מחקר: הקרנות נגד סרטן השד יכולות לפגוע בלב

לבמחקר חדש מעלה השערה שנשים אשר טופלו בהקרנות כנגד סרטן השד נמצאות בסיכון גבוה לפתח מחלות לב. המחקר מדבר על הגברת הסיכון להתקף לב, מחלות מסתמיות, הפרעות קצב והפרעות לבביות אחרות.

במשך שנים ידוע על קיומם של גורמי סיכון שונים למחלות לב, כמו יתר לחץ דם, סוכרת, עישון, כולסטרול גבוה והשמנה. לטענת החוקרים, הקרנות לאזור בית החזה נחשבות גם כן כגורם סיכון למחלות לב וצריכות להילקח בחשבון.

טיפול בהקרנות לסרטן השד כטיפול שגרתי

סרטן השד הוא המחלה הממאירה הנפוצה ביותר בנשים, המופיעה באחת מכל 9 נשים. בשנים האחרונות, עם הגברת מאמצי האבחון והגילוי המוקדם, נשים רבות עוברות טיפולים שונים כנגד סרטן השד הכוללים ניתוחים, כימותרפיה והקרנות.

בהתאם לסוג הגידול, גודלו, ממאירותו ומידת ההתפשטות שלו, מחליטים הרופאים על אופן הטיפול במחלה אשר במקרים רבים כולל גם טיפולי הקרנות. להקרנות תפקיד חשוב בטיפול בסרטן השד, מכיוון שעצמת הקרינה גורמת להרס תאי הגידול, הפסקת צמיחתו וכיווצו.

כאשר מטפלים בסרטן השד משתמשים בהקרנות על מנת לכווץ את הגידול לפני הניתוח, על מנת לאפשר את הסרתו בצורה פשוטה יותר ועל מנת למנוע את חזרתו לאחר סיום הניתוח. כאשר מבצעים ניתוח להסרת סרטן השד, רוצים שהגידול יהיה קטן ככל שניתן, על מנת לפגוע פחות בשלמות רקמת השד הבריאה ולשפר את הסיכויים להסרת הגידול בשלמותו.

בנוסף, לאחר סיום הניתוח רופאים רבים ממליצים על שימוש בהקרנות על מנת לחסל את שאריות הגידול אשר נותרו בשד, ולהבטיח את שלמות הטיפול. בזכות טיפולי ההקרנות, נשים רבות שרדו את סרטן השד, והצליחו לחיות שנים רבות לאחר גילוי הגידולים.

ההקרנות נחשבות לטיפול בטוח יותר מאשר הכימותרפיה, מכיוון שלעומת הטיפול הכימותרפי המתבצע באופן סיסטמי וגורם לתופעות לוואי קשות ביותר, ההקרנות מתבצעות באופן נקודתי ואמורות לגרום לתופעות לוואי מקומיות בלבד. על פי המחקר האחרון, ייתכן שתופעות הלוואי "המקומיות" כוללות גם השפעה לבבית, אשר נחשבת כמובן לבלתי רצויה ומסכנת חיים.

הסיכויים לפתח מחלות לב לאחר טיפול בהקרנות לסרטן השד

נכון להיום, מחלת לב תופיע עד גיל 80 אצל כ-5% מהנשים אשר לא נמצאות בסיכון לפתח אותה. על פי טענת החוקרים, טיפול בהקרנות מגדיל את הסיכון למחלות לב באחוז נוסף, תלוי במינון ההקרנות ובכמות הקרינה. מדובר אמנם בהגדלה קטנה יחסית לסיכון לפתח מחלות לב, אך עדיין נשים אשר עברו טיפולי הקרנות צריכות להשתדל להפחית גורמי סיכון אחרים.

מצב זה מסוכן במיוחד עבור נשים אשר כבר נמצאות בסיכון למחלות לב, ובמקרה זה טיפולי ההקרנות יכולים לגרום להשפעה לבבית קשה יותר. לדוגמא, נשים הסובלות מסכרת או יתר לחץ דם ומטופלות על ידי הקרנות נמצאות בסיכון משמעותי יותר לפתח מחלות לב.

נזק עתידי לאחר טיפול בהקרנות וטיפול יתר

תוצאות מחקר זה שמות דגש על החשיבות שבהבנת הנזק ארוך הטווח של השימוש בהקרנות, ועל ההחלטה על מתן הטיפול. לפי המחקר, ייתכן ומתבצע שימוש מוגזם בהקרנות כטיפול בסרטן השד, אשר חושף נשים בריאות לסיכון לפתח מחלות לב עתידיות. ייתכן שטיפול יתר בסרטן השד יכול להתבטא לאחר שנים כמחלת לב, ולכן חשוב לבצע מחקרים עתידיים לגבי הקשר שבין הקרנות למחלות לב.

חשוב לזכור, שהשימוש בהקרנות לטיפול בסרטן השד הוא טיפול מציל חיים, ונשים רבות נהנות ממנו בארץ ובעולם. עם זאת, מומלץ לנשים הנמצאות בסיכון למחלות לב וצריכות טיפול בהקרנות להתייעץ עם מומחה מתאים, על מנת לקבל את ההחלטה הנכונה.

לב

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן