מחלת פאג'ט של השד וסרטן השד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלת פאג'ט של השד וסרטן השדמחלת פאג'ט תוארה לראשונה על ידי מנתח אנגלי בשם סר ג'ימס פאג'ט בשנת 1874. מדובר על סוג נדיר של סרטן, המהווה סך הכול בין אחוז אחד לחמישה אחוזים בלבד מהגידולים הסרטניים בשד. רוב החולות במחלה הן נשים בין גיל ארבעים לשבעים אם כי גם גברים יכולים לחלות במחלה. הגיל הממוצע שבו מאובחנת המחלה בנשים הוא 62 ואילו הגיל הממוצע שבו היא מאובחנת בגברים הוא 69.

הרוב המוחלט של החולות מאובחנות לאחר גיל חמישים אך במקרים נדירים במיוחד המחלה פוגעת בנשים בשנות העשרים לחייהן.

הסימן הראשון שמהווה עדות לקיום המחלה הוא שינויים מסוימים בעור של הפטמה והעטרת (אריאולה, האזור הכהה שעוטף את הפטמה).אזור זה נעשה אדום, מחוספס ועבה וכן עלולים להופיע בו כיבים וחריצים המטפטפים נוזל דמי. חשוב לציין כי במקרים רבים האבחון של הגידול מתקבל בשלב מאוחר מאוד וזאת כיוון שהתסמינים של מחלת פאג'ט של השד מזכירים מאוד אקזמה או תופעות עוריות אחרות.

מה הם התסמינים של המחלה?

התסמינים ממוקדים לשד אחד בלבד ומשתנים מחולה לחולה. בין היתר תיתכן תחושת צריבה בפטמה ובעטרת, פריחה דמוית אקזמה, שינויים בפטמה בדגש על צניחת הפטמה כלפי פנים ושינויים בשד לרבות הופעת גושים בשד הניתנים למישוש. בדרך כלל התסמינים מתחילים להופיע באופן ממוקד בפטמה, לאחר מכן מתפשטים באופן הדרגתי לעטרת ורק בשלב מתקדם יותר משפיעים על השד.

מאחר והתסמינים באים לידי ביטוי בשלבים הראשונים של המחלה בעיקר בשינויים מסוימים בעור, הרי שרוב החולות פוטרות את התסמינים כתוצאה של אקזמה או פריחה ונמנעות מלגשת לאבחון. זהו המקום לציין כי גירוי בעור או שינויים מסוימים בעור של הפטמה או העטרת הנמשכים למעלה מחודש, מצריכים אבחון רפואי.

כיצד מאבחנים את המחלה?

מאחר ומחלת פאג'ט מזכירה מאוד בהסתמנות הקלינית שלה מחלות אחרות ובהחלט לא מאפיינת את רוב המקרים של סרטן השד, הרי שהאבחנה יכולה להתפספס בקלות. למעשה בשלושים עד ארבעים אחוז מהחולות, כאשר מטפלים במחלה באמצעות ניתוח להסרת הגידול, מתברר כי הגידול כבר הצליח לשלוח גרורות לאיברי מטרה.

בדיקת ביופסיה היא הבדיקה המוצלחת ביותר לאבחון המחלה. בבדיקה זו מסירים דוגמית קטנה מהאזור הנגוע ושולחים אותו לבדיקת מעבדה. במעבדה צובעים את הדוגמית בצבעים מיוחדים שמאפשרים לאבחן נוכחות של תאי פאג'ט. תאי פאג'ט הם תאים שניתן למצוא בשכבת האפידרמיס של הלוקים במחלת פאג'ט של השד. מדובר על תאים הגדולים פי 2 מתאי האפידרמיס. הציטופלזמה שלהם בהירה מאוד, כך שמבעד לעינית המיקרוסקופ הם נראים כאילו רוקנו מתוכן.

כמו כן ניתן לקחת דוגמית מההפרשה באזור הנגוע על מנת לבדוק האם קיימים בה תאים סרטניים או לא. בדיקה נוספת שמאפשרת לאבחן את המחלה היא בדיקת ממוגרפיה. באופן ממוצע נשים סובלות מתסמיני המחלה בין חצי שנה לשמונה חודשים עד קבלת האבחנה הסופית.

כיצד מטפלים במחלה?

הטיפול במחלה משתנה בהתאם לשלב שבו אובחן הגידול. ברוב המקרים הטיפול יכלול הסרה מקומית של הגוש או הסרה של השד במקרים בהם מדובר על גידול שהצליח להתפשט לרקמת השד. במקרים מסוימים ניתוח ההסרה יהיה רדיקלי יותר ויכלול בנוסף לרקמת השד גם הסרה של בלוטות לימפה ורקמות נגועות נוספות באזור. כמו כן ברוב המקרים יהיה צורך בטיפולי קרינה וכימותרפיה על מנת למזער את הסיכוי לחזרת הגידול בשד. במקרים מסוימים יהיה צורך לתת טיפול הורמונאלי שמטרתו למנוע מהגוף להפריש הורמונים שמעודדים את ההתפתחות של הגידול.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו