הרגשת כאב במהלך מחלת סרטן השד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

נשים רבות מגיעות אל מרפאות בריאות השד לשם ביצוע בדיקות שגרתיות לגילוי מוקדם של סרטן השד. מלבד הבדיקות השגרתיות, מרפאות השד מטפלות גם בנשים המגיעות בגלל כאב בשד שמגביר את החשש שלהן מפני התפתחות גידול. קיימים סוגים רבים של כאב, אך באופן כללי כאב בשד אינו מצביע על תהליך סרטני, וכמעט בכל המקרים נגרם בגלל סיבה אחרת.

שכיחות הכאב בשד והקשר לסרטן

כאב בשד היא אחת התלונות הנפוצות בקרב נשים, ומעל 70% מהנשים חשות לאורך החיים כאב בשד. במרפאות השד מדווחים ש- 40-60% מתוך כל הנשים המגיעות אליהם מתלוננות על כאב בשד, אך רק אצל 7% מהן אכן מאובחן סרטן השד.

ממחקרים שונים עולה שהמספרים נמוכים עוד יותר, ושבקרב נשים המתלוננות על כאב בשד רק 3-5% אכן סובלות מסרטן השד. כלומר, כאב בשד הוא תלונה שכיחה ביותר בקרב נשים, ולמרות שהיא מדאיגה מאוד, בדרך כלל לא מדובר בתהליך סרטני אלא בכאב על רקע אחר.

סוגי הכאב בשד

כאמור, כאב בשד אינו בהכרח סימן מוקדם המעיד על התפתחותו של גידול, אלא נגרם על פי רוב בגלל שלל גורמים אחרים. השד הוא איבר המושפע רבות על ידי הורמוני המין הנשיים והמחזור החודשי, ולעתים השפעות אלה גורמות לכאבים.

מלבד ההשפעות ההורמונליות, השד חשוף לשינויים אחרים כמו כל רקמה בגוף, כך שעלול כמובן להתפתח בו כאב לעתים. בנוסף, מומחים רבים טוענים שקיים קשר בין מצבה הרגשי של האשה לבין התפתחות כאב בשד, ושהכאב הולך ומתגבר כתוצאה מחרדה ומדאגה (שפעמים רבות מתפתחת בגלל חשש מהכאב עצמו).

כאב מחזורי

כאב שאופיו מחזורי הוא כאב שנגרם בהשפעת ההורמונים שגורמת להצטברות נוזלים בשד ושגשוג התאים. שינויים הורמונליים אלה הם שינויים פיזיולוגיים ותקינים לחלוטין אבל עלולים לגרום לכאב, שבדרך כלל מופיע לקראת סוף המחזור החודשי. ברוב המקרים הכאב מתחיל מספר ימים לפני הדימום ומסתיים לאחר הפסקת הדימום.

מרבית התלונות של כאב בשד בקרב הנשים קשורות לכאב המחזורי, והן שכיחות ביותר בגילאים הצעירים. בגיל הבלות, עם הפסקת המחזור החודשי תלונות מסוג זה הולכות ופוחתות, תלונה על כאב בשד מרמזת על כאב מסוג אחר.

כאב שאינו מחזורי

כאב שאינו מחזורי הוא כאב המופיע כתוצאה משינוי בשד בגלל תגובה בלתי תקינה להשפעה הורמונלית.

דוגמאות לכאב שאינו מחזורי הן ציסטות שמטופלות על ידי ניקוז, אדנוזיס והיפרפלזיה, שגורמים להתקשחות ותחושת גרגור בשד, וכאב על רקע שינויים בצינורות ההפרשה באזור הפטמה.

בנוסף, כאב בשד שאינו מחזורי יכול להופיע על רקע זיהום, ואז הוא יופיע בצורת דלקת או מורסה. הזיהום יכול להופיע לאחר הנקה, לאחר חבלה או כתוצאה מנמק שומני. מלבד זאת, טיפול על ידי תרופות רבות יכול לגרום לכאב בשד כחלק מתופעות הלוואי, ועל כן כדאי מאוד להיות מודעים לכך.

כאב שאינו ממקור השד

קיימת אפשרות נוספת לכאב בשד, והיא כאב על רקע פגיעה בדופן החזה. הפגיעה בחזה עצמו מקרינה לשד וגורמת לתחושת כאב דווקא מהשד. כאבים מסוג זה עלולים להיגרם על רקע דלקת בסחוס הבין צלעי, התכווצות או מתיחת יתר של שרירי החזה או צלע בצלעות. בנוסף, הכאב עלול להיגרם על ידי מחלת פיברומיאלגיה או לעתים רחוקות על ידי גידול בדופן החזה (בלי קשר לסרטן השד).

טיפול בכאבים בשד

טיפול בכאב בשד בדרך כלל מוביל לשיפור המצב ולהחלמת הכאב, ומתבצע לפי סוג הכאב ומקורו. טיפול בזיהום מתבצע בדרך כלל על ידי מתן אנטיביוטיקה, ובמקרה של מורסה על ידי ניקוזה.

במקרים אחרים מומלץ להשתמש במשככי כאבים מסוגים שונים או בתכשירים אנדרוגנים כמו דנזול. בכל מקרה, הטיפול בכאב בשד צריך להתבצע לאחר בדיקה דקדקנית ובאופן ממוקד בלבד.

ראו גם:

הקשר בין יין אדום וסרטן השד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו