אסטרוגן לטיפול בסימפטומים ואגינליים אצל חולות סרטן השד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

האגודה האמריקנית לסרטן מעריכה כי ישנן יותר מ -3 מיליון נשים שהבריאו מסרטן השד. מקרי הסרטן תלויי אסטרוגן, מהווים כשלושה רבעים מכלל מקרי סרטן השד. נשים אלו נוטלות טיפול אנטי אסטרוגני למשך 5-10 שנים בכדי להפחית את הסיכון להישנות המחלה.

הטיפולים הנפוצים ביותר הם מעכבי ארומטאז, המשמש לטיפול בנשים לאחר גיל המעבר, וטמוקסיפן, שניתן בדרך כלל לנשים לאחר גיל המעבר. כ- 50 עד 75 אחוזים מהנשים המטופלות יסבלו מסימפטומים של יובש בנרתיק או כאב.

סימפטומים ואגינליים אלה עלולים להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים, בעיקר בקרב נשים הנמצאות בגיל המעבר. עם זאת, נשים אלו יהססו רבות לפני החלטה על טיפול כלשהו מחשש לחזרת הסרטן או להגברת הסיכון להתפתחות סרטן משני. 

נשים אלו זקוקות למידע רב על סיכוני הטיפול הנבחר, בכדי לשקול את עלות הטיפול אל מול תועלתו. איגודים מקצועיים אמריקאים מאשרים כי השימוש באסטרוגן עבור סימפטומים ואגינליים הינו בטוח עבור חולות אלו, ולכן יכול להינתן במקרים בהם הוא נדרש

מהות הסימפטומים הואגינליים

טיפולים כימותרפיים שניתנים לטיפול בסרטן השד עלולים לזרז ולהגביר את תסמיני ניוון הנרתיק, עד כי ההערכה היא כי כחמישית מחולות סרטן השד יחוו סימפטומים אלה. לתסמיני הניוון עלולות להיות דרגות חומרה משתנות, החל מתסמינים מתונים ועד תסמינים חמורים המשפיעים על כל תחומי החיים ואיכותם. בקרב נשים המבריאות מסרטן לאחר מאבק ממושך, איכות החיים מוערכת אף ביתר שאת.

התסמינים שנשים אלה עלולות לחוות כוללים יובש בנרתיק, כאב, דימום, זיהומים חיידקיים ודיספריה (כאבים במהלך יחסי מין). סימפטומים אלו אופייניים לנשים רבות בגיל המעבר, אולם הם עלולים להיות מועצמים יותר בקרב חולות סרטן השד, ואף להחמיר עם הזמן. לרוב, התסמין המפריע ביותר עבור הנשים הוא יובש נרתיקי וכאבים אשר מונעים מהם יחסים אינטימיים ומספקים.

הוכחת בטיחות הטיפולים האסטרוגניים

סרטן השד מאופיין לעיתים קרובות על ידי נוכחות של קולטני אסטרוגן (ER) ו/או קולטני פרוגרסטרון (PR). בקרב הנשים אשר ישנו קשר בין סרטן השד שלהם לקולטני הורמונים, היה חשש ניכר במהלך השנים לטיפול הורמונלי באסטרוגן. באופן ספציפי, היו חששות לגבי קשר אפשרי בין טיפול אסטרוגני מקומי (קרם או משחה) לבין הישנות סרטן שד הקשור לאסטרוגן. 

עם זאת, מחקרים אחדים, חדשניים וגדולים יותר שבדקו נושא זה, לא מצאו את הקשר. המחקרים מראים כי שימוש באסטרוגן הניתן באופן נרתיקי, במינון נמוך, אינו גורם לעליה ברמות האסטרוגן בסרום, כך שכאשר נעשה שימוש במינון המתאים, משחות אסטרדיול מספקות רק מנה נמוכה של הורמון. 

המחקר הגדול כלל ניתוח נתונים של 160,000 נשים בגילאי 50-79, שנאספו במסגרת ניסוי במוסדות לבריאות האישה (WHI) בין השנים 1993-1998. ניתוח זה מצא כי נשים לאחר גיל המעבר אשר משתמשות באסטרוגן נרתיקי נמצאות בסיכון דומה לנשים אשר לא נטלו טיפול זה בכל הקשור להתפתחות סרטן שד, שבץ, קרישי דם, סרטן רירית הרחם וסרטן המעי הגס. 

מסקנות המחקרים

מסקנות החוקרים, לאחר ניתוח הנתונים תמך בכך שטיפול אסטרוגני הינו בטוח, אולם עם זאת, ההמלצה הייתה שטיפול הבחירה הראשוני בחולות סרטן שד או בנשים עם היסטוריה של סרטן שד, יהיה טיפול לא הורמונלי המתאים לתסמינים נרתיקיים. בקרב נשים אשר יגיבו לטיפולים לא הורמונליים, יש לשקול טיפול אסטרוגני, אשר כאמור נמצא בטוח. על הנשים להחליט עם הרופא המטפל בדבר הטיפול המיטבי עבורן אשר יוכל לענות על צורכיהן הפיזיים והרגשיים כאחד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו