פריצת דרך מחקרית:חוקרים מיפו את הגנים הגורמים לסרטן השד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מיפוי כלל הגנים שגורמים לסרטן השד - תקווה לחולות?ככל שידועות יותר עובדות הקשורות לסיבות המובילות למחלות שונות, כך ניתן להתמודד עימן טוב יותר ולפתח תרופות טובות יותר. בפרט, הדברים נכונים כאשר מצטברות עדויות לגבי השפעות גנטיות התורמות להופעתן של מחלות קשות, לעיתים באופן חוזר ונשנה. בהקשר זה, נמסר לאחרונה על צעד חשוב שעשוי לספק תקווה לנשים רבות החולות בסרטן השד.

הצעד שבו מדובר הינו השלמת מחקר גנטי רחב היקף, שמטרתו הייתה לאתר את הגנים המעורבים במחלה זו. אלו גנים שכאשר חל בהם שינוי (מוטציה) נוצרים התנאים להופעת מחלת סרטן השד. ההתקדמות המשמעותית בתחום דווחה לאחרונה על ידי חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג', אשר סיימו לבצע את המיפוי המלא, של כלל הגנים הגורמים לסרטן השד. ממצאי המחקר צפויים להיות בעלי משמעות מיוחדת גם בהיבט של מניעה וכן עבור נשים שכבר עברו סבב טיפול אחד, החלימו, אך חלו במחלה פעם נוספת.

צורות ביטוי שונות

חוקרים ומדענים מסבירים כי כאשר המחקר מצליח לספק תובנות חדשות בדבר התהליכים המלווים את התפתחות הסרטן, ניתן לפתח כלים ואסטרטגיות יעילות יותר לצורך טיפול במחלה. המחקר והתגליות הנוכחיות יכולים לסייע בזיהוי מאפיינים של התפתחות המחלה וכן לחיזוי טוב יותר לגבי אפשרות חזרתה של המחלה.

המחקר הגנטי שתוצאותיו נמסרו גילה למעשה גנים בעלי משמעות מיוחדת, כאשר הדבר יוכל לסייע ליצירת תרופות יעילות יותר וממוקדות יותר, בהתאם למבנה הגנטי של כל חולה וחולה. לכל חולת סרטן יש גנים ומוטציות גנטיות מטיפוס מסוים וכל גידול נגזר מכך. תחת השם סרטן השד, ממש כפי שקורה בכל סוגי הסרטן האחרים, מסתתרות דרכי ביטוי וצורות שונות. ישנן חולות שאצלן המחלה מתפתחת באופן מהיר מאוד. ישנן כאלה שאצן ההתפתחות הרבה יותר איטית. יש כאלה שיש להן נטייה גנטית לגרורות ויש כאלה שאצלן יהיה צורך בכמה וכמה סבבים של טיפולים.

שיפור בפיתוח התרופות

לצד השיפור במחקר הגנטי ולצד המיפוי המרשים של כל הגנים המעורבים במחלת סרטן השד, קיים גם שיפור מקביל ביכולת לפתח תרופות חדשות. המיפוי הטוב יותר לצד המידע שכבר מצוי בידי חברות התרופות מאפשר לקצר באופן ניכר את הזמן שנדרש לפיתוח תרופות חדשות או לשנות ולהתאים תרופות קיימות.

בזכות השלמת המיפוי הגנטי ניתן יהיה גם לסיים באופן מהיר יותר פיתוחים של תרופות שכבר נמצאות בשלב כזה או אחר של פיתוח. זאת ועוד, חוקרים מדווחים על כך שהמיפוי הגנטי לא מתחיל או נגמר בסרטן השד. המחקר הגנטי כיום וריצוף הגנים מקיף גם סוגי סרטן אחרים וכבר נראות תוצאות בשטח. בזכות שיפור טכנולוגי ובזכות עלויות הרבה יותר נמוכות הנדרשות למיפוי הגנטי, ההתקדמות בתחום נעשית בצעדי ענק.

צפוי שיפור במניעה

המחקר שהשלים באופן מלא את איתור הגורמים הגנטיים לסרטן השד צפוי לספק פתח גדול לתקווה לא רק עבור נשים החולות כיום במחלה. בזכות היכולת לאתר את קיומן של מוטציות גנטיות שמעלות את הסיכון לסרטן ניתן יהיה להחיל שיטות טובות יותר של רפואה מונעת, בקרב נשים רבות שלא היו חולות במחלה מעולם.

החוקרים מקיימרידג' דיווחו על גילוי של יותר מתשעים גנים, שכאשר מתחוללת בהם מוטציה מסוג מסוים עולה הסיכוי לסרטן השד. אך לצד האופטימיים שבין המדענים, יש גם כאלה שצופים שעוד ארוכה הדרך להבנה מלאה של המחלה ופיתוח של תרופות שיכחידו אותה באופן מוחלט. גם אם יש אמת בדברים, הרי שהמיפוי הגנטי בהחלט משאיר טעם טוב של אופטימיות ותקווה, הן בקרב הקהילייה המדעית והן בקרב הנשים החולות במחלה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו