סימנים מוקדמיםסרטן השד הינו אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר, בעיקר בקרב נשים בכל רחבי העולם. רוב הסטטיסטיקות העולמיות מצביעות על כך שאחת מתוך תשע נשים בעלת סיכון ברור לחלות במחלה והסיכון הזה הולך וגובר ככל שמתבגרים וחולפות השנים. בניגוד לשאר סוגי הסרטן, הגילוי של סימנים מוקדמים לסרטן השד הינו תהליך מאוד פשוט ובמקרים כה רבים אף מציל חיים.

אחת הדרכים להתמודד עם המחלה, או ליתר דיוק למנוע את התפשטותה בגוף, היא להיות מודעים לסימנים המוקדמים ולדעת לפעול כאשר אילו מופיעים בגוף האדם.

1.       רגישות בשדיים
בדרך כלל, נשים חשות רגישות בחזה במהלך המחזור החודשי, זהו מצב רגיל וטבעי שאין לדאוג לגביו. לעומת זאת, במידה והרגישות מופיעה במהלך שאר ימות החודש, זה אמור להדליק אצל האישה נורה אדומה ומומלץ ללכת לרופא ולבקש בדיקת ממוגרפיה.

2.       בליטות חריגות בשד
אחד הסימנים המוקדמים לסרטן השד הוא היווצרות של גוף זר בשד. באמצעות ביצוע בדיקת שד עצמית באופן תקופתי וקבוע, ניתן יהיה להבחין בכל בליטה חשודה בתוך השד או באזור בית השחי. הבליטה הזו יכולה להיות מצד אחד שפירה ולא מסוכנת, אך עם זאת, ייתכן וזהו סימן להצטברות גרורות סרטניות ומומלץ לבדוק זאת באופן מיידי.

3.       הפרשה מהפטמה
בשלבים המוקדמים של סרטן השד, תתכן הפרשה מוזרה מכיוון הפיטמה. ההפרשה יכולה להיות צהבהבה או ירקרקה או אפילו דימום קל. לא משנה הצבע, זה הכרחי בהחלט ללכת לראות רופא בהקדם האפשרי, שכן סרטן השד נוטה להתפשט במהירות גבוהה יחסית, כך שככל שמקדימים לראות רופא ולהיבדק, כך הטיפול יהיה קל יותר במידה ומדובר בסרטן.

4.       שדיים נפוחות
בדומה לסעיף הראשון, הנפיחות בשדיים יכולה להתרחש בקרב נשים בימי המחזור החודשי שלהן. זוהי למשל, אחת הסיבות בגינן רבים ממליצים ומעודדים נשים לערוך בדיקת שד עצמאית באופן חודשי. כך למעשה ניתן יהיה קל יותר להבחין בהבדלים בגודל השד ולדעת ללכת להיבדק בהקדם במידה ומבחינים בסימנים מוקדמים של סרטן השד.

5.       שינוי מרקם
בדיקות שד עצמאיות מסייעות להבחין בשינויים כלשיהם במרקם השד מבחינת אדמומיות או היווצרות גומות בעור, נסיגת הפטמה או מרקם מחוספס כשל קליפת תפוז, אשר במקרים רבים מיוחס כהצטברות של צלוליטיס בשד ומחמת הבושה, נשים רבות ממאנות להיבדק אצל רופא.

בשלבים המתקדמים יותר של סרטן השד, התסמינים יכולים להיות כאבים בעצמות, ירידה חריגה במשקל, נפיחות בזרוע, התכייבות העור ועוד. אם לא מקפידים על ביצוע בדיקת שד עצמאית באופן קבוע, במרבית המקרים אנשים לא שמים לב בכלל לתסמינים הללו עד שכבר נהיה מאוחר מדי. סרטן שד דלקתי לעומת זאת בלתי ניתן לאבחון באמצעות בדיקת שד עצמאית או ממוגרפיה, אולם תוך כדי בדיקת השד העצמאית ניתן לראות אם נוצרה אדמומיות בחזה, המהווה תסמין ברור לסוג זה של סרטן השד.

סרטן השד – לא רק אצל נשים

בניגוד להנחות הסוברות כי מחלת סרטן השד הינה מחלה הפוקדת את ציבור הנשים, גם גברים מועדים ללקות במחלה ובכל שנה עשרות גברים ישראלים מאובחנים כחולי סרטן השד. בין התסמינים המוקדמים שהגברים חווים כוללים היווצרות גושים, נפיחות השד או הפטמה, נסיגת הפטמה, כיווצים או גומות בעור השד אשר מקבל מרקם יבש, קשקשי ואדמדם.

כל התסמינים אשר הוזכרו לעיל, הינם סימנים מקדימים לסרטן השד הנפוצים והשכיחים ביותר אצל גברים ונשים. רוב התסמינים אינם ניכרים לעין בשלבים הראשונים של מחלת הסרטן ולכן מומלץ להנהיג נוהל קבוע ויומיומי לבדיקת שד עצמאית, עניין של מספר דקות בלבד, על מנת לעקוב ולאתר במידת הצורך היווצרות גושים סביב אזור השד. חשוב לזכור, כי זיהוי מאוחר של סרטן השד עלול להיגמר במוות, כך שחשוב מאוד להיבדק – זוהי אחת הדרכים היעילות ביותר לזיהוי מוקדם להידבקות במחלה.

 

אולי יעניין אותך גם:

זהירות: תרופות נגד צרבת עשויות לפגום ביכולת הקוגניטיבית של מחלימות מסרטן השד

הקשר בין אלכוהול וסרטן השד

שתלי סיליקון מסוג PIP ומחלת הסרטן