סרטן השד במשפחה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

סרטן השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים. היום ידוע לנו גם על הימצאותן של מוטציות גנטיות שגורמות להתמרה הסרטנית ולהתפתחות הגידול. פגמים גנטיים כמו BRCA2 ו- BRCA1 ידועים כגורמים משמעותיים להתפתחות סרטן השד. נשים רבות נאלצות להגיע למרפאות על מנת להיבדק לנשאות לגנים הנוראיים, ולאחר מכן להחליט על טיפול בהתאם.

בעבר היה חשד שגם נשים שאינן נושאות את המוטציות עלולות לחלות בסרטן השד באופן מוגבר, בתנאי שהן קרובות משפחה לנשים שכן נושאות את המוטציות בגנים האלה. לפי מחקר חדש, נראה שלא קיים קשר בין קרבה משפחתית לאשה שנושאת את הגנים המדוברים לבין סיכון לחלות בסרטן השד, וזאת בניגוד למה שחשבו בעבר.

ממצאים מדאיגים משנת 2007

במחקר שנערך בשנת 2007 ופורסם בכתב העת היוקרתי, Journal of Clinical Oncology, טענו החוקרים כי קרבה משפחתית לאשה שנושאת את הגנים BRCA1 ו- BRCA2 מגבירה באופן משמעותי את הסיכוי לחלות בסרטן השד. במילים אחרות, עצם הקרבה הגנטית מעלה את הסיכון לחלות במחלה, אפילו אם אותה אישה אינה נושאת את הגנים.

בכך, נשים רבות שנמצאו שליליות לגנים BRCA1 ו- BRCA2 בבדיקות שגרתיות נכנסו שוב לקבוצת הסיכון, וזאת מכיוון קרבה משפחתית לנשאית. ממצאים אלה הדאיגו נשים רבות ברחבי העולם ויצרו דאגה רבה וחוסר ביטחון מוחלט בקשר לעתיד.

על המוטציות המסוכנות הגורמות לסרטן השד

קיימות שתי מוטציות עיקריות שמובילות להתפתחות סרטן השד – BRCA1 ו- BRCA2 אשר נשאות של הגנים האלה מגבירה את הסיכון לפתח את סרטן השד עד פי 20. כלומר, נשים הנושאות אחד מהגנים האלה כנראה יפתחו גידול ממאיר במהלך חייהן ולכן נאלצות להיבדק באופן מוגבר על מנת לאתר את הגידולים בזמן מוקדם.

נשים אלה עוברות כל שנה סדרת בדיקות מקיפה הכוללת ממוגרפיה, בדיקה ידנית, בדיקות דם ובדיקות נוספות שיכולות להעיד על תחילתו של התפתחות גידול ממאיר. מטרת המעקב האינטנסיבי היא כמובן גילוי מוקדם של המחלה שיאפשר טיפול מיידי וישפר באופן משמעותי את הפרוגנוזה ואת הסיכויים לשרוד.

מנגד, היו נשים רבות שהעדיפו "ללכת על בטוח", והחליטו לא לקחת סיכון להתפתחות סרטן ולבצע כריתת שד פרופילקטית – כריתת מוקדמת בגיל צעיר והסרת רקמת השד. נשים אלה כרתו את שדיהן ללא עדות לגידול וזאת על מנת שלא יתפתח שם גידול בעתיד. אכן מדובר בגנים שאף אשה לא רוצה לשאת, וניתן להבין את הבהלה הגדולה שעורר המחקר משנת 2007 בקרב נשים רבות ברחבי העולם.

מחקר חדש מרגיע

התוצאות המדאיגות עודדו חוקרים רבים לנסות ולמצוא פתרון לבעיה, ולראות האם קיימת דרך להמתיק את הבשורה הקשה. ואכן, ניתוח נתונים שנאספו מ-3,000 משפחות הנשאיות למוטציות ב- BRCA2 ו- BRCA1 הראה באופן די מובהק שאין קשר בין קרבת משפחה לנשאית לגן לבין התפתחות סרטן השד בגיל מאוחר.

על פי הנתונים, נשים שלא נושאות את המוטציות המדוברות אינן נמצאות בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן השד לעומת האוכלוסיה הכללית ולא קיים סיכון בקשר משפחתי עם נשאית לגן. ברגע שתוצאות הבדיקה לנשאות לגנים האלה יצאו שליליות, ניתן לומר שסיכויי התפתחות סרטן השד אצל נשים אלה דומה לסיכויים אצל נשים אחרות, והן אינן נמצאות בסיכון מוגבר לסרטן תורשתי בגלל קרבה משפחתית לאשה אחרת הנושאת את הגן. בזכות כך התנפצה הטענה משנת 2007 בקשר לסיכון המוגבר להתפתחות סרטן השד, ונשים רבות יכולות כיום לנשום לרווחה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו