מחקר חדש מגלה: יש קשר בין השמנת-יתר לבין סרטן השד בקרב גברים

למרות שסרטן השד מזוהה באופן כמעט מובהק עם נשים, גם גברים עלולים לסבול מהמחלה החמורה הזו בשיעור נמוך: אחד מביןמחקר חדש מגלה: יש קשר בין השמנת-יתר לבין סרטן השד בקרב גברים מאה מקרים של סרטן השד לערך. אלו לא אחוזים אסטרונומיים, כמובן, אבל כאלה שמסבירים מדוע ייתכן שהמחלה תתקוף גם גברים. בדומה למקרה של סרטן השד בקרב גברים, עולה שאלה נוספת: מהם גורמי הסיכון למחלה?

מחקר חשוב שנערך בשנים האחרונות מנסה לבדוק את עוצמת הקשר בין השמנת יתר אצל גברים לבין סרטן השד, ומעלה תובנות מעניינות במיוחד.

מה הם מאפייני המחקר?

המחקר המדובר נערך לפני מספר שנים על ידי משרד הבריאות, בהובלתם של פרופסור ליטל קינן בוקר, צבא ההגנה לישראל, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת הרווארד היוקרתית בארצות הברית,. הוא פורסם בכתב העת הרפואי הנחשב International Journal of Cancer בשלהי 2017, ותורגם לעברית על ידי האגודה למלחמה בסרטן.

המחקר ניסה לבחון האם יש קשר בין השמנה, בקרב בני נוער מהמין הזכרי, לבין הסיכון לחלות בסרטן השד בגילאים המאוחרים יותר. כמו כן הוא בחן את ההשפעה האפשרית של משתנים אחרים על הסבירות, ובעיקר המוצא האתני של הנבדקים ויכולותיהם הקוגניטיביות (תפיסה מרחבית, מיומנות מילולית, מיומנות מתמטית ויכולת הפשטה) כפי שנמדדו במבחנים שנערכו להם טרם גיוסם לצבא.

באמצעות מאגרי המידע של צה"ל, החוקרים אספו במהלך תקופה של כמה עשרות שנים – החל מ-1967 ועד ל-2011 – נתונים של כ-1.38 מיליון בני נוער יהודי, טרם גיוסם לצבא, שהוגדרו כבריאים. הגיל החציוני של הנבדקים היה 17.3, ונתוני ה-BMI שלהם חולקו לארבע קבוצות:

  • נערים בתת משקל – BMI נמוך מ-18.5.
  • נערים במשקל תקין – BMI גבוה מ-18.5 אך נמוך מ-25.
  • נערים במשקל עודף – BMI גבוה מ-25 ונמוך מ-30.
  • נערים בהשמנת יתר – BMI גבוה מ-30.

מה גילו החוקרים? ומה ניתן ללמוד מהממצאים?

החוקרים השוו את הרשימה למאגר הרישום של הסרטן הלאומי במדינת ישראל. הם איתרו מין כל הנבדקים 100 גברים (גיל חציוני של כ-47) שנמצאו כחולים בסרטן השד. הם ראו שבקרב רוב הנערים שהיו בשנים המוקדמות של חייהם במשקל תקין (כ-73.4% מהם), הסיכון לסרטן השד בגיל מבוגר יותר היה מינימלי. אצל נערים שהיו בעודף משקל טרם גיוסם לצה"ל (10.4%) הסיכון למחלות בסרטן השד היה גבוה פי שניים. נערים שטרם גיוסם סבלו מהשמנת יתר (3% מבין הנבדקים) היו בדרגת סיכון גבוהה פי חמישה לסבול מסרטן השד בהמשך חייהם.

המחקר הראה שגם למוצאם הטכני של הנערים הייתה השפעה מסוימת על הסיכוי שיחלו בסרטן בשלב מאוחר יותר. הסבירות לחלות בסרטן בקרב נערים שמוצאם באחת ממדינות אירופה היה גבוה פי שניים לערך מאשר נערים שהגיעו מאזורים אחרים של העולם. ילידי ישראל (דור שלישי ומעלה) היו בעלי סיכון מופחת במיוחד לסבול מסרטן – 61% פחות בהשוואה לקבוצות האחרות. המחקר הראה גם כי בעיות קוגניטיביות, שהתגלו אצל 16.3% מהנערים, העלו בצורה משמעותית את הסיכון לסרטן השד – פי חמישה. המחקר לא מצא השפעה לגובהם של הנערים על רמת הסבירות שהם יחלו בסרטן השד בשלב מסוים בחייהם.

המסקנה מהמחקר נראית כמעט חד משמעית: השמנה, ובמיוחד השמנת יתר גיל הנעורים, היא גורם סיכון מרכזי לסרטן השד עם ההתבגרות. למרות שברור שדרושים מחקרי המשך שיבחנו באופן מובהק יותר האם ישנם משתנים מתערבים נוספים שעשויים להשפיע על הסבירות לחלות בסרטן השד, נראה שהממצאים כאן מצטרפים לאינספור הסיבות הקיימות כיום לנסות לשמור ככל האפשר על משקל גוף תקין.

לקריאה נוספת:
Adolescent Obesity and Adult Male Breast Cancer in a Cohort of 1,382,093 Men

 

אולי יעניין אותך גם:

סימנים מוקדמים לסרטן השד

עישון וסרטן השד

מחקר חדש מגלה: יש קשר בין השמנת-יתר לבין סרטן השד בקרב גברים

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן