טיפול קרינתי עם מכשיר האינטרה – בים INTRABEAM – טיפול יעיל ומוכח בסרטן השד

טיפול קרינתי עם מכשיר האינטרה – בים INTRABEAMקרינה תוך ניתוחית עם מכשיר האינטרה-בים (INTRABEAM) הוא טיפול קרינתי מהפכני שיעילותו הוכחה במספר מחקרים קליניים שבוצעו במהלך העשור האחרון. מדובר בטיפול הניתן במנת קרינה אחת בודדת, במהלך הניתוח להסרת גידול בשד. טיפול זה מהווה לא רק חידוש טכנולוגי כי אם גם שיפור משמעותי באיכות החיים של נשים רבות שאובחנו עם סרטן שד בכל רחבי העולם.

קרינה לסרטן השד

רוב הנשים שיעברו ניתוח משמר שד להוצאת גידול סרטני (למפקטומיה) יאלצו לעבור סדרה של טיפולים קרינתיים לאזור השד, על מנת להבטיח שהסרטן לא יחזור ויכה שנית בעקבות "פספוס" של חלק מהגידול (שיכול להיות גם תא בודד אחד).

הסדרה לרוב מכילה בין חמשה-עשר לשלושים וחמישה טיפולים קרינתיים יום-יומיים, המלווים בדרך כלל במגוון רחב ביותר של תופעות לוואי כשבין היתר מדובר באודם, גרד, כוויות, כאבים ואי נוחות רבה באזור השד והחזה כשכל זה מבלי להזכיר את אי הנוחות הרבה הכרוכה בהגעה למכון הקרינה (רדיותרפיה) לצורך הטיפולים במשך תקופת זמן שיכולה שנמשכת מספר שבועות.

הודות למכשיר האינטרה-בים החדשני מבית חברת ZEISS, המשווק בישראל על ידי חברת מדיסון פארמה, כבר לא צריכות המטופלות לעבור סדרות ארוכות של טיפולי קרינה לשד ולהיחשף למגוון תופעות הלוואי הקשות הכרוכות בטיפולים הקרינתיים הסטנדרטיים.

INTRABEAM – ONE DOSE ONE TIME

החידוש המשמעותי ביותר שמגלם בתוכו הטיפול בעזרת מכשיר האינטרה-בים, בא לידי ביטוי בראש ובראשונה בכך שהוא מבוצע כטיפול חד-פעמי במהלך הניתוח להסרת הגידול בשד: מיד לאחר הסרת הגידול באופן כירורגי, ממקמים את המכשור הרפואי במיטת הגידול, כלומר באזור שממנו הוסר הגידול הסרטני ומקרינים ישירות לאזור זה באופן ממוקד.

סך הכול מקרינים את האזור במשך עשרים עד חמישים דקות ומאחר והקרינה ממוקדת מאוד, הרי שיש בכך כדי לצמצם את החשיפה של איברים בריאים ורקמות בריאות לקרינה המסוכנת. לאחר שמסיימים להקרין את מיטת הגידול, מוציאים את המכשיר מהאזור וסוגרים את החתך. בכך בעצם האישה מסיימת את הטיפול הניתוחי והקרינתי בפעם אחת ויחידה.

כבר יותר מעשר שנים שנעשה שימוש במכשירי האינטרה-בים ברחבי העולם ואלפי נשים טופלו בו בהצלחה עד כה.

חשיבות ההתאמה לטיפול

חשוב מאוד לציין כי לא כל אישה המאובחנת עם סרטן השד אכן מתאימה לעבור את הטיפול החדשני והממוקד. אי לכך, לפני שניתן יהיה להחליט האם המטופלת מתאימה או לא לקרינה תוך ניתוחית עם מכשיר האינטרה-בים, יש לאפיין את הביולוגיה הגידול, את גודלו ואת מידת ההתפשטות שלו בזמן האבחנה.

מה הם היתרונות של טיפול קרינתי בסרטן השד באמצעות מכשיר האינטרה-בים?

טיפול בסרטן השד באמצעות האינטרה-בים טומן בחובו יתרונות רבים מספור. להלן כמה מהם על קצה המזלג:

  • קיצור משמעותי של משך הטיפול הקרינתי – זהו אולי היתרון העיקרי של הטפול החדשני. הטיפול ניתן במנת קרינה בודדת וחוסך סדרה ארוכה של טיפולים שעלולה להימשך עשרות מפגשים הנפרסים על פני מספר שבועות.
  • הגברת הבטיחות של הטיפול הקרינתי – רבים לא יודעים זאת, אך הטיפול הקרינתי לא מסוכן רק לתאים הסרטניים אלא גם לתאים הבריאים. המשמעות היא שבמקרים מסוימים ניתן לראות כי הטיפול הקרינתי שנועד להציל את חיי המטופלת, גרם להאצת תהליך ההתמרה הסרטנית ובסופו של דבר הוביל להיווצרות גידול חדש תוך מספר שנים. בנוסף, טיפולי הקרינה הסטנדרטיים לשד עלולים לגרום גם לפגיעה לבבית במטופלת. הקרינה התוך הניתוחית עם מכשיר האינטרה-בים מצמצמת את רמת הקרינה אליה נחשפים התאים והרקמות הבריאות של המטופלת וכך ממזערת את הסיכוי להתפתחות של נזק לשריר הלב או להתפתחות של גידול חדש באזור המוקרן בעתיד.
  • הפחתה בתופעות הלוואי של הטיפולים הקרינתיים – הטיפול הקרינתי גורם למגוון רחב ביותר של תופעות לוואי עוריות שליליות באזור המוקרן (אודם, כוויות, גרד וכולי), כשלמעשה ככל שרמת הקרינה גבוהה יותר וככל שמשך החשיפה ארוך יותר, כך כמות תופעות הלוואי גדולה יותר ודרגת החומרה שלהן גבוהה יותר. מאחר והטיפול הקרינתי עם האינטרה-בים מתבצע בתוך חלל הגידול וכמעט ולא פוגע בעור החיצוני, הרי שבהתאם גם תופעות הלוואי העוריות זניחות ביותר ופחותות בצורה משמעותית מהקרינה לשד הסטנדרטית.
  • תוצאות קוסמטיות משופרות – אין שום בסיס להשוואה בין התוצאות הקוסמטיות המתקבלות לאחר טיפול קרינתי חיצוני לשד לבין התוצאות המתקבלות לאחר טיפול בעזרת מכשיר האינטרה-בים אשר יותר טובות ואיכותיות משמעותית .

ישנם למעלה מ – 250 מכשירי אינטרה-בים בשלושים מדינות ברחבי העולם. כיום פעילים שבעה מכשירים בבתי חולים בישראל (במרכזים הרפואיים של קופת חולים כללית: כרמל, העמק, מאיר, בלינסון, קפלן וסורוקה, וכן באסותא רמת החייל בתל אביב), אשר בעזרתם טופלו בהצלחה למעלה מ – 800 נשים. בחודשים הקרובים יוכנסו מכשירים נוספים בבתי החולים הדסה עין כרם ושערי צדק בירושלים.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן