מחקר חדש: יש קשר בין הרגלי אכילה ושינה לבין הסיכוי ללקות בסרטן השד וסרטן הערמונית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחקר חדש: יש קשר בין הרגלי אכילה ושינה לבין הסיכוי ללקות בסרטן השד וסרטן הערמונית

ידוע שהמזון שהאדם צורך משפיע בצורה משמעותית על הבריאות שלו ועשוי למנוע התפתחות של מחלות שונות. אבל האם סרטן מחקר חדש: יש קשר בין הרגלי אכילה ושינה לבין הסיכוי ללקות בסרטן השד וסרטן הערמוניתהוא אחד מבין המחלות האלה? על פניו, הקשר בין התזונה של האדם ואורח החיים שלו כמכלול (למשל השינה) לא נראה הדוק יתר על המידה. התמונה המחקרית עם זאת בהחלט שונה ומעניינת, עם יותר ויותר מחקרים שמראים שהאופן בו אנחנו חיים עשוי להשפיע במידה ניכרת על הסבירות לתחלואה בסרטן – כולל אספקטים בשגרת החיים שלא בהכרח מקבלים את תשומת הלב המספקת.

מחקר שנערך על ידי חוקרים מספרד ומאוסטריה, שפורסם במהדורה הדיגיטלית של כתב העת International Journal of Cancer ב-2018 ותורגם על ידי האגודה למלחמה בסרטן, מראה כמה ממצאים מעניינים המצביעים על כך שקשר בין התזונה לבין שניים מסוגי הסרטן היותר שכיחים שיש בהחלט עשוי להתקיים.

כיצד הנערך המחקר?

יש להדגיש כי עד כה נערכו בעולם מחקרים שונים שהראו שעשוי להיות קשר בין שגרת החיים של האדם לבין הסיכוי שלו לחלות במחלות כרוניות – החל מסוכרת והשמנת יתר ועד למחלות לב ולחלק מסוגי הסרטן. במחקר הנוכחי, בחנו החוקרים האם יש קשר בין זמני האכילה של האדם לבין הסבירות שהוא יחלה בסרטן הערמונית או בסרטן השד (אצל נשים). לצורך זה הם בחנו לא רק מה האדם מכניס לפיו, אלא גם את הרגלי השינה שלו וסגנון החיים. הם סיווגו אותו על פי השעון הביולוגי שלו, כ"טיפוסי בוקר" או "ערב".
אוכלוסיית המחקרים מנתה גברים ונשים תושבי ספרד בגילאי 85-20, שחולקו לקבוצת המחקר ולקבוצת ביקורת. בקבוצת המחקר מנתה 1,826 נבדקים, 1,205 מתוכם חלו בסרטן השד והיתר בסרטן הערמונית. קבוצת הביקורת הורכבה מ-2,921 אנשים שהוגדרו כ"בריאים", כלומר, ללא מחלות משמעותיות. כל הנבדקים, משתי הקבוצות, היו "טיפוסי בוקר" שלא עבדו במשרה שהצריכה מהם משמרות לילה.

ראו גם: נשים העובדות במשמרות לילה הן בעלות סיכון מוגבר ללקות בסרטן השד

הנבדקים עברו ראיונות ומסרו שאלונים שהתייחסו להרגלי האכילה שלהם והשינה שלהם, לזמני הערות ולמאפיינים האישיים והדמוגרפיים שלהם. החוקרים בדקו בנוסף עד כמה אותם אנשים נצמדים לסגנון החיים אשר לפי ארגוני הסרטן הבין-לאומיים נחשב למפחית את הסיכויים למחלות בסרטן: שומן גוף נמוך, פעילות גופנית, הפחתת הצריכה של מאכלים ומשקאות הנחשבים למשמינים, הגברת הצריכה של מזון ממקור צמחי, צריכה מופחתת של מזון המגיע מן החי וצריכת אלכוהול מופחתת.

אלו ממצאים עלו מהמחקר?

החוקרים שקללו את תוצאות המחקר ועיבדו אותן באמצעות כלים סטטיסטיים. התוצאות היו מעניינות בכל קנה מידה. הן הראו, ראשית, שנבדקים אשר נטו להירדם שעתיים לאחר ארוחת הערב היו בעלי סיכון מופחת לחלות בכל אחד מסוגי הסרטן: סיכון נמוך בכ-26% לסרטן הערמונית ובכ-16% בסרטן השד, בהשוואה לאנשים שנרדמו ממש לאחר ארוחת הערב. הבדלים דומים נמצאו גם נבדקים שהקפידו על ארוחת ערב מוקדמת (עד השעה 21:00) לעומת נבדקים שאכלו את ארוחת הערב בשעה מאוחרת – מ-22:00 ואילך. בנוסף הראה המחקר כי אנשים שמילאו אחר ההנחיות של ארגוני הסרטן הבין-לאומיים להקטנת הסיכון לסרטן, כפי שהובאו מעלה, הקפידו הקפדה יתרה על יצירת מרווח זמן מספק בין הארוחות ובין הארוחה לבין השינה.

על פי החוקרים, השורה התחתונה במחקר היא שישנה חשיבות ל"שעון הביולוגי" במאמצים שלנו למניעת סרטן, ולכן יש להעניק לו תשומת לב במחקרים העוסקים בתזונה, באורח החיים ובקשר ביניהם לבין מחלות כרוניות דוגמות סרטן.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

האם יש קשר בין צריכת בשר אדום לבין סרטן? ממצאי מחקר נרחב שמים קץ לוויכוח

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו