פריצת דרך ביכולת לאבחון של סרטן השד

מחקרסרטן השד היא מחלה נפוצה ביותר, המופיעה אצל אחת מ-9 נשים. גילוי המנגנונים הביולוגיים הגורמים למחלה, חשוב ביותר על מנת למצוא דרכי טיפול טובות יותר, לשפר את יכולת האבחנה ולהבין את מהלך המחלה.

לשם כך, מתבצעים מחקרים רבים בארץ ובעולם במטרה לגלות גנים שונים שמתבטאים במחלה, חלבונים ואנזימים המופעלים בסרטן השד וגורמים ביולוגיים נוספים אשר יכולים להשפיע על מהלך המחלה.

בזכות המחקר הרב אשר מבוצע בנושא, בשנים האחרונות סרטן השד הוא מחלה אשר בהחלט ניתנת לטיפול ולריפוי, במיוחד אם מאובחנת בשלב מספיק מוקדם.

מחקר חדש שבוצע באוניברסיטה העברית ופורסם לאחרונה, מצא קשר בין התאים הסרטניים לבין פגיעה בתפקוד אנזים בשם S6K1 וכתוצאה פגיעה בכל התפקוד התקין של התא, אשר גורמת להגברת הממאירות.

לטענת החוקרים, תוצאות המחקר ישפרו את יכולת האבחון של סרטן השד ובהחלטה על ממאירותו ויגרמו לכניסת טיפולים חדשים למחלה.

האנזים S6K1 וסרטן השד

על פי המחקר שבוצע בנושא, רקמה סרטנית של גידולים בשד גורמת לשינויים מבניים באנזים S6K1.

שינויים אלה גורמים לכך שהאנזים, האחראי בין היתר על תהליכי בקרה שונים בתא, יפעל בצורה שאינה תקינה ויגרום לשגשוג מוגבר של התאים, מה שיוביל בסופו של דבר לסרטן.

באופן כללי, בתאי הגידול מופיעה גרסה "מקוצרת" של האנזים אשר גורמת לשינויים בבקרת התא ולהגברת התהליך הסרטני.

האנזים הקצר גורם לכך שתאי הגידול יגדלו ויתרבו בקצב מסחרר, ינדדו לכיוון בלוטות לימפה ויהפכו לממאירים ואגרסיביים יותר.

גרסתו הארוכה של האנזים דווקא מגנה מפני סרטן

עד המחקר הנוכחי, ההשערה הייתה שהגרסה הארוכה של האנזים היא המסוכנת ו"המסרטנת" יותר. תוצאות המחקר הוכיחו שדווקא ההיפך הוא הנכון, ולא רק שהגרסה הארוכה של האנזים אינה מסוכנת, אלא היא דווקא מגינה מפני התקדמות המחלה ומשמשת כאנזים המונע תהליכים ממאירים, הנקרא בשפה המקצועית Tumor suppressing gene. כאשר מופיעה נוכחות של אנזים ארוך, הוא משמש כמונע את התהליך הגידולי, ולעומת זאת, כאשר האנזים מתקצר, יכולתו האנטי גידולית נפגעת והוא דווקא הופך לאנזים המקדם תהליכים ממאירים בתא.

פעילות התאים הסרטניים על האנזים S6K1

התאים הסרטניים, הם אלה שגורמים לקיצור האנזים S6K1. בתהליכים ביולוגיים שונים, התאים האלה גורמים לקיצור האנזים, אשר גורם כתגובה לשגשוג התאים, אשר כתגובה נוספת גורמים לקיצור האנזים – וכך, התהליך ממשיך והאנזים מתקצר ומעודד את תאי הגידול להמשיך לשגשג ולהפוך לממאירים עוד יותר.

בדרך זו, ברגע שקיימת נוכחות של אנזים S6K1 מקוצר בתוך התא, התהליך הממאיר הוא כנראה וודאי, מכיוון ששרשרת תגובות תגרום להפיכת התאים לממאירים יותר ולקיצור האנזים אשר יתמוך בכך.

שיפור יכולת האבחנה

אחד השימושים החשובים לתגלית אודות האנזים S6K1 המקוצר היא בנוגע לאבחנת המחלה. כיום, לאחר הסרת הגידול בניתוח, לעתים קשה לפתולוגים להחליט האם מדובר בגידול שפיר או ממאיר.

החלטה זו חשובה ביותר בנוגע להמשך הטיפול והפרוגנוזה, וקיימת חשיבות אדירה לשיפור האבחנה בנושא. לאחר המחקר האחרון, אורך האנזים S6K1 ישמש כמאפיין נוסף לאבחנת דרגת ממאירותו של הגידול, וכאשר יתגלה שבתאים האלה קיים אנזים קצר זה יכוון את הרופאים שמדובר בגידול ממאיר.

טיפול באמצעות תרופות חדשות

מלבד השיפור ביכולת האבחנה, שימוש בתרופות אשר פוגעות בגרסה המקוצרת של האנזים S6K1 יסייעו למנוע את התפשטות הגידולים. באמצעות שימוש בתרופות כאלה, ניתן יהיה לעצור את התקדמות הגידול ואף לגרום להקטנתו. חשוב לזכור שטיפול זה מתאים רק לחולות עם אנזימים קצרים, ולכן יש לאבחן זאת קודם.

מחקר

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן