אנג'לינה ג'ולי מעלה את המודעות לסרטן השד

אנג'לינה ג'ולי סרטן השדהאישיות המובילה, השחקנית אנג'לינה ג'ולי, מיקדה את תשומת הלב הציבורית אל סרטן השד, באמצעות הודעה נועזת: אישה אשר נמצאת בסיכון לסרטן השד, צריכה להסיר את השני השדיים כדרך למניעת מחלה. הגברת ג'ולי חשפה לאחרונה מידע לפיו, בגלל שהיא נושאת מוטציה אשר גורמת לסרטן, היא עברה כריתת שד כפולה.

מומחי סרטן שיבחו את האופן שבו הגברת ג'ולי בחנה את אפשרויותיה וקיבלה החלטות מושכלות. לדבריהם, המקרה עשוי להשפיע על חלק מהנשים בעלות היסטוריה משפתית חזקה של סרטן השד, לבצע בדיקת גנטיות.

הגברת ג'ולי כתבה בעמוד דעות ב'ניו יורק טיימס' כי היא נבדקה ונמצאה חיובית למוטציה גנטית אשר מכונה BRCA1, שגורמת לסיכון גבוה מאוד לפתח סרטן שד וסרטן שחלות. אימה נפטרה בגיל 56 לאחר כמעט עשור עם סרטן, אם כי ג'ולי לא ציינה מאיזה סוג. לאחר ייעוץ גנטי, היא בחרה להסיר את שני השדיים ולעבור ניתוח שחזור.

מהו סרטן השד?

סרטן השד הוא סוג של סרטן אשר מתפתח מתאי שד. בדרך כלל הוא מתחיל בציפוי הפנימי של צינוריות החלב או האוניות המספקות אותן עם חלב. גידול ממאיר עלול להתפשט לחלקים אחרים של הגוף. סוג זה של סרטן פולשני נפוץ ביותר בקרב נשים ברחבי העולם, והוא מהווה 16% מכל סוגי הסרטן הנשיים. 18.2% מכל מקרי המוות בעקבות סרטן ברחבי העולם, הוא בעקבות סרטן השד.

שיעורי סרטן השד גבוהים הרבה יותר במדינות מפותחות. קיימות מספר סיבות לכך, ותוחלת החיים מהווה את אחד הגורמים המרכזיים. מומחים מאמינים כי סרטן השד נפוץ יותר בקרב נשים מבוגרות אשר חיות במדינות עשירות ותוחלת החיים שלהן גבוהה יותר מתוחלת החיים של נשים במדינות העניות. אורח החיים השונה והרגלי התזונה של נשים במדינות עשירות ועניות מהווים גם הם גורמים תורמים.

דרכי מניעה לסרטן השד

מחקרים הוכיחו כי שינויים בסגנון החיים מפחיתים את הסיכון לסרטן השד גם בקרב נשים אשר נמצאות בסיכון גבוה. אלו הצעדים אותם ניתן לנקוט על מנת להפחית את הסיכונים:

  • הגבלת אלכוהול – ככל שאישה שותה יותר אלכוהול, כך היא מגדילה את הסיכונים לפתח סרטן שד. יש להגביל את הצריכה ללא יותר ממשקה אחד ביום.
  • עישון – ראיות מצביעות על הקשר בין עישון וסיכון לסרטן השד, בעיקר בקרב נשים לפני גיל המעבר.
  • שליטה על המשקל – עודף משקל מעלה את הסיכון לסרטן השד. זה נכון במיוחד אם השמנה מתרחשת בשלב מאוחר יותר בחיים, בעיקר לאחר גיל המעבר. פעילות גופנית מסייעת לשמירה על משקל בריא, אשר תורמת למניעת סרטן השד.
  • פעילות גופנית – מומלץ לבצע לפחות 150 דקות בשבוע של פעילות אירובית מתונה, או 75 דקות שבועיות של פעילות אירובית נמרצת, בתוספת אימוני כוח לפחות פעמיים בשבוע.
  • הנקה – הנקה משמעותית למניעת סרטן השד. ככל שאישה מניקה, כך היא מגדילה את השפעת ההגנה שלה.
  • הגבלת המינון ומשך הזמן של טיפול הורמונאלי – הורמון טיפול משולב אשר נמשך למעלה משלוש עד חמש שנים, מגדיל את הסיכון לחלות בסרטן השד. אם אישה מקבלת טיפול הורמונאלי לתסמיני גיל המעבר, עליה להתייעץ עם הרופא אודות אפשרויות אחרות.
  • הימנעות מחשיפה לקרינה וזיהום סביבתי – שיטות הדמיה רפואית, דוגמת טומוגרפיה ממוחשבת ושימוש במינונים גבוהים של קרינה, מקושרים עם סיכון לסרטן השד. מחקרים מצביעים על הקשר בין סרטן השד וחשיפה לכימיקלים אשר נמצאו במספר מקומות עבודה, ופליטת אדי דלק מהרכב.

כריתת שדיים

כריתת שד הוא ניתוח אשר באמצעותו השד כולו, בדרך כלל כולל הפטמה והעטרה, מוסר. הכריתה מבוצעת בדרך כלל כטיפול בסרטן השד. באופן כללי, נשים עם סרטן השד יכולות להחליט אם להיות מטופלות עם כריתת הגוש הסרטני עצמו או השד כולו.

מבחינה היסטורית, כריתת השד לטיפול בסרטן השד כללה ניתוח של בלוטת הלימפה בבית השחי. בעשור האחרון, השתנתה מעט הגישה, ונשים רבות יכולות לעבור הסרת מספר בלוטות הלימפה ולא ניתוח לימפה בבית השחי.

העלאת המודעות בעקבות המקרה של אנג'לינה ג'ולי

בהודעתה ב'ניו יורק טיימס', כתבה אנג'לינה ג'ולי כי היא רצתה לשתף את ניסיונה עם נשים אחרות, היות וקבלת ההחלטה לא הייתה קלה, אך היא שמחה שקיבלה אותה. לדבריה, "הסיכויים שלי לפתח סרטן שד ירדו מ-87% לפחות מחמישה אחוזים. אני יכולה להרגיע את הילדים שלי שהם אינם צריכים לפחד שמא יאבדו אותי לטובת סרטן השד".

גורמים בעולם הרפואה הודיעו כי הודעתה של ג'ולי עוררה את המודעות באופן משמעותי והובילה נשים רבות לבדוק את סיכוניהן לסרטן השד ולקבל ייעוץ גנטי. מומחים רפואיים רבים מאמינים גם כי מאמרה של ג'ולי מבטיח את הגברת המודעות בקרב נשים והבנת האופציות להפחתת הסיכון למחלה.

אנג'לינה ג'ולי משחקת בסרטיה דמויות בלתי רגילות, וכך גם בחייה. אם נשים חיקו עד עתה את סגנון לבושה ושיערה, הן מחקות עתה את אומץ ליבה, המודעות הגבוהה שלה לבריאות, ובחירתה בחיים.

ראו גם:
תפקוד מיני אצל חולות בסרטן השד

אנג'לינה ג'ולי סרטן השד

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן