סרטן שד והורמון GLP

מטרתם העיקרית של מחקרים בתחום הסרטן היא לנסות למנוע את התפתחות המחלה על ידי הבנת המנגנון הגורם לה. כך, בתחום סרטן השד נמצא קשר בין הורמון GLP-1 להתפתחות הסרטן.

ההורמון אחראי על הפרשת אינסולין כאשר רמות הסוכר בדם גבוהות. הורמון זה כבר אושר לשימוש על ידי מנהל התרופות האמריקאי (FDA) בטיפול בסוכרת מסוג 2. במחקר ראשון מסוגו, נעשה ניסיון לברר את הקשר שבין ההורמון והתפתחות סרטן השד, בשלב ראשון בניסויים פרה-קליניים.

בניסויים ראשוניים אשר נעשו על ידי חוקרי בית חולים שיבא, נמצא כי הייתה הקטנה של הגידולים בחיות מעבדה עקב הטיפול בהורמון. כמו כן, נמצאו תוצאות דומות גם במחקרים אמריקאים אשר נעשו על תאי סרטן המעי הגס.

הקשר שבין מחלת הסוכרת וסרטן שד נחשד כבר בעבר, בעקבות סטטיסטיקות אשר נוהלו אחר חולות סוכרת שפיתחו את המחלה. בנוסף, סוכרת וסרטן שד חולקים את אותם גורמי סיכון, כמו למשל השמנה וגיל מבוגר.

הורמון GLP-1

הורמון GLP-1 אשר אחראי על הפרשת האינסולין, ניתן לטיפול בסוכרת מסוג 2 לאחר האכילה במטרה להוריד את רמות הסוכר. ההורמון מופרש באופן טבעי מרירית המעי ותפקידו הוא רב מערכתי. הורמון GLP-1 הוא חלק מקבוצת הורמוני האינקרטין, האחראים לוויסות רמות הסוכר בדם.

ההורמון, שמופרש רק בזמן אכילה עוד לפני ספיגת המזון, תורם להאטה בספיגת המזון, מעודד הפרשת אינסולין, מפחית בתחושת הרעב ולכן מעודד ירידה במשקל. נמצא כי חולי סוכרת זקוקים לכמות גדולה יותר של הורמון זה ולכן טיפול זה נחשב כפורץ דרך בתחום הסוכרת כמטפל בשלביה ההתחלתיים של המחלה.

התרופה אשר ניתנת לחולי סוכרת היא נגזרת של ההורמון עצמו, מפני שההורמון מסיס בגוף ומתפרק באופן מהיר ביותר (כדקה עד שתי דקות). המחקרים הרבים שנעשו אודות השפעת ההורמון על סוכרת, העלו הצלחות רבות גם בכל מה שקשור למערכות אחרות אשר נפגעו בעקבות המחלה. משמעותם היא הורדת גורמי הסיכון להתפתות מחלות המערבות את הלב וכלי הדם. מלבד זאת, להורמון ישנה השפעה משמרת על תאי הלבלב, החשובים כל כך בהאטת הידרדרותה של הסוכרת.

הקשר של הורמון GLP-1 לסרטן השד

בעקבות תחלואה הולכת וגדלה של סרטן שד, נעשים מחקרים וחיפושים קדחתניים אחר דרכים למנוע את המחלה. המחקרים אשר קושרים בין סוכרת לסרטן שד עוד נמצאים בתחילתם, אולם על פי סטטיסטיקות אשר עקבו אחר חולות סוכרת, עולה השכיחות הגבוהה והימצאותן בקבוצת סיכון לפתח סרטן במיוחד באיברי הרבייה הנשיים.

על פי מחקרים אחרונים בתחום, נראה כי סוכרת מעלה ב-25% את הסיכון לפיתוח סרטן. במהלך מחקרים אלה נמצא כי ההורמון אשר נמצא כיעיל בטיפול בסוכרת, יכול להיות גם יעיל במניעה ועיכוב התפתחות סרטן השד. במהלך מחקר זה נמצא קולטן אשר לא היה מזוהה עד עכשיו על הורמון GLP-1, אשר מצוי גם בתאי סרטן השד. זיהוי הקולטן הוא זה שגרם להתפתחות תהליכים בתאים עד למותם (אפופטוזיס).

לניסוי זה ישנה חשיבות מכרעת בתחום הבנת התפתחות סרטן השד ובירור האפשרויות למניעת המחלה, או לעיכובה לאחר התפתחותה בשלבים הראשונים. זיהוי הקולטן על הורמון זה, יכול לשמש כפריצת דרך לתרופות עתידיות שיעניקו סיכול ממוקד של סרטן השד.

ניסויים נוספים הכרחיים על מנת ללמוד את השפעת GLP-1 על התפתחות סרטן השד ותופעות לוואי אפשריות במקרה זה. אחד החששות בטיפולי סרטן הינו השפעת הטיפול על התאים הבריאים, אולם במקרה זה לא נמצאה שום השפעה על תאי העכבר הבריאים.

למאמרים נוספים בנושא מניעת סרטן:

צורכות חלב? מחקרים בדקו את הקשר בין חלב לסרטן השד – מעניין מה הם גילו

אגוזי מלך ומניעת סרטן השד

הקשר בין צריכת עמילנים והישנות סרטן השד

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן