שימור פוריות בקרב חולות סרטן השד

אחד החששות הגדולים של נשים שחולות בסרטן ומקבלות טיפול הוא הסיכוי שיאבדו את הפוריות שלהן ולא יוכלו להביא ילדים לעולם. קשה לתאר את התחושות שעוברות על אישה ששרדה מחלה ממארת, סבלה את תופעות הלוואי הקשות של ההקרנות והכימותרפיה, וכשלבסוף מבשרים לה על כך שהיא החלימה – היא מגלה שלא תוכל ללדת.

בשנים האחרונות גוברת המודעות בארץ בפרט ובעולם בכלל בנוגע לשימור פוריות בקרב נשים וגברים צעירים המתמודדים עם מחלת הסרטן. בקרב גברים, נהוג מזה שנים לקחת דגימת זרע ולהקפיא אותו למקרה שיהיה בו צורך בעתיד. בנשים חולות סרטן השד מאידך, התהליך הוא מורכב יותר וישנן מספר דרכים אפשריות לשמר פוריות.

מדוע נפגעת הפוריות?

פגיעה בפוריות מוגדרת כ"כשל שחלתי מוקדם" והוא מצב בו אישה מפסיקה לקבל ווסת ולבייץ לפני גיל 40. שכיחות התופעה באוכלוסיה הכללית היא כ-0.9%.

הקרינה המייננת בה משתמשים במהלך טיפולי הקרנות נועדה לפגוע ברקמת הגידול ולהרוס אותו. הטכנאים שמבצעים את הטיפול משתדלים ככל שניתן להקטין את הפגיעה ברקמות הסובבות אולם לא ניתן לעשות זאת לחלוטין. טיפול בקרינה בסרטן שנמצא באזור האגן כמו סרטן הרחם או סרטן הרקטום, יכול בהחלט לפגוע גם בזקיקים המכילים את הביציות בשחלה.

טיפול כימותרפי הוא הבסיס הטיפולי לסוגי סרטן רבים. למעשה, מדובר בחומרים שונים שמשרים מוות לתאים מתחלקים, שהם תאי הגידול, אך לא רק. לאישה קיים מספר מוגבל של תאי מין שנמצאים בזקיקים בשחלה. הטיפולים הכימותרפיים הורסים את הזקיקים, מפחיתים את כמותם ופוגעים באיכותם. מומלץ שלא להיכנס להריון עד 12 חודשים לאחר סיום הטיפולים הכימותרפיים מחשש להישארות חלקיקים רעילים בגוף.

השיטות הקיימות לשימור פוריות

מרבית השיטות מתבססות על שימור בהקפאה בטמפרטורה נמוכה מאוד המאפשרת שמירה על חיות של תאים ורקמות. לא כל שיטות ההקפאה יעילות באותה מידה.

הקפאה של עוברים הינה שיטה נפוצה לנשים המתקשות להיכנס להריון והיא נפוצה גם בתחום של שימור פוריות. האישה עוברת הפריית מבחנה מביצית שלה ומזרע של בן זוג או תורם. העוברים שנוצרו מועברים להקפאה. שיטה זו היא המוצלחת ביותר מכיוון ששרידותם של עוברים שהוקפאו היא הגבוהה ביותר.

ניתן גם להקפיא ביצים בוגרות שנשאבות מהאישה לאחר שעברה 2-3 שבועות של טיפול הורמונאלי אינטנסיבי בכדי לגרום לזקיקים להתבגר. שיטה זו הינה יעילה פחות מהקפאה של עוברים מכיוון שלביציות הבוגרות יש נטייה להיהרס בזמן ההקפאה. כמו כן, בכי להבטיח את תקינותן, יש לבצע הפריה מספר שעות לאחר שהן הופשרו. השיטה מיועדת יותר לנשים שאין להן בן זוג ואינן רוצות להקפיא עוברים.

שיטה אחרת היא הקפאה של ביצים שאינן בוגרות לאחר שאיבה שלהן מרקמת השחלה. שיטה זו היא קלה ומהירה יותר לביצוע מהשיטה הקודמת אולם דרושה התקדמות טכנולוגית נוספת בנוגע להקפאה של תאי ביצה אלה.

שיטה חדשה שנראית מבטיחה היא הקפאה של רקמת שחלה. הרקמה מושגת באמצעות ביצוע של ניתוח לפרוסקופי בבטן החולה ולקיחה של פיסה מהשחלה. חתיכה זו מוקפאת ומושתלת מחדש לאחר מכן באישה הבריאה. ברגע שיגיע גירוי הורמונאלי, הרקמה המוקפאת ממשיכה לתפקד כרגיל. החשש משיטה זו הוא שהשתלת הרקמה מחדש עשויה להביא עימה תאים סרטניים שאולי הסתתרו בה.

ישנן דרכים אחרות לשמירה על פוריות ובהן: טיפול על-ידי הורמונים, ניתוח להעברת השחלות לאתר מרוחק ממקום ההקרנה, מתן תרופות המקטינות פגיעה בשחלות על-ידי כימותרפיה. חשוב לזכור שתמיד קיימת האפשרות לתרומת ביצית.

בחירת הדרך המתאימה לשימור פוריות צריכה תמיד להיעשות בהתחשב במצבה של האישה, בחומרת המחלה וברצונה האישי.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן