התמודדות נפשית של חולות סרטן השד עם המחלה

התמודדות נפשית של חולות סרטן השד עם המחלהמקרים רבים של סרטן השד מתרחשים ללא היסטוריה רפואית מוקדמת או גורמי סיכון משפחתיים ידועים, ולכן האבחנה מגיעה לעיתים קרובות כהפתעה קשה.

הסערה הרגשית של תוצאות האבחון עלולה להשפיע על הבריאות הפיסית של הנשים, כמו גם על הרווחה הפסיכולוגית שלהן. טיפול פסיכולוגי מסייע לנשים אלו לרתום את כוחות הריפוי הכרוך בהתמודדות שכלית, ולנתב את האנרגיה הנפשית להתמודדות עם המחלה.

המצוקה הנפשית ממשיכה בדרך כלל גם לאחר ההלם הראשוני שנוצר בעקבות האבחון. כאשר הטיפול הרפואי הממושך מתחיל, נשים עלולות למצוא את עצמן מתמודדות עם בעיות חדשות, ומערכות היחסים שלהן עלולות להיפגע. כך, למשל, הן עלולות לחוש עייפות כל הזמן, לסבול מאפליה במקום העבודה או להיות מודאגות מהתסמינים, הטיפול והסיכון למוות. גורמים אלו עלולים לתרום ללחץ נפשי כרוני, חרדה ודיכאון.

המצב הנפשי של נשים חולות סרטן

תחושת הצפה נפשית היא תגובה נורמאלית לחלוטין לאבחון סרטן השד, אך תחושות שליליות עלולות לגרום לנשים לחדול מהתנהגות חיובית ולהתחיל לסגל התנהגויות שליליות מדאיגות. כך, למשל, הן עשויות להתחיל להזניח את הרגלי האכילה שלהן, כגון לאכול פחות או לבחור מזונות בעלי ערך תזונתי נמוך יותר. הן עשויות שלא להקפיד על פעילות גופנית קבועה, או לחוות בעיות שינה ולהימנע מפעילויות משפחתיות וחברתיות. במקביל, הן עשויות להתחיל להשתמש באלכוהול, סיגריות, קפאין או חומרים ממכרים אחרים, מתוך ניסיון להרגיע את עצמן.

אבחון סרטן השד עלול אף להוביל לבעיות חמורות יותר. חלק מהנשים, למשל, עלולות לפתח דיכאון המקשה עליהן להסתגל למצב ולהפיק את המירב מהטיפול. חלק מהנשים חוות יאוש כה גדול, שהן מסרבות לעבור ניתוח או פשוט מפסיקות לקבל הקרנות או טיפולי כימותרפיה.

חשיבות הטיפול הפסיכולוגי

פסיכולוגים מורשים ואנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, המנוסים בטיפול נפשי לנשים חולות בסרטן השד, משפרים את המצב באופן משמעותי. המטרה העיקרית היא לסייע לנשים ללמוד כיצד להתמודד עם השינויים הגופניים, הרגשיים, ואורח החיים הקשורים לסרטן, כמו גם לסייע בהתמודדות עם טיפולים רפואיים שעשויים להיות כואבים וטראומטיים.

הטיפול עשוי להתמקד באופן הסבר המחלה לילדים, או התמודדות עם תגובת בן הזוג. במקרים אחרים, יכול הטיפול הפסיכולוגי לסייע בהתמודדות עם שליטה על מתחים, חרדה או דיכאון. הכלים הנרכשים במהלך הטיפול מסייעים לנשים לעבור דרך הצער, הפחד והתחושות השונות. למעשה, הטיפול עשוי להוות הזדמנות לצמיחה אישית לשיפור החיים.

גם בני הזוג של חולות הסרטן מפיקים תועלת מהטיפול הפסיכולוגי, והם לומדים כיצד לסייע לבנות זוגן להתמודד באמצעות מתן תמיכה רגשית ומעשית תוך התמודדות עם התחושות. בני משפחה נוספים כמו ילדים, הורים וחברים עשויים אף הם להפיק תועלת מהטיפול.

ההתאוששות הרגשית עשויה לארוך זמן רב יותר מההתאוששות הפיסית. למרות הלחץ החברתי האינטנסיבי המופעל על נשים לקבל את המצב כפי שהוא ולפעול לשיבה נורמאלית לחיים, חולות סרטן השד זקוקות לזמן על מנת ליצור דימוי עצמי חדש ולהתמודד עם נושאים דוגמת פחדים לגבי הישנות הסרטן וחוסר סבלנות להתמודד עם בעיות שגרתיות יותר של החיים.

טיפול פסיכולוגי להתמודדות פיסית

הבחילות וההקאות המלוות לעיתים את טיפולי הכימותרפיה, עלולות להיות חמורות דיין כדי לגרום לנשים חולות סרטן לדחות את המשך הטיפולים. טיפול פסיכולוגי מלמד את הנשים תרגילי הרפיה, מדיטציה, היפנוזה עצמית, דמיון מודרך או כישורים אחרים המסייעים להקלה על הבחילות באופן יעיל ללא תופעות הלוואי של טיפולים תרופתיים.

פסיכולוגים מעצימים את הנשים לקבל החלטות מושכלות יותר ולבחור בין עצות סותרות בהן הן עלולות להיתקל. הן רוכשות כלים לתקשורת יעילה יותר עם רופאים, ומסגלות הבנה משופרת של המחלה ואופן הטיפול בה, תוך נכונות רבה יותר לבצע את מה שצריך על מנת להבריא. הטיפול הפסיכולוגי מגביר גם את סיכויי ההישרדות של נשים חולות, באמצעות הפחתתת תסמיני הדיכאון.

סוגי טיפול פסיכולוגי

שילוב של טיפול פרטני וטיפול קבוצתי עובד לעיתים באופן היעיל ביותר. מפגשים אישיים עם פסיכולוג מורשה בדרך כלל מדגישים את ההבנה ושינוי דפוסי החשיבה וההתנהגות. טיפול קבוצתי בהשתתפות נשים אחרות הסובלות מסרטן השד, מעניק להן את ההזדמנות לקבל תמיכה רגשית וללמוד מנסיונן של אחרות.

שני סוגי הטיפול, קבוצתי או פרטני, מסיע לנשים להסתגל לאבחנה, להתמודד עם הטיפול ולהשלים עם השפעת המחלה על חייהן. הפסיכולוג בדרך כלל שואל את הנשים שאלות פתוחות לגבי השקפתן על החיים, ומעניק להן כלים לחיות את החיים באופן מלא יותר, תוך התמקדות בפתרון בעיות ואתגרים הכרוכים במחלה. נשים שמקבלות סיוע של פסיכולוג המנוסה בטיפול בסרטן השד, מפיקות תועלת מהחיבור בין הגוף לנפש ומשפרות את בריאותן הנפשית והפיסית.

אולי יעניין אותך גם:

שיקום בבית לאחר כריתת שד

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן