האם צריכה קבועה של ירקות ופירות מקטינה את הסיכוי ללקות בסרטן השד – מחקר בדק

מגיל צעיר, מלמדים אותנו שפירות וירקות הם חשובים במיוחד עבור בריאות הגוף שלנו. מחקרים רבים שנערכו ברחבי העולם האם צריכה קבועה של ירקות ופירות מקטינה את הסיכוי ללקות בסרטן השד - מחקר בדקבמרוצת השנים הצביעו על כך שהתזונה הנכונה עשויה להפחית בצורה משמעותית את הסבירות של האדם לסבול ממחלות כרוניות שונות, לרבות סרטן. וזה נכון גם לסרטן השד, מחלה נפוצה שתוקפת בממוצע אחת מבין שמונה נשים לערך.

במאמר הבא נתייחס לקשר הקיים בין צריכת פירות וירקות בתדירות קבועה לבין סרטן השד אצל נשים, קשר שבא לידי ביטוי במחקר אמריקאי שפורסם ב-2018 במהדורה הדיגיטלית של המגזין International Journal of Cancer.

מה היו שאלות המחקר העיקריות?

המחקר ארוך הטווח אליו נתייחס במאמר בוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת הרווארד היוקרתית וממרכז הסרטן דנה פרבר אשר בבוסטון, ארצות הברית. החוקרים בדקו האם צריכת פירות וירקות בכמות מוגברת, שהיא כאמור מומלצת לכל אחד ואחת על ידי גורמי הבריאות בעולם, משפיעה על הסבירות של נשים לחלות בסרטן השד – במיוחד בכל הנוגע לסרטן הנחשב לאגרסיבי ולבעל סבירות גבוהה להתפשטות בגוף האישה ולחזרה אליו לאחר השלמת הטיפול.

החוקרים התבססו על הנתונים המקיפים של "מחקרי האחיות", מחקרים רחבי היקף שבאו לבדוק מהם גורמי הסיכון המרכזיים של מחלות כרוניות אצל נשים. מחקרים אלו נחשבים למצוטטים מאוד והיוו בסיס לשורה ארוכה של מחקרי המשך. במחקרים, 182,145 נשים ממדינות ארצות הברית השונות בגילאי 59-27 מילאו שאלונים מפורטים. השאלונים נגעו בהרגלי הצריכה היום-יומיים שלהן של פירות וירקות מסוימים: למשל בורוקלי, כרוב, כרובית, שעועית ירוקה, גזר ונבטים בגזרת הירקות. מבחינת הפירות, בחנו במחקר פירות דוגמת תפוחים, אגסים, אפרסקים, תפוזים, שזיפים, בננות, ענבים, תותים ואחרים.

החוקרים עקבו אחר נתוני הנבדקות לתקופה של למעלה משלושה עשורים, החל משנת 1980 ועד ל-2013. במהלך תקופת המחקר מילאו הנבדקות את השאלונים כמה פעמים, תוך התייחסות לפרמטרים נוספים מלבד התזונה שלהן: המאפיינים האישיים והדמוגרפיים (לרבות מסך הגוף), היסטוריה משפחתית של סרטן השד, הרגלי עישון ושתיית אלכוהול ועוד.

אילו ממצאים גילו החוקרים על הקשר שבין צריכת פירות וירקות על סרטן השד?

במשך תקופת המחקר, אובחנו בקרב כ-11,000 מהנבדקות סרטן שד חודרני. החוקרים השתמשו בתוכנות עיבוד סטטיסטיות וניטרלו מהתוצאות משתנים משפיעים דוגמת הרגלי החיים וההיסטוריה המשפחתית. כך הם ראו כי צריכה מוגברת של פירות וירקות הפחיתה בצורה ראויה את הסיכון לסרטן השד. כך, נשים שצרכו יותר מ-5.5 מנות של פירות וירקות מדי יום – בעיקר ירקות עליים, ירקות המגיעים ממשפחת המצליבים, ירקות כתומים, יריקות צהובים ואחרים – היו בסיכון נמוך בכ-11% לסבול מסרטן שד חודרני לעומת נשים שצרכו עד שתי מנות וחצי ביום של פירות וירקות.

הממצאים הראו בנוסף כי צריכת פירות וירקות בכמות מוגברת הקטינה את הסיכונים של הנשים לחלות בסוגים אגרסיביים וחמורים של סרטן השד. כך נמצא סיכון נמוך של 22% לסרטן השד בעל HER2 חיובי, של 6% לסרטן שד בעל ER שלילי ושל 15% לסרטן שד מסוג טריפל נגטיב.

המסקנה של החוקרים, מכל הנתונים הדי ברורים שהוצגו כאן, היא אחת: צריכת פירות וירקות היא בעלת חשיבות מכרעת עבור הנשים בכל הנוגע להקטנת הסיכון שלהן לגדול מסוגים אגרסיביים וחמורים של סרטן השד. ייתכן שעולות כמה שאלות מהמחקר הדורשות מחקרי המשך, למשל ביצוע מחקר דומה בקרב אוכלוסיות שונות או התייחסות אחרת לנתונים שהוצאו כאן מהעיבודים הסטטיסטיים. כך או כך לא חסרות סיבות להמליץ לכל אישה לצרוך כמות נאה של פירות וירקות, ובכלל להקפיד על תזונה מאוזנת ובריאה.

 

אולי יעניין אתכם גם –

היכן כדאי לאחסן פירות וירקות? טיפים לשמירת הירקות

האם צריכה קבועה של ירקות ופירות מקטינה את הסיכוי ללקות בסרטן השד - מחקר בדק

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן