קינואה וסרטן השד

סרטן השדהמאבק של המין האנושי כנגד מחלת הסרטן תופס בשנים האחרונות תאוצה עם טיפולים חדישים ואמצעים לזיהוי מוקדם. למרות שנראה כי המחלה הנוראית רחוקה מלעזוב אותנו, שיעור התמותה ממנה הולך ויורד הודות לטכנולוגיות חדשות המפותחות ברגעים אלו ממש.

פרט לאמצעי האבחנה והטיפולים החדשים שיש לעולם הרפואה להציע כנגד סוגים שונים של סרטן, המודעות למניעה של המחלה הולכת וגוברת בקרב האוכלוסייה.

מידי יום מתפרסמים מאמרים רבים בספרות הרפואית על גורמים שמגבירים וגורמים שמפחיתים את הסיכוי ללקות בסוגים שונים של סרטן.

רבות מדובר על ההשפעה שיש למזון שאנו צורכים על בריאותנו. כבר ידוע מזה שנים רבות כי למזון עתיר שומן וקלוריות יש השפעה מזיקה על הלב וכלי הדם, וכבר למדנו כי מזון מלא בסוכר עלול לגרום לנו לחלות בסוכרת.

מחקר מסוים בדק את ההשפעה שיש לקינואה של היארעות של סרטן שד ומצא כי אכילה של קינואה יכולה להיות גורם מגן בפני תחלואה בסוג סרטן זה.

אז מה זה בעצם קינואה?

הקינואה היא צמח ממשפחת הירבוזיים והחלק שלה אותו נהוג לאכול הוא הזרעים. גם העלים של הקינואה ניתנים לאכילה אולם חלק זה של הצמח הוא פחות נפוץ. נהוג לקטלג את הקינואה כסוג של דגן, בדומה לחיטה, אך זוהי טעות נפוצה.

לקינואה ערכים תזונתיים רבים יותר מאשר לחיטה עליה מבוססים מאכלים רבים כמו לחם, פסטה, פתיתים ועוד.

הקינואה מכילה את כל החומצות האמיניות החיוניות לגוף האדם ובייחוד כמות גדולה של חומצת האמינו ליזין שחיונית לצורך גדילה ותיקון של רקמות פגועות.

הקינואה מכילה סיבים תזונתיים בכמות רבה, סידן, ברזל, מגנזיום ואת הויטמינים ריבופלבין וויטמין E. בנוסף, הקינואה בטוחה לאכילה לחולי צליאק שכן היא אינה מכילה גלוטן.

על סרטן השד

סוג הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים בעולם בכלל ובמדינת ישראל בפרט. סרטן השד יכול להיות סרטן אלים ולשלוח גרורות שגורמות בסופו של דבר למות החולה.

יחד עם זאת, הודות לבדיקות הממוגרפיה המשמשות לסקירה ואבחון מוקדם, כמות גדולה של גידולים מזוהה בשלב מוקדם יחסית. זיהוי מוקדם בשילוב עם טיפול יעיל ואגרסיבי יכול לגרום למחלה להיעלם ולחולות להחלים.

בשנים האחרונות הטיפול בסרטן השד הופך ליותר ויותר ממוקד, וממצב בו הטיפול היה ניתוחי ומשולב עם כימותרפיה והקרנות, כיום ישנן תרופות ביולוגיות ספציפיות שמיועדות להשמיד את תאי הגידול ביעילות רבה יותר.

ואיפה הקשר בין קינואה לסרטן שד?

בשנת 2007 פורסמו במגזין International Journal of Epidemiology תוצאות של מחקר שנערך בבריטניה.

המחקר עקב אחר צריכת הסיבים בדיאטה של למעלה מ-36,000 נשים לפני גיל המעבר. במסגרת המחקר נמצא כי קיים קשר ישיר בין כמות הסיבים התזונתיים שנשים צורכות בדיאטה שלהן, לבין ירידה בתחלואה בסרטן.

סיבים תזונתיים נמצאים כידוע בפירות וירקות, אך כפי שציינו קודם לכן, הם מצויים בכמות רבה מאוד גם בקינואה.

בדיקה מדוקדקת יותר של הממצאים העלתה כי נשים שנהגו לצרוך יותר מ-30 גרם של סיבים תזונתיים ביום, סבלו מסרטן שד בשיעור נמוך בכ-52% מנשים שצרכו כמויות נמוכות של סיבים.

יתרה מכך, התברר כי סיבים תזונתיים שמקורם בצמחים דמויי דגן כמו קינואה, עוזרים יותר במניעה של סרטן שד מאשר סיבים תזונתיים שמקורם בפירות, וכי צריכת 13 גרם סיבים שמקורם בקינואה, הפחיתה ב-41% את הסיכוי של אותן נשים לחלות בסרטן שד.

כוס אחת של קינואה מבושלת מספקת 5.2 גרמים של סיבים תזונתיים. משמעות הדבר היא כי מספיקות קצת יותר מ-2 כוסות כאלה ביום על מנת לתת את האפקט המגן המתואר במחקר.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

חוקרים בדקו את הקשר שבין צריכת ירקות ופירות לבין סרטן השד והתוצאות מדהימות

סרטן השד

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן