוא מושתל כראוי. במקרה של דליפה מהשתל, יכול להיווצר מצב מסכן חיים שכן החומר הוא רעיל במגע עם הדם.

שתלי PIP יוצרו על-ידי חברה צרפתית והיו פופולאריים מאוד בקרב נשים שביקשו לעבור ניתוח להגדלת חזה. השתלים הכילו בתוכם ג'ל סיליקון ועוד מספר חומרים שכיום מתגלים כחומרים רעילים. סביר להניח שהשתלים הנ"ל היו פופולאריים כל-כך בשל העובדה שמחירם היה זול משתלים אחרים שקיימים בשוק.

לשימוש בג'ל בתוך שתל סיליקון יש חיסרון אחד ברור והוא עלייה בשכיחות של קרעים. משרד הבריאות הצרפתי, לאחר שבחן את שתלי ה-PIP, הורה לסגור את המפעל שייצר שתלי PIP עוד בשנת 2010, כשהתגלה ששיעור הקרעים ודליפת סיליקון משתלים אלה הוא גבוה ועומד על 5%-10% לשנה. דליפת סיליקון משתל יכולה לגרום לסכנה משמעותית לנשים שעברו השתלה.

על אף ההנחיה לסגור את המפעל, המשיכה חברת PIP לשווק את השתלים הפגומים תחת השם M-implant. חשוב לציין כי כבר בשנת 2000 התריע משרד התרופות והמזון האמריקאי (FDA) כי קיימים ליקויים בפס הייצור של השתלים הנ"ל וכי יש לתקנם.

לאחרונה פורסמו ידיעות כי קיים קשר בין השתלים הנ"ל לבין היארעות מוגברת של סרטן. חשוב לציין כי כרגע לא הוכח קשר כזה והסכנה בשתלי ה-PIP היא סכנה של דליפת חומרים רעילים שקיימים בהם. טרם הוכח כי מדובר בחומרים מסרטנים.

שתלי PIP בארץ

משרד הבריאות הודיע לאחרונה כי הוא ממליץ לכל הנשים שבגופן הושתלו שתלי סיליקון מסוג PIP לגשת אל הרופא המנתח ולבצע בדיקה לבירור האם השתל דולף. במידה ואכן התגלה פגם בשתל, משרד הבריאות הצהיר כי יממן את הניתוח להוצאת השתל, את הניתוח להכנסת שתל חדש ואת עלות ימי האשפוז. המנותחת תישא בעלות השתל החדש בלבד.

שתלים מסוג PIP הושתלו בארץ במקומות הבאים: מרפאות סינופסיס, נארא, מרפאת רפאל ברמת גן, מרפאות התאומים, מכרז רפואי רמת אביב, מרפאת אריאל (נסגרה), מרכז רפואי אסתטי בנתניה ומרכז רפואי עתידים.

ראו גם:

הקשר בין חזה גדול וסרטן השד

דרך חדשה לאבחון מוקדם של סרטן השד

האם גילוי מוקדם מזיק?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו