צריכת עמילנים להישנות של סרטן השד

סרטן השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים והשני בקטלניותו. אם בעבר הסיסמא שזוהתה עם המחלה הייתה "אחת מתשע" כיום גוברת יותר התחושה, שעל-פי נתונים עדכניים הסטטיסטיקה עובדת לרעת הנשים, ואחוז החולות בסרטן השד הולך לעלות.

ניתן לייחס את העלייה בשכיחות סרטן השד למספר גורמים, ביניהם גורמים הקשורים לחשיפה מרובה לקרינה שהולכת וגוברת עם ההתקדמות הטכנולוגית בעולם.

כמו כן, לא ניתן להתעלם מגורמים הקשורים בשיפור המודעות, אמצעי האבחנה וסימנים מוקדמים של סרטן שד גם אלה תורמים לעלייה במספר הנשים המאובחנות מידי שנה.

גורם נוסף המשפיע כמובן על התחלואה בסרטן הוא הגורם התזונתי. ידוע כי הקפדה על דיאטה דלה בשומנים ועשירה בסיבים תזונתיים היא בריאה באופן כללי, ואף מורידה סיכוי לתחלואה בסרטן.

חשוב למעט ככל הניתן בצריכה של מזון מעובד המכיל חומרים שיכולים להגביר הופעה של גידולים סרטניים. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מראים כי לתזונה חשיבות נוספת והיא בהישנות של סרטן.

מחקר שהתפרסם לאחרונה מתאר כיצד צריכה של עמילנים בדיאטה, משפיעה על הישנות של סרטן שד בנשים שהחלימו ממנו.

צריכת עמילנים

עמילן הוא רב סוכר המורכב מהרבה יחידות של חד הסוכר גלוקוז. עמילן משמש לאגירת אנרגיה בצמחים, בעיקר בזרעים, פקעות, עלים, גבעולים ושורשים, והוא ניתן לעיכול על ידי בני-אדם. המאכלים הנפוצים ביותר המכילים עמילן הם: אורז, תירס, חיטה (וכל תוצריה) ותפוחי אדמה.

כמו כן, תעשיית המזון מרבה להוסיף עמילנים שונים למזון אותו היא מייצרת בכדי להגדיל את צמיגותו. העמילנים הנפוצים בשימוש הם אלו הממוספרים E1400-E1450.

עמילן והישנות סרטן השד

מהלך המחקר

מחקר חדש שהוצג לאחרונה בכנס השנתי של סרטן השד בטקסס, מראה כי קיים קשר בין צריכה מוגברת של פחמימות המכילות כמות רבה של עמילנים, לבין עלייה של סרטן שד שהוגדר כ- low grade, שהוא סרטן בעל דרגת התמיינות גבוהה.

המחקר כלל 2,651 נשים שהיו חולות בעבר בסרטן השד והחלימו. המעקב אחר אותן נשים נמשך כשבע שנים, כאשר בכל שנה התבקשו הנשים להשיב על שאלות הנוגעות לתזונה שלהן ולמצבן הבריאותי.

תוצאות המחקר

לאחר עיבוד הנתונים ראו החוקרים שנשים שהייתה להן חזרה של סרטן השד, הגבירו את צריכת הפחמימות הממוצעת שלהן ב-2.3 גרם ליום בשנה הראשונה של המחקר, בעוד שהנשים שלא הייתה אצלן חזרה של סרטן שד, צרכו בממוצע 2.7 גרם פחות פחמימות ליום בשנה הראשונה למחקר. 48% מהעלייה בצריכת הפחמימות הייתה הודות לעלייה בצריכה של עמילנים.

נתון מעניין נוסף שראו החוקרים, הוא שנשים שהגבילו את צריכת העמילנים בתזונתן במהלך השנה הראשונה למחקר, סבלו מחזרה של סרטן השד בשיעור של 7.9%. לעומתן, נשים שהעלו את צריכת העמילנים בתזונה שלהן במהלך השנה הראשונה למחקר, סבלו מהישנות של סרטן שד בשיעור של 14.2%.

יחד עם זאת, הגידולים הסרטניים שנצפו בשד לאחר ההישנות היו מדורגים כ- low grade. אלה גידולים הדומים באופן יחסי לרקמת שד אמיתית ולכן הם פחות אגרסיביים.

אחת התיאוריות שהוצעו בכדי להסביר את התופעה, קשורה בביטוי מוגבר של רצפטור בשם IGF-1R על תאי הגידול בסרטן השד. הרצפטור מופעל על ידי הורמוני גדילה ומאפשר המשך שגשוג של הגידול (ראו גם: הורמון מעכב סרטן השד). מחקרים קודמים העלו השערה כי גם פחמימות יכולות להפעיל את הרצפטור הנ"ל, ובכך להוות גורם המעודד התפתחות גידולים.

צוות החוקרים הדגיש כי יש צורך במחקר ובדיקות נוספות בנושא השפעת צריכת עמילנים על הישנות סרטן שד, בטרם יומלץ על שינוי כלשהו בתזונה של נשים המתמודדות עם סרטן שד.

ראו גם:

מחקר חדש מציע תרופה למניעת הישנות סרטן השד

אגוזי מלך ומניעת סרטן השד

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן