האם יש קשר בין צריכת בשר אדום לבין סרטן?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הקשר שבין צריכת בשר אדום לבין סרטן

הדיון סביב צריכת בשר הפך לער במיוחד בשנים האחרונות, עם דעות לכאן ולכאן. שאלה מרכזית שעולה היא האם צריכת בשר היא בריאה, מכיוון שהבשר עשוי לכלול רכיבים חיוניים לגוף שקשה למצוא תחליף הולם שלהם, או שמא מזיקה לגוף. אחד המחקרים המצוטטים בתחום בדק בין השאר את הקשר הקיים בין בשר אדום לבין מחלת הסרטן, שעלולה כידוע להתפתח עקב גורמים שונים. על המחקר, והממצאים הבהחלט חשובים שלו, במאמר הנוכחי.

על "מחקר האחיות II"

"מחקר האחיות II", הרלוונטי לענייננו, הוא מחקר רחב היקף שהתקיים בארצות הברית במשך כמה שנים, החל מ-1989. במסגרת על הקשר שבין צריכת בשר אדום לבין סרטןהמחקר בחנו החוקרים 116,000 אחיות צעירות, בגילאי 43-24, ואספו באמצעות שאלונים נתונים על שגרת החיים והרגלי הצריכה שלהן. המחקר עקב אחר בריאות המשתתפות לתקופה של 12 שנה והעלה כמה תובנות חשובות. השורה התחתונה במחקר היא שקיים קשר בין צריכה של בשר אדום בגיל צעיר לבין מחלת הסרטן, כאשר נשים שצרכו בשר אדום היו בדרגת סיכון גבוהה יותר לפתח עם השנים סרטן שד. עם זאת לא נמצאה מובהקות סטטיסטית של הקשר.

בשנים האחרונות חוקרים ממרכזים מכובדים ברחבי העולם, כולל בתי הספר ומכוני המחק המובילים, ביצעו מחקר המשך המתבסס על ממצאי "מחקר האחיות II". הם עקבו אחר הנבדקות לתקופה ארוכה יותר, של עשרים שנה ממוקד התחלת המחקר המקורי. המטרה שלהם הייתה לבחון את טיב הקשר בין צריכת בשר אדום בגילאים צעירים, בין אם בשר מעובד ובין אם לא, לבין הסבירות שהנשים תפתחנה סרטן השד. עוד בחן המחקר את ההשפעה של מאכלים אחרים הנחשבים לבריאים יותר – לרבות מאכלים עמוסים בחלבון דוגמת דגים, עופות, ירקות ואגוזים – על אותה תחלואה. למידע על 'מחקר אחיות' קודם קראו: האם צריכה קבועה של ירקות ופירות מקטינה את הסיכוי ללקות בסרטן השד – מחקר בדק.

לצורך ניתוח התוצאות, הגדירו החוקרים כמה דרגות של צריכת בשר: "צריכה של עד 120 גרם בשר בשבוע הוגדרה כ"מעטה", בעוד שצריכה שבועית העולה על 950 גרם כ"גבוהה ביותר". בהקשר הזה, יש לציין שהנחיות רוב ארגוני הבריאות בעולם מדברות על צריכה מתונה באופן יחסי, של עד 600-500 גרם בשר אדום בשבוע.

מה היו ממצאי המחקר?

במהלך התקופה של עשרים השנים שנבדקו במחקר ההמשך, התגלו בקרב הנשים המשתתפות 2,830 מקרי סרטן שד חודרני. הממצאים הראו שנשים שצרכו בשר אדום בכמות גבוה בצעירותן היו בסיכון הגבוה בכ-22% לפתח את המחלה בהשוואה לנשים שצריכת בשר אדום על ידן הייתה מועטה. זאת ועוד, הממצאים הראו כי תוספת של מנת בשר אדום ליום מעלה את הסבירות לסרטן בכ-13%.

המחקר הדגיש את חשיבותם של תחליפי הבשר האדום, שיכולים במידה מסוימת להיות בשריים. כך למשל נמצא שבקרב נשים אחרי גיל המעבר, צריכה של עוף בכמות מוגברת עשויה להפחיתה את הסיכון לסרטן השד. בקרב כ-17% מהנשים בכל טווח הגילאים וכ-24% מהנשים לאחר גיל המעבר, נראה כי החלפת אחת ממנות הבשר האדום השבועיות בעוף מקטינה את הסיכויים לחלות בסרטן השד. כאשר הנשים החליפו את אחת ממנות הבשר האדם השבועיות במנה המשלבת עוף, דגים, קטניות ואפילו אגוזים, ירד הסיכון לסרטן השד בכ-14% בכלל הגילאים.

המסקנה הדי משמעית של החוקרים הייתה שצריכה בכמויות גבוהות של בשר אדום בגילאים צעירים היא אחד מגורמי סיכון לסרטן השד. מנגד, החלפה של הבשר האדום במנת בשר אחרת או במאכלים אחרים עשויה להקטין את הסיכויים לסרטן השד. עם זאת ברור שיש צורך במחקרי המשך על מנת לראות האם ישנם משתנים אחרים שעשויים להיכנס לתמונה ולהשפיע על הסיכויים לסרטן, וכמובן שגם לבדוק את התמונה בקרב אוכלוסיות אחרות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו