טיפול אדג'ובנטי וסרטן השד

בשנים האחרונות הטיפול האדג'ובנטי ההורמונלי בנשים החולות בסרטן השד הפך לטיפול נפוץ ומקובל. מחקר שבוצע בדנמרק בדק את מאגרי המידע השונים וניסה לחלק את הנשים הסובלות מסרטן השד לקבוצות שונות במטרה לבדוק על מי הטיפול משפיע בצורה הטובה ביותר ואילו נשים יכולות להימנע ממנו.

מהו טיפול אדג'ובנטי בסרטן השד?

כידוע, אבחון וטיפול מוקדם בסרטן השד מספק סיכויים גדולים יותר להחלמה מלאה. לאחר זיהוי הגידול בטכניקות שונות כמו ממוגרפיה, מתבצע טיפול כירורגי להסרתו ובמקרים שונים מוסיפים לאחר הניתוח טיפול נוסף הנקרא גם טיפול אדג'ובנטי (אדג'ובנט = תוספת).

מטרת הטיפול האדג'ובנטי היא לשפר את סיכויי השרידות ולהוריד באופן משמעותי את סיכויי חזרת הגידול. הטיפול האדג'ובנטי נעשה בשיטות שונות, כמו הקרנות, כימותרפיה וטיפולים הורמונלים שונים ובאופן כללי משיג תוצאות יפות ומוביל לשיפור הפרוגנוזה של הנשים החולות.

סוגי הטיפול האדג'ובנטי

הטיפול האדג'ובנטי והצלחתו תלויים כמובן בסוג הגידול. טיפול אדג'ובנטי הורמונלי ניתן בדרך כלל לחולות בעלות גידולים המאופיינים בקולטנים חיוביים לאסטרוגן. האסטרוגן הוא הורמון המין הנשי, ואחראי בין היתר על צמיחת רקמת השד. גידולים בעלי קולטנים לאסטרוגן הם בעלי סיכון גדול מאוד לצמוח חזרה במידה ויגורו על ידי ההורמון, ולכן במקרים כאלה משתמשים בתרופות שחוסמות את הקולטנים לאסטרוגן כמו טמוקסיפן או תרופות שתפקידן לעכב את ייצור ההורמון.

אפשרות נוספת לטיפול אדג'ובנטי היא כימותרפיה. הטיפול בכימותרפיה נפוץ בעיקר כאשר יש מעורבות של בלוטות הלימפה וכשיש צורך בטיפול אגרסיבי יותר על מנת להשמיד את הסרטן. מדובר בטיפול קשה יותר ובעל תופעות לוואי קשות, ומשתמשים בו בעיקר כאשר חוששים שקיים סיכוי שטיפול המקומי באמצעות הקרנות לא יצליח.

יעילות טיפול האדג'ובנטי

במחקר שבוצע בדנמרק רצו לענות על השאלה האם הטיפול האדג'ובנטי ההורמונלי הוא אכן טיפול יעיל ומשפר את סיכוייהן של הנשים החולות. המחקר עקב אחר רשומות של חולות סרטן השד ובא לבדוק את התקדמות המחלה במקרים השונים. במהלך המחקר הישוו בין אוכלוסיות שונות של חולות בסרטן השד שעברו טיפול הורמונלי אדג'ובנטי ושלא עברו טיפול כזה, ובעזרת אנליזה סטטיסטית ניתחו את גורמי הסיכון השונים במטרה להגיע לתוצאה ראויה ומובהקת סטטיסטית.

מהמחקר עולה שהתמותה מסרטן השד קשורה בעיקר לגודל הגידול ולגיל. עוד עולה מהמחקר שטיפול אדג'ובנטי אכן משפר את הפרוגנוזה, אך קבוצה קטנה של נשים מבוגרות (בנות יותר מ-60),עם גידולים רגישים להורמונים, נמצאות בסיכון נמוך ביותר להישנות הגידול ולא זקוקות לטיפול אדג'ובנטי הורמונלי. לעומת זאת, אצל שאר הנשים הטיפול האדג'ובנטי אכן מוריד תמותה באופן משמעותי ביותר ולכן כדאי להשתמש בו.

בשורה התחתונה

ממחקר זה ניתן ללמוד שהטיפול ההורמונלי האדג'ובנטי עוזר בעיקר בקרב הנשים הצעירות, ולעומת זאת חשיבותו אינה מובהקת סטטיסטית בקרב הנשים המבוגרות יותר. בנוסף, הגורמים המשמעותיים ביותר בפרוגנוזה של גידולי שד הם גודל הגידול, הגיל והפתולוגיה של הגידול עצמו.

מחקר זה אמנם מנתח יפה את הנתונים הקיימים אך עדיין לא מהווה בשורה משמעותית לעולם הרפואה. כאמור, מדובר במחקר שעוסק בניתוח נתונים בלבד ולא בניסוי קליני ולכן יש להתייחס לנתוניו בהסתייגות גדולה. המחקר התבצע על קבוצה מצומצמת של נשים בדנמרק, לאורך שנים רבות וללא מעקב עתידי, ועל מנת להפוך את תוצאותיו למקובלות מבחינה יישומית יש להמתין לתוצאות מחקרים מתקדמים יותר וניסוייים קליניים שונים שנערכו בנושא.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן