בדיקות נפוצות לסרטן השד

בדיקותסרטן השד היא מחלה ממארת, שהופכת להיות שכיחה יותר ויותר בקרב הנשים. בישראל, אחת לשמונה נשים חולות במחלה. זהו נתון מדאיג ביותר, מכיוון שהמחלה מסוגלת לפתח גרורות ולהתפשט לאיברים אחרים בגוף, שלא ניתנים לכריתה, כשם שניתן לעשות בשדיים, ואף לגרום לתמותה בקרב החולות בה.

גילוי סרטן השד בשלבים מוקדמים יכול לעצור את התפשטותה ואף להביא לריפוי מלא של האישה. כדי לגלות את המחלה בשלבים כאלה ולא בשלבים מאוחרים, בהם סיכויי ההחלמה פחותים יותר, ישנה חשיבות גבוהה בביצוע בדיקות שונות באופן שגרתי. נשים שמקפידות על ביצוע הבדיקות, מעלות את הסיכויים להתמודד בצורה מוצלחת עם המחלה ולהביא למיגורה.

ממוגרפיה

ממוגרפיה היא הבדיקה הראשונית לגילוי סרטן השד המומלצת לכולן, מכיוון שהיא הבדיקה הטובה ביותר מכל הבדיקות האחרות לגילוי המחלה משלב מוקדם, למרות שאינה עונה במאת האחוזים על יכולתה בגילוי מוקדם. זוהי בדיקה בטוחה ואמינה יחסית, הניתנת לחזרה בכל תקופה ולהשוואה עם בדיקות ישנות. עם זאת, יש המפקפקים על יעילות בדיקת הממוגרפיה, וטוענים כי היא אינה תמיד מדויקת. בנוסף, עולם הרפואה עמל על המצאת בדיקה ללא קרינה, אשר תביא את אותן תוצאות כשל הממוגרפיה הקלאסית.

הבדיקה נעשית בדרך של צילום רנטגן והיא מאפשרת את קבלתה של תמונת פנים השד. מכונת הממוגרפיה שונה ממכונות רנטגן לצורך צילומים אחרים באופן הבדיקה. בעוד שבמכונות רנטגן רגילות רמת הקרינה גבוהה באופן יחסי ואין צורך מיוחד בהתאמת תנוחתו של איבר הגוף לצורך הצילום, במכונת הממוגרפיה הקרינה היא נמוכה יותר והצורך בהתאמת השד בתנוחה הרצויה להנחת המכונה היא הכרחתי לבדיקה. הממוגרפיה באה לגלות סימנים מוקדמים של סרטן השד, ובייחוד את הסימנים שלא ניתנים להבחנה בבדיקת כירורג שד רגילה.

בדיקת הממוגרפיה כלולה בסל הבריאות ומומלצת לנשים החל מגיל 50 עד 74, אחת לשנתיים ללא תשלום. בנוגע לסרטן וקרבה משפחתית, משרד הבריאות ממליץ לאנשים (גברים ונשים כאחד) שיש להם קרובת משפחה מדרגה ראשונה שחלתה בסרטן, להיבדק החל מגיל 40 עד 50 אחת לשנה, ולאחר מכן אחת לשנתיים. בנוסף, ניתן להיבדק בחינם גם בניידת הממוגרפיה של האגודה למלחמה בסרטן.

ביופסיה

כאשר עולה חשש כי בשד קיים גידול, מבצעים הליך של ביופסיה, בו חלק מהגידול או כולו מוסר מהשד ונלקח לבדיקה פתולוגית כדי לראות אם הוא אכן סרטני או שהוא גידול שפיר. את הדגימה מהגידול ניתן להסיר בשני אופנים: הראשון הוא דרך שאיבתו באמצעות מחט המוחדרת לשד, והשני הוא חיתוכו במהלך ניתוח. את הדגימה המוסרת בודקים באמצעות מיקרוסקופ במטרה לזהות רקמות סרטניות.

בדיקה עצמית

בדיקה עצמית של השדיים נועדה כדי להבחין בשינויים שחלים. במידה ומתגלים שינויים יש לגשת לרופא לבדיקה מעמיקה יותר. האישה מתבוננת בשדיים וממששת אותם. את הבדיקה העצמית רצוי לבצע אחת לחודש, כשבוע ימים לאחר המחזור החודשי, אך יחד עם זאת חשוב שהאישה תהיה ערנית לגופה ותבדוק את השדיים בכל פעם שהיא מוצאת לנכון.

בדיקה גנטית

ישנם מספר סוגי סרטן שההרכב הגנטי שלהם זוהה ומאפשר בדיקות גנטיות לגילוי סיכון לסרטן תורשתי. בין המחלות נכללת גם מחלת סרטן השד. בקרב אוכלוסיית הנשים היהודיות האשכנזיות התגלו שני גנים, שביחד הם אחראים ל5% עד 10% ממקרי סרטן השד. הסיכון של נשים אשר נושאות את שני הגנים לחלות במחלה גבוה ב- 50% מאשר הסיכון של נשים שלא נושאות אותם.

סיבה חשובה וראשונה שבגללה מומלץ לבצע בדיקות גנטיות לסרטן השד היא גילוי מוקדם של המחלה בקרב מי שנושא את המוטציה. כאשר אישה מתגלה כנשאית הגנים עליה להיות במעקב רפואי צמוד ולעבור בדיקות תקופתיות כגון ממוגרפיה. סיבה חשובה שנייה שבגללה רצוי לערוך בדיקה גנטית לסרטן השד היא לדעת כי אין סיכוי לחלות במחלה, מכיוון שהאנשים לא נושאים את המוטציה המסוימת.

בשנים האחרונות מופיעות עוד ועוד שיטות חדשניות לאבחון מוקדם, כגון תרמוגרפיה, אשר מציעות אבחון עתידי יעיל, נוח ומדויק יותר.

לבדיקה חדשנית ומהימנה לגילוי מוקדם לחצו פה >>>

בדיקות

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן