טיפול חלקיקי זהב וסיליקון וסרטן השד

טיפול סרטן השדמנתונים סטטיסטיים עדכניים, אחת מכל שמונה נשים בישראל צפויה לחלות במהלך חייה בסרטן השד. כ-4000 נשים חדשות מאובחנות בארץ מידי שנה כחולות במחלה נוראית זו.

החדשות המעודדות הן שגילוי מוקדם של המחלה יכול להביא לשיעורי ריפוי גבוהים מאוד של עד 90%. משרד הבריאות מממן בדיקות סקר לגילוי מוקדם של סרטן השד ומומלץ לכל אישה מעל גיל 50 לבצע ממוגרפיה אחת לשנתיים.

גם הטיפולים התרופתיים כנגד סרטן השד השתכללו מאוד במהלך השנים. אם בעבר היה מקובל לבצע ניתוח כריתה ולתת כימותרפיה לא ספציפית, הרי שהיום, עם השימוש בתרופות ביולוגיות כמו הרצפטין, הטיפול בסרטן הוא ממוקד יותר ומאפשר מענה מדויק יותר לתת הסוגים השונים של סרטן זה.

מחקר חדש שמתבצע בימים אלה בוחן את האפשרות של טיפול והשמדה של תאים סרטניים על-ידי שימוש בחלקיקי זהב וסיליקון שמוקרנים באור אינפרא אדום.

על המחקר החדש

המחקר שבוצע על ידי חוקרים מבית החולים המחקרי המתודיסטי פורסם בעיתון רפואי אינטרנטי חדש בשם Wiley journal. במסגרת המחקר הצליחו החוקרים לגרום לתאים שגודלו במבחנה והכילו חלקיקי זהב וסיליקון להיות מושמדים.

הרעיון לפתח את הטכנולוגיה הזו עלה בעקבות ידע קיים על כך שחימום של חלקיקי זהב על ידי קרינת לייזר, יכול לגרום להם לפלוט חום רב.

החוקרים חשבו לנצל את תכונת פליטת החום של זהב במטרה להשמיד תאים שאינם רצויים, ובפרט תאים סרטניים.

בעבר, נעשו מספר ניסיונות לטפל בסרטן באמצעות שימוש בחלקיקים זעירים של זהב (הקרויים גם "ננו- חלקיקים") אולם אלה כשלו כי החום שפלטו החלקיקים לאחר שהוקרנו בקרינה אינפרא אדומה לא היה בטמפרטורה גבוהה מספיק, והיה צורך להשתמש בכמות גדולה מאוד של חלקיקים בכדי שיפלטו חום מספק.

החוקרים שכתבו את המאמר המדובר החליטו לנסות ולשכלל את השיטה: הם הכניסו את הננו חלקיקים של הזהב אל תוך תבנית מחוררת של סיליקון.

לאחר מכן החוקרים הקרינו את שילוב החומרים בקרינה באורך גל של 808 ננומטר וגילו כי התמיסה בה שני החומרים נמצאים התחממה בכ-20 מעלות צלזיוס בתוך בפרק זמן של 7 דקות. מכאן הסיקו החוקרים שהשילוב של חלקיקי הזהב בתוך תבנית הסיליקון הוא יעיל בהרבה מאשר שימוש בחלקיקי זהב בלבד.

החוקרים ניסו להשתמש בתערובת זו של סיליקון וחלקיקי זהב על תאים שמקרום בגידול של השד. תוצאות הבדיקה הראו כי חלקיקי זהב עם ספציפיות מיוחדת לתאי סרטן השד הצליחו להשמיד תאים סרטניים שמקורם בשלושה סוגים שונים של סרטן שד. החוקרים משערים שפרט לחימום של חלקיקי הזהב עצמם, נוצר גם חום רב בתמיסה בה התאים נמצאים ובמים שבתוך התאים, מה שגורם להשמדה של התאים המדוברים. מכיוון שחלקיקי הזהב הם ספציפיים כך שהם מתחברים רק לתאים סרטניים, הפגיעה בתאים הבריאים הייתה מינימאלית.

החוקרים השקיעו מאמץ רב בהנדסת חלקיקי הסיליקון והזהב בכדי שיהיו כמה שיותר ספציפיים: חלקיקי הסיליקון שבתוכם נמצא הזהב הם בגודל של מיקרומטר אחד- קטנים פי עשרה מתא סרטני טיפוסי. בנוסף, החוקרים הוסיפו לחלקיקי הסיליקון תרכובות פולי אמיניות שמגדילות את מסיסותם של החלקיקים ומקנות להם ספציפיות לתאים הסרטניים.

המשך המחקר

על פי צוות החוקרים, השלב הבא במחקר שלהם יהיה לראות כיצד מגיבים גידולים שלמים לטיפול החדש, זאת מכיוון שעד עכשיו הוא נוסה רק על תאים בודדים. אם התגובה של גידולים שלמים לטיפול תהייה מספקת, ניתן יהיה לעבור לשלב המחקר בבני אדם, ולראות האם הטיפול מצליח לעזור בהאטה של צמיחת הגידולים בשד או אפילו בעצירתם.

ראו גם:

מערכת טיפול חדשנית מראה תוצאות מבטיחות בטיפול בסרטן השד

טיפול סרטן השד

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן