האם אכילת עוף מפחיתה את הסיכון לסרטן השד?

לאורך השנים נאספו לא מעט ראיות לכך כי מומלץ להפחית באכילת בשר אדום. אמנם, מדובר בבשר שנחשב לעשיר בברזל ולא ניתן לומר כי אין בו ערכים תזונתיים, אך לא הכל טוב. מחקרים קודמים הראו למשל, כי צריכה מוגברת של בשר אדום עלולה להעלות כמעט פי שתיים את הסיכון לשבץ, כאשר גם הסיכוי למחלות כלי דם עולה. וכעת, מגיע מחקר נוסף הקושר בין סוג זה של בשר לבין סרטן השד. אתם מוזמנים לקרוא ולהבין מה בדיוק גילו החוקרים.

שינוי תזונה קטן, הבדל מאוד גדול

בממוצע, אחת מ-8 נשים תחלה בסרטן השד. אחד התסמינים המובהקים למחלה הינו הופעה של גוש בחזה. אולם כדאי לגלות ערנות לכל שינוי שהוא – החל ממרקם, דרך מראה הפטמה וכלה בשינוי צבע או הפרשות. ועל פי מחקר אמריקאי עדכני, לא רק גילוי מוקדם יכול להציל חיים, מסתבר כי שינוי תזונה אחד מקטין דרמטית את הסיכוי לחלות בהמשך החיים בסרטן השד.

במיוחד, נרשם הבדל משמעותי בקרב נשים בעשור הרביעי או החמישי לחייהן. שינוי תזונה קטן, שכולל צריכת בשר עוף במקום בשר אדום הוביל להבדל גדול עד מאוד. 

במחקר, לקחו חלק כמה עשרות אלפי נשים. החוקרים בדקו את המשתתפות לאורך תקופה של קרוב לעשור. בפרט, נדגמו נשים בריאות, אך כאלה שבמשפחתן זוהה מקרה של סרטן השד, בקרב אחות או קרובת משפחה אחרת. כלומר, במקרים של תורשה, קיימת סבירות גבוהה מהממוצע שנשים אלה תחלינה גם הן בסרטן. 

על מנת לנטרל גורמים אחרים שאולי יכולים להסביר ירידה סטטיסטית בסיכוי לסרטן, התייחסו החוקרים למשתנים חשובים. למשל, הרגלי חיים כגון פעילות גופנית, תפריט כללי, מלבד צריכת בשר לסוגיו ושתיית אלכוהול. המסקנה הייתה שבנטרול יתר המשתנים שעשויים להסביר את הממצא, אכילת בשר עוף אכן הקטינה את הסיכון לסרטן השד. 

בשר עוף שמר על הבריאות, וגם המודעות

מתוך יותר מ-40 אלף נשים, בטווח גילאים די רחב, חלו במהלך תקופת המחקר כ-1500 נשים בסרטן השד, ומה שמשך את תשומת ליבם של החוקרים היו אחוזי הסיכון. נשים שצרכו את הכמויות הגדולות ביותר של בשר אדום הגדילו את סיכוייהן לחלות בסרטן השד ביותר מ-20 אחוז ביחס לנשים שצרכו בשר אדום בכמות מועטה. זאת ועוד, ככל שצריכת בשר העוף הייתה מרובה יותר, כך הופחת יותר הסיכון לחלות במחלה. 

יותר בשר עוף, הפחית את הסיכון בלמעלה מ-10 אחוזים ביחס לנשים שצרכו בשר עוף, אך בכמות מועטה. חשוב לציין כי החוקרים מסרו שאין וודאות של מאה אחוזים שבשר העוף הוא הגורם היחיד שיכול להסביר את התוצאה. אפשרי בהחלט כי המשתנה בניסוי, ששמו "אכילת בשר עוף" למעשה מודד דבר נוסף. משהו יותר חמקמק שאפשר להגדיר כמודעות כללית לבריאות ולתזונה. על כל פנים, ראוי לשים את האצבע על כמה גורמי סיכון המצויים בבשר אדום. 

מדוע בשר אדום מזיק לבריאות?

אנו לא באים לומר כי יש להימנע באופן מוחלט מבשר אדום, אך ללא ספק, זהו מרכיב בתזונה שראוי להמעיט באכילתו. מדענים סבורים כי ישנם כמה מרכיבים בבשר אדום שעלולים להזיק לבריאותנו. במהלך עיבוד הבשר, מוסיפים לו חומרים כימיים, חומרי עיבוד, טעם וריח שחשודים כמסרטנים. גם שומנים מסוימים וכן תוצרים של צליית הבשר נחשבים למעלים סיכון לסרטן ולמחלות אחרות. 

בשולי הדברים נציין כי ישנן טענות שאכילת בשר שלא עבר תהליכי עיבוד תעשייתיים וללא תוספים עדיף עשרות מונים של בשר מעובד. בכך, נבקש להדגיש, לא עסק המחקר שתיארנו. 

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן