תרופת הרצפטין לטיפול בסרטן השד

תרופהסרטן השד היא אחת ממחלות הסרטן הנפוצות ביותר בקרב נשים בארץ ובעולם. מידי שנה מאובחנות בישראל כ-4000 נשים חדשות החולות בסרטן. נתונים סטטיסטיים מראים שאחת מכל שמונה נשים ישראליות תחלה בסרטן השד במהלך חייה. על אף מה שנוטים לחשוב, גם גברים יכולים לחלות בסרטן השד אם כי בשיעור נמוך יותר.

כיום, המודעות המוגברת והאבחון המוקדם הביאו למצב בו רוב הנשים המאובחנות מצליחות להירפא לחלוטין מהמחלה וגם אם לא- קיימים טיפולים המאפשרים לחיות עם המחלה במשך שנים רבות.

בעבר הטיפול המקובל לסרטן השד היה ניתוח בו היו כורתים את השד והגידול. זה הטיפול גם היום במידה והסרטן הוא מקומי. אם מדובר בסרטן שהתפשט ושלח גרורות, הטיפול הוא אגרסיבי יותר וכולל כימותרפיה שלה, כידוע, יש תופעות לוואי לא מעטות.

בשנת 2005 הוכנסה לשימוש בישראל תרופה ביולוגית מתקדמת בשם "הרצפטין" או בשמה הגנרי- trastuzumab. התרופה חוללה מהפכה ואפשרה מתן טיפול לסוגי סרטן שד אגרסיביים שהיו בעבר בלתי ניתנים לטיפול.

בכינוס האחרון של איגוד הרופאים האונקולוגים של שיקאגו שנערך לא מזמן, הוצגו ממצאים של מחקר חדש הבוחן גרסה משודרגת של התרופה הרצפטין. המחקר מראה עד עתה תוצאות מעודדות מאוד.

מהו מנגנון הפעולה של הרצפטין?

הרצפטין שייכת לקבוצת התרופות הביולוגית. תרופות אלה, בשונה מהתרופות הכימותרפיות הרגילות, מסוגלות להיקשר ולפעול על תאים מאוד ספציפיים שכוללים בתוכם את התאים הסרטניים. עובדה זו מאפשרת לתרופה להיות גם יעילה יותר וגם לגרום להופעה של פחות תופעות לוואי.

הרצפטין יודעת להיקשר לתאי סרטן שעל גביהם קיים רצפטור הנקרא HER2. טרם המצאת ההרצפטין, סרטני שד שביטאו HER2 נחשבו לקשים במיוחד לטיפול, אולם מאז הכנסת התרופה לשימוש, התוצאות השתפרו פלאים. לאחר קשירת התרופה לתאים היא פוגעת במנגנון החלוקה שלהם ובנוסף מפעילה את מערכת החיסון לפעול נגד התאים.

להרצפטין קיימות תופעות לוואי שביניהן ניתן למנות כאבים מקומיים, תסמינים דמויי שפעת, תגובה אלרגית, שלשולים ולעיתים נדירות הפרעות בתפקוד הלב.

המחקר החדש וממצאיו

המחקר החדש הוצג כאמור לאחרונה בכנס של איגוד הרופאים האונקולוגים בשיקאגו, ונערך על ידי חוקרים אמריקאים מהמרכז לחקר הסרטן על שם סלואן קטרינג בניו-יורק,  חוקרים מאוניברסיטת קולרדו, חוקרים ממכוני מחקר הסרטן בסן פרנסיסקו, ובבוסטון ואף חוקרים מבאזל בשוויץ.

החוקרים גילו חומר כימותרפי שהורג תאים ביעילות גבוהה. הבעיה עם החומר הייתה שמכיוון שהוא הורג תאים ביעילות כל-כך גבוהה, לא ניתן היה לתת אותו כטיפול בודד מכיוון שתופעות הלוואי שלו היו מביאות למותו של החולה. החוקרים החליטו לחבר את החומר הכימותרפי הרעיל הזה לתרופה הרצפטין בעזרת שימוש במולקולה מתאמת. חיבור זה יצר מצב בו התרופה הכימותרפית משתחררת אך ורק כאשר היא מגיעה לתאים המבטאים את הרצפטור HER2 אליו נקשרת הרצפטין. לשילוב של שתי התרופות קראו הרופאים T-DM1.

המחקר בדק כ-1000 נשים החולות בסרטן שד חיובי ל-HER2 ונמצא בשלב מתקדם, לאחר שלא הגיב לטיפולים קודמים. מחצית מהנשים קיבלו את הטיפול הכימותרפי הקונבנציונאלי לשלב זה של המחלה, ואילו המחצית השנייה קיבלה טיפול בתרופה החדשה.

ממצאי המחקר הראו כי שימוש בתרופה החדשה מצליח לעכב את התקדמות המחלה במשך כ-10 חודשים, זאת לעומת 6.5 חודשי עיכוב התקדמות המחלה בשימוש בתרופות הכימותרפיות הרגילות. בנוסף נראה כי התרופה מאריכה חיים שכן 65% מהנשים שקיבלו אותה נשארו בחיים במשך שנתיים לאחר הטיפול, זאת לעומת 47% בלבד מהנשים שקיבלו את הטיפול הרגיל.

הנגזרת החדשה של הרצפטין הצליחה לעזור גם לנשים שלא הגיבו לטיפול בהרצפטין הרגילה.

החוקרים מביאים שביעות רצון מאופקת מתוצאות הניסוי באומרם כי על התרופה לעבור עוד מספר בדיקות בטרם ניתן יהיה לאשר אותה לשימוש.

אולי יעניין אותך גם:

האם חולות סרטן השד יכולות לקבל חיסון נגד קורונה?

תרופת אינפיטור וטיפול בסרטן השד

תרופה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן