סרטן השד בגברים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

סרטן השד בגבריםלמרות שההתייחסות הציבורית למחלת סרטן השד היא כאל מחלה נשית בלבד, הרי שגם גברים יכולים לחלות בה.

נכון, אמנם גברים חולים בסרטן השד בשכיחות נמוכה פי מאה מאשר נשים אבל עדיין לפי הנתונים העדכניים ביותר נראה כי במדינת ישראל מדי שנה מתגלים חמישים מקרים בממוצע של גברים שחולים בסרטן השד.

גורמי סיכון לסרטן השד בגברים

נכון לכתיבת שורות אלה לא ברור מה הם הגורמים למחלה בקרב גברים, אך בהחלט יש מקום לדבר על גורמי הסיכון למחלה.

ראשית, לרוב המחלה לא תתפתח לפני גיל שישים. כמו כן, אחד מגורמי הסיכון לחלות במחלה הוא קיום שלה בבן או בבת משפחה. בנוסף לכך, הסיכון מוגבר אצל גברים שבמשפחה שלהם ישנם מספר מקרים של סרטן המעי הגס או סרטן השחלות. גורמי סיכון נוספים יכולים להיות תסמונת קליינפלטר, חשיפה לטיפולי קרינה בילדות, רמות גבוהות של אסטרוגן בדם ועוד.

אילו סוגים של סרטן השד מופיעים בגברים?

בדומה למחלה השכיחה ביותר בקרב נשים, גם גברים סובלים בעיקר מקרצינומה דוקטלית פולשנית או בלעז invasive ductal carcinoma. הסוגים הנדירים יותר שפוגעים בגברים יכולים להיות סרטן שד דלקתי, קרצינומה תוך צינורית (דוקטלית) לא פולשנית או מחלת פאג'ט של השד שנחשבת למחלה טרום סרטנית שבאה לידי ביטוי בנגע בפטמה.

מה הם התסמינים של המחלה?

התסמין הראשוני שמהווה עדות לקיום של המחלה הוא הופעה של גוש שניתן למישוש באזור של השד. עם זאת, בקרב חולים מסוימים התסמינים הראשוניים יכולים להיות שונים ולכלול למשל כיב עורי, שקיעה של הפטמה כלפי פנים הגוף, פריחה מסביב לפטמה או על הפטמה, הפרשות מהפטמה, שינויים בצורה של השד או שינויים בגודל השד. ללא טיפול התסמינים משתנים בהתאם לאברים אליהם מגיעות הגרורות.

כיצד מאבחנים את המחלה?

ישנן ארבע שיטות מרכזיות לאבחון של סרטן השד בגברים. לעתים הרופא המטפל יבחר לבצע רק בדיקה אחת אך לעתים יתעורר הצורך לבצע מספר בדיקות או אפילו את כולן על מנת לבדוק האם הגידול התפשט לרקמות אחרות.

הבדיקות הדיאגנוסטיות כוללות ביופסיה עם מחט שמטרתה לאתר נוכחות של תאים סרטניים ברקמת השד, שאיבה של תאים באמצעות מחט על מנת לבדוק האם הם ממאירים או שפירים, סריקת אולטרסאונד ובדיקת רנטגן שנקראת גם ממוגרפיה.

שלבי המחלה בגברים

שלב הסרטן הוא המונח הרפואי שמשמש כדי להעריך את מידת ההתפשטות של הגידול.

בשלב 1 הרוחב של הגידול לא עולה על שני ס"מ, בשלב השני רוחבו של הגידול נע בין שניים לחמישה ס"מ ונראה שישנה מעורבות של בלוטות לימפה שממוקמות בבתי השחי (די באחד מהשניים), בשלב השלישי הגוש גדול מחמישה ס"מ ותיתכן פלישה לאיברים סמוכים ובשלב הרביעי הסרטן התפשט לאיברים מרוחקים.

דרכים לטיפול במחלה

מאחר ומדובר על מחלה נדירה מאוד, הרי שאין בנמצא די מידע על מנת לקבוע מהי דרך הטיפול המוצלחת ביותר. הטיפול ניתן בהתאם לדרגת המחלה, בהתאם למצב בריאותו של החולה ובהתאם לסוג הגידול.

הטיפולים יכולים להיות כריתת שד מלאה או חלקית, טיפולים הורמונליים שונים, כימותרפיה וטיפולים בקרינה. כמו כן, מאחר וחולים רבים חשים מבוכה לנוכח אבחון המחלה מומלץ לשלב את הטיפולים עם טיפול רגשי שיספק לגבר החולה תמיכה לשיפור יכולת ההתמודדות שלו.

אולי יעניין אותך גם:

האם קיים קשר בין השמנת-יתר לבין סרטן השד בקרב גברים – מחקר בדק

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו