מה בין מתוקים לבין סרטן השד?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מה בין מתוקים לבין סרטן השד?

השכיחות הגבוהה של סרטן השד אצל נשים – אחת משמונה, על פי הנתונים הקיימים כיום – הביאה למספר רב במיוחד של מחקריםמה בין מתוקים לבין סרטן השד? המנסים ללמוד על דפוסי המחלה והגורמים האפשריים לה. ידוע כיום שהתזונה של האישה עשויה להשפיע במידה רבה על בריאותה ואף על הסבירות שתפתח מחלות כרוניות, לרבות סרטן השד.

בתחילת 2014, פורסם בכתב העת BMC Public Health מחקר שמנסה לבחון את הקשר הקיים בין צריכת מזונות ומשקאות מתוקים בקרב נשים לבין אחד מגורמי הסיכון המרכזיים לסרטן השד – צפיפות השד. המחקר מצא כי צריכה מוגברת של מאכלים מתוקים מגדילה באופנים שונים את הסבירות למחלה, כפי שנרחיב במאמר הנוכחי.

היכן וכיצד נערך המחקר?

המחקר התבצע בקנדה והתבסס על נתונים לגבי 1555 נשים, שגיוסו אליו בעת שביצעו בדיקת ממוגרפיה לאיתור סרטן השד. מבין הנבדקו, 776 היו טרם גיל המעבר (גיל ממוצע של 46) ו-779 מתוכן אחרי גיל המעבר, בגיל ממוצע של 61.
הנשים התבקשו למלא שאלון אישי, בו פירטו את הנתונים האישיים שלהן, רמת הצריכה של סוכרים, מאכלים ומשקאות ממותקים וכן נקודות אחרות ביחס לאורח החיים, דוגמת הרגלי הפעילות הגופנית או השינה שלהן. החוקרים בדקו, באמצעות תוכנה ממוחשבת, את הצפיפות ברקמת השד של כל משתתפת בשתי שיטות נפרדות.

מה הם ממצאי המחקר המרכזיים?

המחקר הצביע בהחלט על קשר בין צריכת מאכלים ומשקאות מתוקים לבין הסיכוי לסרטן השד. התוצאות הראו שצפיפות השד הייתה גבוהה יותר אצל נשים אשר צרכו משקאות ממותקים בכמות גבוהה, בעיקר נשים שצרכו לפחות שלוש מנות של משקה ממותק מדי שבוע. התוצאות היו מובהקות יותר אצל נשים שטרם הגיעו לגיל המעבר.

באשר למזונות, אצל נשים שצרכו לפחות 15 מנות של מזונות מתוקים בשבוע הייתה עליה משמעותית יותר בצפיפות השד. במקרה הזה ההבדל היה משמעותי יותר דווקא אצל נשים אחרי גיל המעבר. במאמר מוסגר מציינים החוקרים כי מצאו שצריכת מאכלים מתוקים ברמה הכללית הייתה גבוהה יותר אצל נשים אחרי גיל המעבר, אולם בשאלת המשקאות הממותקים לא נמצא הבדל משמעותי בין כל אחת מהקבוצות.

החוקרים בדקו כאמור עד כמה הפעילות הגופנית של האישה, בשילוב עם הרגלי התזונה שלה, משפיעה על צפיפות השד. במקרה הזה נמצא כי אצל נשים שלא עסקו בפעילות גופנית בתדירות מספקת הקשר בין אותה עלייה בצפיפות השד לבין צריכת מאכלים ומשקאות ממותקים היה הדוק יותר.

מה ניתן להסיק על הקשר שבין צריכת סוכרים לבין סרטן השד?

רבות נכתב וסופר על החסרונות הבריאותיים של המאכלים והמשקאות הממותקים, ונראה שהמחקר המדובר מוסיף עוד טיעון מנצח לקביעה לפיה רצוי להפחית ככל שניתן את צריכתם של אלה. המחקר אכן הראה כי יכול להיות קשר בין צריכה מוגברת של מאכלים ומשקאות ממותקים לבין עלייה בצפיפות השד, וכתוצאה מכך קשר עקיף יתר בין הצריכה המוגברת לבין הסיכון לסרטן השד.

חשוב להדגיש עם זאת, שמדובר במחקר אחד שאינו יכול לספר את התמונה המלאה, אפילו ביחס לשאלה העיקרית הנשאלת בו. החוקרים טוענים כי יש צורך בביצוע מחקרים נוספים לאישוש הממצאים, למשל בדיקה בקרב אוכלוסייה גדולה יותר של נשים או בחינה מוקפדת האם משתנים מתערבים נכנסים למשוואה ועשויים לשנות אותה. כחלק מהמאמץ העולמי להבין את מנגנון התחלואה וההתפתחות של סרטן השד, ועל רקע המודעות ההולכת וגוברת לחשיבות התזונה שלנו בדרך לגוף בריא, נראה שמחקרים חשובים אחרים בתחום צפויים להופיע מדי שנה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו