בדיקת אולטרסאונד תלת מימדית 3D לגילוי סרטן השדבמציאות העכשווית שבה אחת מכל שבע וחצי נשים תחלה בשלב מסוים במהלך חייה בסרטן השד, ישנו צורך בפיתוח של בדיקות סקר מקדימות שמאפשרות לקבל מידע ברמת דיוק גבוהה בנוגע לקיום המחלה.

אחת מהבדיקות המתקדמות ביותר בתחום האבחון של סרטן השד נקראת אולטרסאונד אוטומטי 3D. מדובר על בדיקה שעושה שימוש בטכנולוגיית אולטרסאונד המאפשרת לאבחן גידולים שמתפתחים ברקמת שד צפופה. אבחון של גידולים ברקמת שד צפופה נחשב לאחד האתגרים הגדולים ביותר בתחום זה.

כיצד מתבצעת הבדיקה?

הבדיקה מתבצעת באמצעות מערכת מתקדמת שנקראת ABVS, ראשי תיבות של Automated Breast Volume Scanner. במהלך הבדיקה הנבדקת שוכבת על גבה והמכשיר המתקדם מבצע את הסריקה של השדיים ללא מגע יד אדם (אם כי בהחלט ניתן לעשות שימוש בציוד לצורך ביצוע של בדיקת אולטרסאונד ידנית).

המכשיר פועל בחמישה מישורים שונים (אנטי רדיאלי, רדיאלי, חזיתי, צדדי וכללי) ובכל רגע נתון במהלך הבדיקה מבצע רישום של נתוני המרחק והמיקום במטרה שניתן יהיה לחזור על הבדיקה באופן המדויק ביותר.

היתרון המשמעותי ביותר של הבדיקה בא לידי ביטוי בשני רבדים. ראשית הבדיקה מאפשרת להתגבר על החסרונות הטמונים בביצוע של בדיקת אולטרסאונד ידנית שעלולה לגרום לפספוס של גושים חשודים ושנית הבדיקה מאפשרת להבדיל באופן מושלם בין רקמות שומניות או צפופות לבין רקמות סרטניות. היכולות המתקדמות של בדיקת האולטרסאונד התלת מימדית מאפשרת לקבל תמונה ברורה ומדויקת שמאופיינת בירידה לפרטים הקטנים ביותר.

חשיבות החזרה על הבדיקה באופן מדויק

יתרון משמעותי נוסף של הבדיקה האוטומטית בא לידי ביטוי בכך שניתן לחזור על הבדיקה באופן מדויק ביותר וכך להבחין בשינויים מזעריים ביותר שהתרחשו בשד של הנבדקת בין הבדיקות השונות. היכולת לבצע את הבדיקות באותו האופן בדיוק לא קיימת בבדיקת האולטרסאונד הידנית ומכיוון שמחלת הסרטן היא מחלה מתקדמת שמתאפיינת בשינויים ובהתפתחות, מדובר על חיסרון משמעותי ביותר.

האם הבדיקה כרוכה בחוסר נעימות?

הבדיקה אינה פולשנית ואינה כרוכה בחוסר נעימות או בכאב. סך הכול היא נמשכת כעשר דקות בממוצע ואינה כרוכה בהכנות מיוחדות או בתקופת התאוששות. יש לציין שבדיקה ידנית באמצעות אולטרסאונד נמשכת בין עשרים דקות לחצי שעה.

כמו כן, מאחר ואיש המקצוע שמבצע את הבדיקה לא צריך לשלוט על המכשיר שמבצע את הפעולות באופן אוטומטי, באפשרותו להתייחס לנבדקת במהלך הבדיקה. ההתייחסות לנבדקת מורידה את מפלס החרדה ומאפשרת לבדיקה להתנהל על מי מנוחות.

החשיבות של הבדיקה לאבחון מוקדם של סרטן השד

חשוב להבין כי סרטן השד היא מחלה קטלנית שעלולה להוביל למוות. עם זאת, סיכויי ההחלמה גבוהים יותר ככל שהגידול מאובחן בשלב מוקדם יותר. כך למשל יש לציין כי סיכויי ההחלמה של אישה שאובחנה בשלב הראשון של המחלה עומדים על תשעים ושניים אחוז אך סיכויי ההחלמה של אישה שאובחנה בשלב השלישי של המחלה עומדים על שישים אחוזים בלבד.

אמנם הבדיקה התלת ממדית לא מסוגלת להחליף את בדיקת הממוגרפיה, אך בהחלט ניתן לכתוב כי היא מאפשרת לאבחן גידולים קטנים ביותר ואפילו בקוטר נמוך מסנטימטר אחד וכן מאפשרת לזהות גידולים שמתפתחים בנשים בעלות רקמת שד צפופה במיוחד. כיום ידוע כי הגורם העיקרי שמוביל לטעויות באבחון של סרטן השד באמצעות בדיקת ממוגרפיה הוא רקמת שד צפופה.

למעשה, טעויות באבחון גידולי שד מתרחשות בעשרה אחוז מהנשים שעוברות בדיקת ממוגרפיה שהינן בעלות רקמת שד צפופה. לפיכך, חשוב להתייעץ בנוגע למידת הצפיפות של השד עם הרופא המטפל.