הקשר בין גלולות למניעת הריון וסרטן השד

הקשר בין גלולות למניעת הריון וסרטן השדמאז שנות השישים המוקדמות, גלולות למניעת הריון הפכו להיות פופולאריות ביותר, והן נחשבות כאחת השיטות היעילות ביותר למניעת הריון. אך קשר בין אסטרוגן לבין סיכון מוגבר לסרטן השד הוביל להתפתחות דיון לגבי תפקיד הגלולות בהתפתחות סרטן השד.

מומחים סבורים כי רוב הנשים, בעיקר הצעירות, חוות יתרונות מהשימוש בגלולות, העולים בהרבה על הסיכונים. אך מספר שאלות נפוצות עדיין נמצאות במחלוקת.

האם גלולות למניעת הריון מגבירות את הסיכון לסרטן השד?

אולי. מחקרים שבחנו את השימוש בגלולות כגורם סיכון לסרטן השד, הניבו תוצאות סותרות. חלק מהחוקרים סבורים שהקשר נעוץ בעובדה שרמת ההורמונים בגלולות למניעת הריון השתנתה במהלך השנים, מאז שהנושא נחקר לראשונה. בעבר, הגלולות הראשונות למניעת הריון הכילו רמות גבוהות של הורמונים, בהשוואה למינון הנמוך של היום, שאינו מהווה סיכון גבוה.

חוקרים בסקנדינביה ציינו גידול סרטן השד בקרב קבוצת נשים שהשתמשו בקביעות בגלולות למניעת הריון, ומצאו כי שימוש לטווח הארוך בגלולה, נראה כמגביר את הסיכון. מחקר דומה מצא כי הסיכון לסרטן השד שב לאותה רמה, בתקופה של עשר שנים או יותר לאחר הפסקת השימוש בגלולה.

יחד עם זאת, מחקר מכובד אחר שנערך בין השנים 1994-1998, עקב אחר נשים שהשתמשו בגלולות למניעת הריון ומצא כי לא קיים סיכון מוגבר לסרטן השד בקרב נשים המשתמשות בהווה או שהשתמשו בעבר בגלולות. באופן כללי, רוב המחקרים לא מצאו סיכון מוגבר כולל של סרטן השד עקב השימוש בגלולות.

היסטוריה משפחתית של סרטן השד, ושימוש בגלולות למניעת הריון

מחקר שפורסם בכתב העת של איגוד הרפואה האמריקנית מצא שנשים עם היסטוריה משפחתית חזקה של סרטן השד, עשויות להיות בסיכון גבוה יותר של עד 11 פעמים ללקות בסרטן השד, אם הן משתמשות בגלולות.

אך מומחים מזהירים כי המחקר כלל בעיקר נשים שנטלו גלולות לפני שנת 1975, שהכילו רמות גבוהות יותר של הורמוני אסטרוגן ופרוגסטין, בהשוואה לגלולות של היום, המכילות מינונים נמוכים של הורמונים אלו.

נשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן השד, הקשור למוטציות בגנים BRCA, נדרשות לנקוט באמצעי זהירות טרם נטילת גלולות למניעת הריון. הסיכון המוגבר לסרטן השד נמצא בקרב נשים נשאיות של שינויים אלו בגנים, המגבירים יותר את הסיכון לסרטן באמצעות נטילת גלולות.

מחקרים שנערכו לאחרונה מראים כי הגלולות אינן מגבירות את הסיכון בקרב נשים שהן נשאיות של הצורה הנורמאלית של הגן BRCA2, אך נשים עם הגן BRCA1, נמצאות בסיכון. נשים מתבקשות לדון בהיסטוריה המשפחתית שלהן לסרטן עם הרופא שלהן, במהלך הערכת הסיכונים והיתרונות של השימוש בגלולות למניעת הריון.

הקשר בין גיל השימוש בגלולות למניעת הריון לבין סרטן השד

מחקר שנערך בקרב למעלה ממאה אלף נשים, מצא שהסיכון לסרטן השד, הקשור לגלולות למניעת הריון, הוא הגבוה ביותר בקרב נשים מבוגרות. המחקר מצא כי הסיכון לחלות בסרטן השד היה גבוה ביותר בקרב נשים בגילאי 45 ומעלה, שעדיין משתמשות בגלולות. קבוצת נשים זו נמצאה כבעלת סיכוי של אחד וחצי יותר לחלות בסרטן השד, לעומת נשים שמעולם לא השתמשו בגלולות.

אך מומחים מזהירים שנשים רבות שהשתמשו בגלולות ישנות למניעת הריון, המכילות מינונים גבוהים יתר של הורמונים, נמצאות בסיכון מוגבר יותר בהשוואה לנשים המשתמשות בגלולות המכילות את המינונים הנמוכים של היום.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן