תרופה חדשה לטיפול בסרטן השד

טיפול כימותרפי בסרטן הוא אחת המשימות החשובות ביותר בעולם המחקר הרפואי. טיפולים כימותרפיים אחדים יעילים במינונים גבוהים, אך אינם נסבלים בגלל תופעות הלוואי החמורות הנגרמות משימוש בהם.

רוב התרופות הכימותרפיות פוגעות בתאים ממאירים ובתאים בריאים כאחד. תופעות הלוואי של הטיפולים, שיכולות להיות חמורות מאוד ואף לסכן את חיי החולים, כוללות: נשירת שיער, פגיעה ברירית הפה ומערכת העיכול, הפרעה בייצור מרכיבי דם, פגיעה עצבית פריפרית, פגיעה בפוריות ועוד.

עיקר הנזק נגרם מחדירה של תרופות כימותרפיות אל תאים בריאים. עד לאחרונה לא הייתה ידועה דרך בה ניתן לכוון את התרופות הכימותרפיות דווקא אל התאים הממאירים, ולמנוע את הפיזור שלהן ברחבי הגוף.

סרטן שד עם קולטנים מסוג HER2 והרצפטין

נהוג לסווג את גידולי השד על פי סוגי הקולטנים (רצפטורים) הקיימים על פניהם. אחוז ניכר מגידולי השד מכיל קולטנים להורמונים (אסטרוגן ופרוגסטרון). בערך 20% מהגידולים מכילים גם קולטן נוסף, לגורם גדילה תאי, המכונה HER2.

התברר, שחסימת הקולטן לגורם הגדילה המדובר מונע את התרבות התאים ומסייע בטיפול בסרטן. התרופה הרצפטין (Herceptin, שמה הכימי: Trastuzumab) נקשרת לקולטן, מונעת את הקשירה של גורם הגדילה, ומפריעה במנגנון מעבר האותות התאי המסמן לתא להתפתח ולהתחלק.

בסוגים של סרטן בשד המכילים את הקולטן, הוא נמצא בכמות מוגברת במיוחד, ומהווה סימן זיהוי ביולוגי המבדיל את התא הממאיר מתאים בריאים בגוף.

גידולים ממאירים בשד המבטאים ביתר את הקולטן HER2 הם גידולים אלימים יותר, עם פרוגנוזה (צפי לעתיד המחלה) טובה פחות, וסיכויים מוגברים להופיע כמחלה גרורתית.

טיפול תרופתי חדש –T-DM1

חוקרים רבים ניסו למצוא שיטות להעברת תרופות כימותרפיות באופן ישיר לתאים סרטניים בלבד.  שיטה חדשה שפותחה מנסה לעשות שימוש בקיום של הקולטן HER2 על גבי התאים.

בתרופה המדוברת, שנקראת בקיצור T-DM1, מחוברים יחדיו התרופה הכימותרפית DM1 עם התרופה הרצפטין.

הרצפטין הוא למעשה נוגדן, שנקשר אל קולטני HER2. קשירתו של הרצפטין אל הקולטן גוררת את כניסתו בחזרה מפני הממברנה אל תוך התא.

כאשר מחברים לנוגדן את התרופה הכימותרפית, היא חודרת בעקבות הקומפלקס של הנוגדן והרצפטור אל התא. בתוך התא פעילות אנזימתית שונה מנתקת את הקשרים הכימיים שנוצרו במעבדה בין ההרצפטין לכימותרפיה, והתרופה משתחרת בתוך התא.

מנגנון פעולה מתוחכם זה מנצל את התכונה המייחדת את התאים הממאירים – ביטוי מוגבר של קולטן לגורמי גדילה מסוג HER2.

מכיוון שהתרופה הכימותרפית הופכת לפעילה בתוך התא הממאיר בלבד, הרי שאין כמעט פיזור של התרופה בתאים בריאים בגוף.

הטיפול הכימותרפי הופך לסלקטיבי כמעט לחלוטין. תופעות הלוואי הנפוצות של הטיפול הכימותרפי נעלמות כמעט לגמרי בטיפול זה.

תופעות הלוואי שנמצאו במחקרים שונים בטיפול בתרופה כללו עייפות, אנמיה, הפרעות במאזן המלחים בגוף – כמעט תמיד ברמה נמוכה ובאופן שאינו מסכן חיים.

מחקרים קליניים בשימוש ב- T-DM1

מספר מחקרים קליניים בחנו את היעילות בשימוש בתרופה החדשה. ברוב המקרים, התרופה ניתנה לחולים עם מחלת שד גרורתית, לעיתים כאשר לא נצפתה תגובה להרצפטין או לתרופות ביולוגיות הדומות לה במנגנון הפעילות.

נמצא, שתרופה זו אכן יעילה למדי, ומראה פעילות כנגד הגידול הממאיר גם הגידולים שלא הגיבו לטיפול בהרצפטין.

מחקרים אלו מוכיחים שיעילותה של התרופה איננה רק בגלל חסימת הקולטנים ל –HER2 (בדומה להרצפטין), אלא גם בעקבות הכימותרפיה המכוונת ישירות לתא.

מחקר חשוב פורסם לפני כשנה בכתב העת האונקולוגי היוקרתי "Journal of clinical oncology", והראה תוצאות מבטיחות בשימוש בתרופה. מחקרים חדשים, בשלבים מתקדמים יותר ועם מספר רב יותר של משתתפים, נערכים כעת.

הטיפול התרופתי בסרטן מתקדם ללא הרף. פיתוחן של תרופות ממוקדות, המשלבות טיפול כימותרפי "מסורתי" עם העברה סלקטיבית של התרופה אל הגידול הממאיר, או בהקרנה תוך ניתוחית, מהוות את אחד ממוקדי המחקר המדעיים בטיפול בסרטן.

תרופות הפעולות במנגנון זה קיימות, אך השימוש בהם מוגבל בדרך כלל. התרופה T-DM1שייכת לקבוצת תרופות אלו. ייתכן שטיפול תרופתי זה יהווה בעתיד כלי חשוב נוסף בטיפול בסרטן שד בשלבים מוקדמים ומתקדמים.

ראו גם:

מערכת טיפול חדשנית מראה תוצאות מבטיחות בטיפול בסרטן השד

טיפול ניסיוני בסיליקון וחלקיקי זהב עלולים לעזור נגד סרטן השד

תרופה לאוסטופיברוזיס יעילה בטיפול בסרטן השד <<<

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן