פעילות גופנית למניעת סרטן השד

פעילות גופנית וסרטן בשדבמשך שנים, מדענים מצאו קשר בין פעילות גופנית לשיעורי סרטן שד נמוכים יותר. מחקר חדש משתי האוניברסיטאות בארצות הברית מסביר כיצד הפעילות הגופנית מגנה מפני אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר.

צוות המחקר פיצל מאתיים נשים לשתי קבוצות. בעוד שקבוצה אחת סיימה את לוח הזמנים של הפעילות הגופנית במשך חמישה ימי תרגול בינוני עד אינטנסיבי, לאורך 16 שבועות, הקבוצה השנייה לא הצליחה לבצע את התרגילים באופן משביע רצון. לפני ואחרי תקופת המחקר, החוקרים אספו דגימות שתן וניתחו את רמות האסטרוגן של כל אישה.

ממצאי המחקר גילו כי בין הנשים בקבוצה שביצעה את תרגילי הכושר הגופני באופן משביע רצון, דגימות השתן שנלקחו לאחר המחקר הכילו רמות נמוכות יותר של תוצר לוואי אסטרוגן אשר עלול להיות מסרטן, ובקרב הקבוצה השנייה, שלא ביצעה את תרגילי הכושר, רמות אלו לא השתנו.

עצת החוקרים היא לבצע לפחות 150 דקות של פעילות גופנית מתונה מידי שבוע, באמצעות הליכה מהירה, ריצה או כל פעילות אחרת אשר מעלה את קצב הלב וגורמת להזעה.

אם הרופא מאשר כי האישה בריאה דיה לביצוע פעילות גופנית נמרצת, עליה להקפיד על כושר גופני בכדי למזער את סיכוייה לסרטן השד. בהתבסס על המחקר, יותר מאמץ עשוי להועיל יותר.

הבנת גורמי הסיכון לסרטן השד

הגנים, סגנון החיים והבחירות האישיות הנוגעות לתזונה ופעילות גופנית (או העדרה), עשויים להשפיע על הסיכון לפיתוח סרטן השד. אך קיימים צעדים אותם ניתן לנקוט על מנת להפחית סיכויים אלו.

סרטן השד נובע משילוב של גורמים שונים כגון גיל, גובה, גנטיקה ומשקל. יחד עם זאת, ניתן לשנות גורמים אלו באמצעות שינויים באורח החיים.

גורמי סיכון מפחיתים או מגבירים את סיכויי האישה לפתח סרטן שד. בסעיף גורמי הסיכון ניתן לגלות יותר על הדרך בה גורמים דוגמת גנים, תנאים פיסיים, בחירות בסגנון חיים וסביבה, עשויים להגדיל או להקטין את הסיכון לפיתוח המחלה. ניתן אף ללמוד אודות גורמים שאינם משפיעים באופן ישיר על הסיכון לסרטן השד, על מנת להימנע מהם.

הקשר בין פעילות גופנית לבין סרטן השד

פעילות גופנית ידועה כמשפרת את ההערכה העצמית, מרוממת את מצב הרוח ויוצרת תחושת שליטה אישית ורווחה. פעילות גופנית כדרך למנוע את סרטן השד אינה יוצאת מהכלל.

בנוסף, מחקרים הוכיחו קשר בין עודף משקל לבין סרטן השד, וקבעו כי ירידה במשקל באמצעות פעילות גופנית עשויה לסייע לשקם את הבריאות ולשפר את תוצאות הפחתת הסיכונים לפיתוח המחלה.

רוב המומחים ממליצים על שגרת אימונים סדירה, גם אם מתחילים בהליכות קצרות מסביב לבית. בהמשך, ניתן להרחיב את הפעילות הגופנית ולבצע תרגילים אירוביים מתונים עד מאומצים על מנת לשמור על בריאות הגוף הכללית ולהפחית את הסיכונים לפיתוח סרטן השד.

סרטן השד: יעדים לפעילות גופנית

בחירת פעילות גופנית מהנה

התרגיל הטוב ביותר הוא כזה שניתן לבצע אותו לאורך זמן ומתוך הנאה. מומלץ להתחיל עם הליכה מהירה או לרכב על אופניים, תוך ישיבה זקופה מבלי להישען על הידיים. תרגילים אחרים כוללים טאי צ'י, צ'י קונג או יוגה.

לאחר מכן, ניתן להוסיף פעילות גופנית נמרצת יותר הכוללת ריצה, שחיה, רכיבה על אופניים ליעדים ארוכים יותר, טיולים רגליים מאומצים, סגנונות נמרצים יותר של יוגה וכל פעילות אירובית אחרת.

פעילות גופנית במשך חצי שעה, חמישה ימים בשבוע

יש להתקדם לאט ובבטחה בביצוע הפעילות הגופנית. ההנחיות הכליות של האגודה האמריקנית לסרטן ולמניעת הסרטן קובעת כי פעילות של חצי שעה במשך חמישה ימים בשבוע היא המינון הנדרש (וכמובן, ככל שמרבים, הרי זה משובח), אלא אם כן יעץ הרופא נגד פעילות גופנית מאומצת בהתבסס על שיקולי גיל או מצב רפואי.

[addw2p name="homewidgets"]