צריכת פחמימות וסרטן השד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פחמימה

פחמימהאפשר להוסיף עוד קטגוריה לרשימה השחורה. מסתבר כעת שפחמימות, פרט להיותן ממכרות, משמינות ומסוכנות לחולי סוכרת, גם יכולות להעמיד אתכן בסיכון גבוה יותר לחלות בעתיד בסרטן השד.

מחקר חדש שפורסם לאחרונה במהדורה המקוונת של העיתון האמריקני לתזונה רפואית, מראה כי נשים מבוגרות שנוהגות לאכול כמות רבה של פחמימות, עשויות לחלות בסרטן שד בשכיחות גבוהה בהרבה מנשים מבוגרות שלא צורכות הרבה פחמימות כחלק מהדיאטה שלהן.

מהן פחמימות?

הפחמימות הן תרכובות אורגניות העשויות בעיקר מאטומים של פחמן ומים (מימן וחמצן). למעשה, הפחמימות והסוכרים הם חומרים זהים היות והפחמימות הן בסך הכול תרכובות של מספר סוכרים ולאחר שהן נכנסות לגוף, הן עוברות פירוק לסוכרים שהם כידוע חלק מאבות המזון שלנו.

התרכובות האורגניות הנפוצות ביותר בעולם הן הפחמימות. לפחמימות יש תפקיד משמעותי מאוד בבנייה ותחזוק של גופם של כל היצורים החיים וגם הצמחים.

בגוף האדם יש לפחמימות 4 תפקידים מרכזיים: הפקת אנרגיה בתא בתהליך הגליקוליזה, בנייה של מרכיבים מסוימים בתאים, בניית החומר הגרעיני DNA וכן RNA ובנוסף, לפחמימות תפקיד חשוב בזיהוי של תאים.

המחקר החדש ומשמעותו

סרטן השד הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר בקרב נשים בישראל בפרט ובעולם כולו ככלל. מידי שנה מאובחנות בישראל כ-4000 נשים חדשות החולות בסרטן השד.

שכיחות התחלואה בסרטן זה הולכת ועולה עם הגיל ומרבית החולות הן נשים בנות 55 ומעלה שעברו את גיל הבלות. ישנם גורמים רבים שזוהו בעבר כגורמי סיכון לתחלואה מוגברת בסרטן השד, בין גורמים אלה ניתן למנות עישון, היסטוריה משפחתית, חשיפה ממושכת להורמונים נשיים, לידה ראשונה בגיל מאוחר ועוד.

מחקר אירופאי ארוך טווח שנמשך כ-12 שנים התפרסם לאחרונה במהדורה המקוונת של העיתון האמריקני לתזונה רפואית.

החוקרים שניהלו את המחקר שמו להם למטרה לבדוק מהו הקשר בין תזונה מסוגים שונים לבין הסיכוי לחלות בסוגי הסרטן השונים.

החוקרים עקבו אחר מצבן הבריאותי של קרוב ל-335,000 נשים ממוצא אירופאי שעברו את גיל המעבר, במשך 12 שנים. במקביל עקבו החוקרים אחר הערך הגליקמי של אותן נשים.

ערך גליקמי הוא מונח שמטרתו היא לציין את כמות האינסולין שעל הגוף לייצר כדי להכניס את הסוכר לתוך התאים.

הסוכרים כאמור נחוצים לתאי גופנו לצורך תפקידים רבים. הסוכר לא יכול להיכנס לתוך התאים באופן פאסיבי, והוא זקוק לקולטנים מיוחדים על גבי קרום התא בכדי לחדור אליו.

התא מעביר את הקולטנים הנ"ל לקרום בתגובה לאינסולין. מכיוון שהסוכרים הם תוצר הפירוק של פחמימות, אנחנו יכולים להבין שככל שהערך הגליקמי הוא גבוה יותר, כך הנשים צרכו יותר פחמימות.

במהלך 12 שנות המחקר, כ- 11,576 מהמשתתפות בו חלו בסוגים שונים של סרטן השד. תחילה, כאשר נבדק הקשר בין תחלואה בסרטן שד לבין ערך גליקמי, לא מצאו החוקרים כי קיים קשר כלשהו.

לאחר מכן, כאשר החוקרים בודדו את סוגי הסרטן לתת הסוגים השונים של המחלה, גילו מגמה אחרת. נשים שחלו בסרטן שד מסוג שלילי לרצפטור לאסטרוגן, הראו קשר ברור לערך גליקמי: בקרב קבוצת הנשים בעלות הערכים הגליקמיים הגבוהים ביותר היו 158 מקרים של סרטן שד, זאת לעומת 111 מקרים בלבד בקבוצת הנשים בעלות ערכים גליקמיים נמוכים.

מתוצאות אלה ניתן לראות כי לנשים שעברו את גיל המעבר ויש להן ערך גליקמי גבוה, שמעיד על צריכה רבה של פחמימות, יש סיכוי גדול ב-36% לחלות בסרטן שד שלילי לרצפטורים לאסטרוגן מאשר נשים עם ערך גליקמי נמוך. הבדל זה נעשה גדול עוד יותר כאשר נבדקו גידולים שהם שליליים גם לרצפטור לפרוגסטרון.

החוקרים מבקשים להדגיש כי על אף שלא נמצא קשר סיבתי שבגינו צריכת פחמימות גבוהה עלולה לגרום לסרטן שד, הקשר הנסיבתי הוא ברור וכמובן שחשוב להקפיד על צמצום בצריכה של פחמימות שכן הן מזיקות גם בתחומים בריאותיים אחרים.

ראו גם:

האם יש קשר בין צריכת מתוקים לבין סרטן השד? מחקר קנדי בדק 1,555 נשים

הקשר בין צריכת עמילנים להישנות סרטן השד

האם אכילת עוף מפחיתה את הסיכון לסרטן השד?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו