דגים וסרטן השד

דגים וסרטן השדסרטן שד הינו אחד הסרטנים השכיחים ביותר בעולם המערבי, כאשר גיל החולות הולך ויורד בהדרגה. קשרים רבים נחקרים בין נוכחות סרטן שד ומזונות מסוימים, כמו למשל חומצות שומן ואומגה 3 אשר מקורם בדגים. לאחרונה נעשה ניתוח סקירה של מגוון מחקרים אשר בדקו את הקשר בין צריכת דגים וחומצות שומן בלתי רווי ( n-3 PUFA ) לבין הסיכון לסרטן השד, בכדי להעריך את התגובה הפוטנציאלית.

החוקרים סקרו מגוון נתונים ממחקרים שונים אשר נעשו בארצות הברית, אסיה ואירופה. התוצאות הקיפו כעשרים ושישה פרסומים , וכ- 900,000 מקרים של סרטן השד. מסקנותיהם היו כי תוספת של  אומגה 3 הייתה קשורה להפחתת הסיכון ב 14% בהיארעות סרטן שד. מחקר זה עוד דורש המשך בירור, אולם הוא מהווה פריצת דרך חדשה אשר יכולה להצביע על הקשר שבין תזונה לשכיחות מקרי הסרטן.

הקשר בין סרטן השד ואומגה 3

סרטן השד הינו אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר והמוביל במקרי התמותה בקרב נשים. הוא מהווה כ- 23% ממקרי הסרטן בכלל, וכ-14% ממקרי המוות. בעשורים האחרונים, מחקרים אפידמיולוגיים ואחרים הציעו כי תזונה ואורח חיים בריא הינם מרכיבים קריטיים למניעת סרטן השד.

השומן הינו אחד מגורמי התזונה אשר נמצאו בעלי קשר הדוק עם סוגי הסרטן השונים. תת סוגיו של השומן התזונתי , כמו חומצות שומן רב בלתי רוויות (אומגה 3) מהווים את הסוגים המבטיחים ביותר למטרות עיכוב או צמצום היווצרות הסרטן והפחתת הסיכון. עם זאת, מחקרים רבים אשר בדקו את הקשר לא מצאו תוצאות עקיבות.

למרות זאת, מטא האנליזה אישרה כי צריכת אומגה 3, הייתה קשורה באופן משמעותי באופן הפוך עם סרטן השד, במיוחד לאחר גיל המעבר. עובדה זו יכולה להיות מוסברת בצורך של החשיפה הארוכה לאומגה 3, אשר יכולה להיבחן באופן הטוב ביותר בתקופת גיל המעבר, במיוחד לאור העובדה כי סרטן השד הינה מחלה אשר עלולה להיות מאובחנת באיחור מה. הסבר נוסף יכול להיות קשור לתופעות השונות של שומן הגוף בגיל המעבר.

ולכן מטא האנליזה האחרונה הציעה כי BMI גבוה נוטה להיות מגן מפני סרטן השד לפני גיל המעבר, אך הוא עלול להיות גורם סיכון לסרטן השד לאחר גיל המעבר.  השפעות האנטי סרטניות של שומני הדגים מבחינה ביולוגית כוללת מספר מנגנונים כמו עיכוב החומצה הארכידונית, הסדרת פעילות גורם השעתוק, ביטוי גנים ופעילות של מולקולות המעורבות בהעברת האותות של צמיחת התאים. כמו כן, אומגה 3, עשויה להקטין את ייצור האסטרוגן.

בחינת סקירת הספרות הקיימת בתחום

כל המחקרים אשר נסקרו הציעו קשר הפוך בין צריכת דגים לסיכון לסרטן השד ותמותה. אומגה 3 וחומצות שומן (EPA, DHA, וDPA-) נמצאו בשפע בשומן דגים. כל ממצאי המחקר התאימו ועלו בקנה אחד עם תוצאות מחקר הסקירה (meta analysis) אשר העריך את הסמנים הביולוגיים של צריכת חומצות השומן בתזונה ואת מסקנת ההשפעה המגנה של צריכת הדגים.

אומגה 3 הייתה בולטת יותר במדינות אסיה בהשוואה למדינות ארצות הברית או אירופה. מעבר לכך, צריכת הדגים הייתה קשורה לסיכון נמוך יותר של סרטן השד באוכלוסיות המחקר באסיה, בהשוואה למדינות האמריקאיות והאירופאיות.

נתון זה יכול להיות קשור לדגים האופייניים למדינות אלו. סביר להניח כי במדינות צפון אמריקה ובחלק ממדינות אירופה, הצריכה היומית של אומגה 3 מגיעה מתוספי שמן דגים בצורה של כמוסות, התורמות להשפעות השונות על הסיכון. בנוסף, ההשפעה המגנה של צריכת דגים עשויה להיות חלשה יותר ואף הפוכה עקב מרכיבים אחרים בדגים כמו חומרי הדברה.

לקריאה באותו הנושא: האם אכילת עוף מפחיתה את הסיכון לסרטן השד?

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

נבדק הקשר בין הרגלי שינה ואכילה לבין סרטן השד וסרטן הערמונית והממצאים הפתיעו

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן