יעילות הבדיקות לסרטן השד

סרטן השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר אצל נשים, וקיים בצורות שונות אצל אחת מתשע נשים. אבחנה מוקדמת של סרטן השד ידועה כמצילת חיים, ומאפשרת לסלק את הגידול באופן מוחלט ולחזור לחיים נורמליים תוך זמן קצר.

בדיקות סקר לגילוי מוקדם של סרטן השד מומלצות כיום לכל אשה מעל גיל 50, ואצל נשים עם היסטוריה משפחתית, אפילו בגילאים מוקדמים יותר. למרות חשיבות הבדיקות, קיימים חסרונות רבים בקשר אליהן ומחקרים שונים אף מצביעים על כך שלא תמיד הן גורמות לאפקט חיובי.

בדיקת ממוגרפיה

בדיקת ממוגרפיה היא הבדיקה הנפוצה ביותר לגילוי מוקדם של סרטן השד, ומומלצת לנשים מעל גיל 50 אחת לשנתיים. הבדיקה מספקת מבט חודרני אל תוך צינורות השד הפנימיים, ובאמצעות הסתכלות זו ניתן לעמוד על שינויים אנטומיים בצינורות השד ולזהות גידולים או ממצאים חריגים אחרים. ההדמיה נעשית על ידי קרני רנטגן במינון נמוך שמצלמות את השד מכיוונים שונים.

בדיקת הממוגרפיה הורידה באופן משמעותי את התמותה מסרטן השד, ובנוסף לכך החדירה מודעות לנושא בקרב הנשים המבוגרות. כיום, סל הבריאות כולל בדיקת ממוגרפיה לנשים מעל גיל 50 אחת לשנתיים, וקופות החולים ממליצות עליה.

חסרונות בדיקת הממוגרפיה

ממוגרפיה היא בדיקה פשוטה ויעילה, אולם בעלת חסרונות רבים. הבדיקה מתבצעת על ידי קופסה מיוחדת המולבשת על השד המאפשרת לבודד אותו למטרת הצילום. במהלך הבדיקה השד עובר דחיסה הדרגתית, על מנת לאפשר צילומים טובים וחדים יותר. תהליך זה אינו נעים, כואב, וגורם לנשים רבות לסבל רב. כתוצאה מכך, קיימות נשים שמוותרות על ביצוע הבדיקה בשל החשש הרב והתחושה הבלתי נעימה המלווה לה.

חיסרון נוסף הוא קרינת הרנטגן שעלולה לגרום בעצמה להתפתחות סרטן. למרות שמדובר בחשיפה נמוכה ובמינון נמוך מאוד של קרינה, קרינת רנטגן אינה בריאה ויש להימנע ממנה כל עוד ניתן. לאחרונה נתבשרנו כי חברה ישראלית מפתחת מכשיר ממוגרפיה ללא קרינה, אך מדובר בתהליך שעודו בפיתוח.

בנוסף לכך, בדיקת הממוגרפיה לא מתאימה לכל הנשים. לדוגמה, כשליש מהנשים המבוגרות ורוב הנשים הצעירות הן בעלות "שד צפוף" – במקרה זה, בדיקת הממוגרפיה לא רלוונטית ולא יכולה להביא לתוצאות. גם נשים בעלות שתלי סיליקון לא יכולות לעבור בדיקת ממוגרפיה בצורה הסטנדרטית, ונאלצות לעבור בדיקה זו בצורה מיוחדת ועל ידי טכנאי המוסמך לכך.

אך החיסרון המשמעותי ביותר של בדיקת הממוגרפיה הוא תדירות גבוהה יחסית של קבלת תוצאה שגויה. רגישות הבדיקה אינה מספיק גבוהה, ועומדת על 85% בלבד. כך נוצר למעשה מצב שבו יותר מ-15% מהנשים הנבדקות נמצאות כשליליות לסרטן השד, למרות שבפועל התוצאה אמורה להיות חיובית והן אכן סובלות מגידול כלשהו.

מצב נוסף שעלול להיגרם ב-5% מהמקרים הוא תוצאה חיובית שגויה – כאשר האישה מזוהה כחיובית, למרות שבפועל אינה סובלת מסרטן השד. לכן, כאשר מקבלים תוצאה חיובית, ממשיכים לסדרת בדיקות הכוללות ביופסיה, אולטרסאונד ובדיקות נוספות עד קבלת האבחנה המוחלטת.

טכנולוגיית Real Imaging

שיטה חדשנית שנמצאת עדיין בשלבי ניסוי, היא טכניקה להדמיית השד באופן תלת-ממדי על ידי שימוש בקרינה אינפרה-אדומה. בעזרת שיטה זו ניתן לזהות ממאירות על פי שינויים מטבוליים שיוצר הגידול ולא על ידי שינויים אנטומיים (כמו בדיקת הממוגרפיה).

בשיטה זו האישה לא נחשפת לקרינה מסוכנת, ויעילות האבחנה משתפרת. כמו כן, תוצאות הבדיקה מעובדות באמצעים סטטיסטיים שונים שיכולים לחזות את הסיכון העתידי ליצירת גידול, וכך גם להקטין את כמות השגיאות.

עם זאת, חשוב לזכור שמדובר בבדיקה חדשה הנמצאת עדיין בשלבי ניסוי, ורק בעתיד הרחוק נדע עד כמה היא טובה ומדויקת.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן