ממוגרפיה ובדיקת US משולבת כאמצעי אבחון מוקדם לסרטן שד

בדיקותסרטן השד הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר. גילוי מוקדם של סרטן זה חיוני ביותר – סרטן המתגלה בשלב מוקדם הוא בעל אחוזי ריפוי מצויינים.

מעריכים שכ– 90% מהנשים אצלן התגלה סרטן שד בשלב ראשוני יבריאו ממחלתן. אמצעים שונים נועדו לזהות סרטן שד בטרם יהפוך לסימפטומטי ובטרם יתפשט לקשריות לימפה ולאזורים מרוחקים בגוף.

בדיקה עצמית ידנית יכולה לזהות גושים בשד, אך ככל הנראה גוש שגדול מפסיק בשביל להתגלות בבדיקה עצמית כבר מרמז על מחלה שנמצאת בשלב מתקדם, ולכן לא מדובר בבדיקת סקר טובה לזיהוי מוקדם של הסרטן.

בדיקה זו לא הוכחה כמפחיתה את התמותה מסרטן השד. לעומת זאת, בדיקות הדמייה , ובייחוד בדיקת ממוגרפיה, הוכחו במחקרים מרובי משתתפים כבדיקות שמפחיתות את התמותה מסרטן השד (בעקבות גילוי מוקדם) בשיעור של כ – 15%.

ממוגרפיה וחסרונותיה באבחון של סרטן השד

ממוגרפיה היא בדיקת רנטגן של השד, ומטרתה לזהות גושים החשודים כגידולים ממאירים. כיום מומלץ בישראל לכל אישה מעל גיל 50 לעבור את הבדיקה מדי שנתיים (ההמלצות האמריקאיות מחמירות יותר, וכוללות בדיקה מדי שנה מעל גיל ארבעים).

בדיקת הממוגרפיה לא חפה מחסרונות. החיסרון המרכזי של בדיקת הממוגרפיה נוגע ליכולתה לזהות גידולים ברקמת שד צפופה.

צפיפותה של רקמת השד, ואחוז השומן בתוכה, משתנים מאישה לאישה ובגילאים שונים. אצל נשים צעירות קיים אחוז גבוה יותר של רקמת שד צפופה.

רגישותה של בדיקת הממוגרפיה ברקמת שד רגילה נע בין 85% ל -90%. כלומר, הבדיקה מזהה כתשעה מתוך עשרה גידולים בשלב המוקדם. בדיקה בשד צפוף, לעומת זאת, היא בעלת רגישות של כ – 60%. רק כשני שליש מהגידולים יזוהו על ידי בדיקת ממוגרפיה בשד צפוף.

בדיקת על קול כאמצעי משלים לממוגרפיה באבחון סרטן שד

אמצעי שיכול לסייע במקרים בהם בדיקת הממוגרפיה לא יעילה מספיק הוא בדיקת על קול (אולטרא סאונד –US).

בדיקת על קול היא בדיקה פשוטה וזמינה, ללא קרינה, עם יעילות ניכרת בזיהוי גושים ברקמות הרכות.

בדיקה זו יכולה לסייע באבחון מוקדם של סרטן השד. מחקרים שנערכו הראו שניתן להיעזר בבדיקה זו כדי לזהות גושים ממאירים אצל נשים עם רקמת שד צפופה, עבורן בדיקת הממוגרפיה יעילה פחות.

ביצוע של בדיקת על קול בלבד מזהה רק כ – 30% -40%  מגידולי השד, ולכן בדיקה זו איננה מומלצת כבדיקת סקר יחידה. עם זאת, נמצא ששילוב של בדיקת על קול עם בדיקת ממוגרפיה מעלה מאוד את הרגישות, ומזהה גידולים באחוזים גבוהים במיוחד. תוספת של בדיקת אולטרא- סאונד לבדיקת ממוגרפיה בשד צפוף מעלה את אחוז הגידולים המזוהים מ – 60% בקירוב אל 90% ויותר.

מה מומלץ לעשות?

נכון להיום, בדיקת על קול נעשית על פי שיקול דעתו של הרדיולוג בהתאם לצפיפות השד שנראתה בממוגרפיה.

כאשר השד צפוף ולא ניתן להבחין בפרטים ברקמה, מומלץ לערוך בדיקת על קול משלימה. גם כאשר ידוע על שד צפוף כדאי לערוך בדיקת ממוגרפיה.

בדיקה זו היא הבדיקה היחידה שיכולה לזהות הסתיידויות בשד, היכולות להעיד על גידול. במקרים של סיכון גבוה למחלה (כמו אצל נשאיות BRCA), נעזרים לעיתים בבדיקת MRI של השדיים, כדי להשלים את המידע ולזהות סרטן מתפתח בשלב מוקדם ככל האפשר.

בדיקות

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן