האם עודף משקל מפחית סיכונים לסרטן השד?

מחקר חדש: עודף משקל מפחית את הסיכון לחלות בסרטן השדמחקר חדש, שהתפרסם לאחרונה, העלה כי עודף משקל, בניגוד לדעות קודמות, מפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד. המחקר, שבחן קבוצת נשים מצא כי אלו, שעבור אלו שסבלו מהשמנת יתר בגילאי 16 עד 19, פחתו הסיכויים לחלות במחלה עד לגיל 45.

מדובר, כאמור, בממצא ובפרסום מפתיע מאד, ובמיוחד לאור הזהרתם של הרופאים באשר לעלייה במשקל ולהגדלת הסיכוי בכך לסבול ממחלות שונות, לרבות מחלת הסרטן. חשוב לציין שאותם חוקרים, שבחנו את העניין והציגו את ממצאיהם המפתיעים, מזהירים שעודף משקל עשוי לגרום למחלות אחרות, הנחשבות לשכיחות יותר.

מעקב אחר נשים – מגיל ההתבגרות ועד לגיל 45

סרטן השד נחשב כיום לאחד מסוגי הסרטן הגורמים למוות בקרב נשים בכל העולם. מחקר חדש, שאותו ביצעו חוקרים מטעם אוניברסיטת חיפה, מטעם האוניברסיטה העברית ומטעם חיל הרפואה מגלה לנו ממצא חדש ומפתיע מאד. על פי המחקר דווקא עודף המשקל בתקופת גיל ההתבגרות יכול להפחית את הסיכוי לחלות במחלה עד לגיל 45.

המחקר כלל בחינת הקשר שבין ה – BMI של הנבדקות לבין תחלואת הסרטן לפני גיל 45. הוא בחן 950,000 נשים צעירות, לפני גיוסן לצה"ל ועקב אחריהן לאורך השנים, משנת 1967 ועד לשנת 2011. תוצאותיו של המחקר מראות כי בחורות צעירות, מתבגרות, הסובלות מעודף משקל, סיכוין לחלות בסרטן השד לפני שהגיעו לגיל 45 נמוך באופן משמעותי בהשוואה לצעירות שמשקלן תקין וגם בהשוואה לצעירות הסובלות מתת משקל.

משקל עודף – כדאי או לא כדאי?

החוקרים מבקשים לציין שאין לראות בתוצאותיו של המחקר המלצה כלשהי לעלות במשקל ולהגיע למצב של משקל עודף, שכן כבר שנים רבות יודעים על הקשר ההדוק שבין עודף משקל והשמנה לבין תחלואות אחרות ומחלות, הנחשבות לשכיחות הרבה יותר מסרטן השד. מעבר לכך, בגילאים מבוגרים יותר, אחרי גיל 45, משקל עודף יכול להעלות את הסיכון ללקות במחלה. ולכן, מומלץ לשמור על משקל תקין לאורך החיים ולהימנע ממשקל עודף ככל שניתן.

הקפדה על אורח חיים נכון ובריא היא התשובה

הסיבה לממצאים המפתיעים קשורה לרקמות השומן ולמחזורי הביוץ של האישה. עודף ברקמות השומן מוביל למספר מצומצם של מחזורי ביוץ, ובכך לחשיפה נמוכה יותר להורמון האסטרוגן (שחשיפה גבוהה אליו מגבירה את הסיכוי למחלה). בנוסף, ההורמונים הנוצרים ברקמת השומן בקרב נערות צעירות הסובלות מעודף משקל, גורמים להבשלה מהירה יותר של רקמת השד, מה שהופך את תאי הרקמה עצמה לחסינים הרבה יותר מפני המחלה.

נכון להיום, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם המחלה הוא הגילוי המוקדם. גילוי מוקדם של מחלת סרטן השד יכול להעלות את סיכויי הריפוי ב – 90 אחוזים ואף יותר מכך. אימוץ אורח חיים נכון ובריא, בדיקה שגרתית אצל הרופא והכרות עם הגוף, הם חלק מהתנהלות נכונה העוזרת במניעה. שמירה על המשקל, תזונה נכונה הם כמובן גם פועל יוצא של זה, למרות המחקר ולמרות ממצאיו המפתיעים.

לסיכום

המחקר המפתיע ערער מעט את מה שיודעים כולם: עודף משקל מסוכן לבריאות. אולם, בטווח הארוך, למרות הממצאים שלו, הקפדה על משקל תקין ובמיוחד בגילאים המבוגרים עוזרת למנוע מחלות וגם להחריף קיימות. נשים העוסקות בספורט, מקפידות על תפריט עשיר בכל הרכיבים החשובים לגוף, וגם כאלו הנוהגות להיבדק באופן תדיר, סביר שתחלנה פחות ותסבולנה מבעיות בריאותיות שונות.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן