מחקר חדש מנסה לאתר גורמי סיכון נוספים לסרטן השד

סרטןסרטן השד היא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ונמצאת במקומות הראשונים גם בעולם כולו. מנתונים של האגודה למלחמה בסרטן עולה כי במדינת ישראל מאובחנות מידי שנה כ-4,000 נשים החולות בסרטן.

הסטטיסטיקה מראה כי אחת מכל שמונה נשים צפויה לחלות בסרטן זה, אולם בזכות טכניקות גילוי חדישות וטיפולים מתקדמים, סיכויי ההחלמה מהמחלה מגיעים בימינו לכ-90%.

ישנם גורמי סיכון ידועים לסרטן השד אך יחד עם זאת, קיימים לא מעט מקרים בהן נשים בריאות לחלוטין שלא נמצאות בקבוצת סיכון מצאו את עצמן חולות במחלה. למעשה, נתון שנבדק בארה"ב מצביע על כך ש-70% מהחולות בסרטן שד לא היו בעלות גורם סיכון כלשהו למחלה.

ממצאים אלו הביאו קבוצת מחקר מהמכון המחקרי Dr. Susan Love Research Foundation שבסנטה מוניקה, ארה"ב, לחבור לקבוצת מחקר נוספת ממרכז לסרטן בשם City of Hope Comprehensive Cancer Center, בכדי להרחיב את המידע שיש לנו אודות הגורמים לסרטן השד.

גורמי הסיכון לסרטן השד על פי המחקר

הגורמים הידועים לנו נמצאו לאחר שנים רבות של מעקב אחר חולות עם סרטן שד, ולאחר בחינה של הנתונים במבחנים סטטיסטיים נקבע כי הגורמים הבאים מעמידים את מי שנמצאת בקבוצות הללו בסיכון מוגבר יותר לחלות בסרטן:

1. גיל- נשים מבוגרות מגיל 55 או לחילופין, נשים שחצו את גיל המעבר.

2. מוטציות גנטיות שיכולות לעבור בתורשה כמו BRCA1 או BRCA2.

3. היסטוריה משפחתית של סרטן שד מעלה את הסיכוי לחלות במחלה פי 2.

4. מוצא אתני- לנשים לבנות יש נטייה גבוהה יותר לחלות אך בקרב נשים צעירות מגיל 45, הנטייה לחלות גבוה יותר אצל נשים ממוצא אפרו- אמריקאי.

5. נשים שלהן רקמת שד צפופה.

6. גידולים שפירים בשד.

7. נשים שעברו טיפולי הקרנות קודמים לאזור בית החזה.

8. קבלת וסת בגיל צעיר מאוד או הפסקת וסת בגיל מוקדם.

9. צריכה יומיומית של אלכוהול.

10. קבלת טיפול הורמונאלי חלופי (HRT).

11. נשים שאין להן ילדים או שילדו את ילדן הראשון אחרי גיל 30.

12. עודף משקל לאחר גיל הבלות.

מה מנסה למצוא המחקר החדש?

החוקרים המשתתפים בשני המחקרים התחילו בהם לאחר שגילו מקרים רבים בהן נשים, שלא משתייכות בשום צורה שהיא לאף אחת מקבוצות הסיכון הנ"ל, מצאו את עצמן חולות בסרטן השד. החוקרים הגיעו למסקנה כי קיימים ככל הנראה גורמים נוספים שמשפיעים על הסיכוי לחלות וכי כדאי לחקור אותם בכדי לתת לנשים אפשרות טובה יותר להגן על עצמן.

בנוסף, החוקרים מתכוונים להשתמש בתוצאות המחקר בכדי לייסד בסיס נתונים בו ניתן יהיה לראות מהם הטיפולים שעוזרים למחלה בצורה הטובה ביותר, וכמו כן, איזה אורח חיים צריך לנהל בכדי לצמצם כמה שניתן את הסיכוי לחלות בסרטן השד.

בראשון לאוקטובר השנה הפיצה קבוצת החוקרים את המחקר שלהם ברשת האינטרנט. המחקר מכונה HOW- Health Of Women study והוא נגיש הן לנשים והן לגברים, בריאים או שחלו בעבר בסרטן השד. יש לציין כי על אף שהמחלה נפוצה בנשים בערך פי 100, גם גברים יכולים לחלות בה וחשוב לדעת על כך.

במסגרת המחקר, שפיתוחו ארך כשלוש שנים, נבדקים יוכלו למלא שאלונים דרך האינטרנט או באמצעות הטלפונים הניידים שלהם. בשאלונים מופיע מגוון רחב של שאלות, בנושאים כמו: דיאטה ותזונה, פעילות גופנית, עיסוק, בריאות כללית וחשיפה לחומרים בסביבה היכולים לגרום לסרטן.

מטרת החוקרים היא לגייס כמיליון מתנדבים שישתתפו במחקר, אלא שכרגע הבעיה עימה מתמודד צוות החוקרים הוא במענה גבוה מידי של אנשים הרוצים להשתתף בו. מידע נוסף על המחקר ניתן למצוא באתר www.HealthofWomenStudy.org.

סרטן

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן