רעלן המצוי במזונות בריאים וסרטן השד

חשיבות התונה הבריאה ידועה לכל חולה סרטן באשר הוא. מחקרים רבים נעשו בכדי לחדד את חשיבות המזון הבריא, כך שיכלול פחמימות מלאות, ירקות ופירות רבים מגוונים.

עם זאת, מחקר נוסף שנעשה, גילה כי פעמים רבות, גם מזונות אלה לא בריאים עקב הקדמיום הנמצא באדמות המעובדות. נמצא קשר בין קדמיום הנמצא בדשנים חקלאיים והתפתחות סרטן השד.

מחקר זה, אשר נעשה בשוודיה, מדגיש שוב את הנזקים הסביבתיים הנמצאים בעולם המודרני באוויר, במים ובמזון.

קדמיום (cadmium) הינה מתכת כבדה רעילה. היא משמשת בחומרי הדברה שונים בכדי לגרום לגידולים להיות גדולים ויפים יותר.

קדמיום נמצא בריכוזים נמוכים בגידולים באופן טבעי. אולם חשיפה למינונים גבוהים ממנו בצמחים ובגידולים בנוסף לזיהומים אטמוספריים שונים עלול, על פי טענת החוקרים, להזיק יותר מאשר להועיל.

קדמיום, בדומה לארסן, הינו כימיקל אשר גורם לפגיעה ב DNA ומתאפיין ביכולת שלו להצטבר בגוף. סביר להניח כי המוטציה הנגרמת תעבור מדור לדור.

תוצאות המחקרים

הקדמיום נמצא בגידולים כמו תפוחי אדמה, דגנים, צמחי שורש, פירות וירקות. כמו כן, הוא נמצא גם בעשן סיגריות, ובדגים משומרים. מקורות תזונתיים אלה אשר בדרך כלל מומלצים על ידי הארגונים הבריאותיים השונים, נחשדים לאחר מחקר זה כלא בריאים.

בדרך כלל, הן אוכלוסיית החולים והן אוכלוסיית הבריאים לא מודעת לסיכונים ולנזקים שקדמיום עלול לגרום.

במהלך המחקר, אשר נערך כ-12 שנים, עקבו החוקרים באמצעות שאלונים אחר הרגלי התזונה של נשים שונות. המחקר כלל 55,987 מתוכן 2,112 נשים חלו בסרטן השד. המחקר הפריד ואבחן בין תתי הסוגים של סרטן השד (רצפטור חיובי או שלילי הקיים לאסטרוגן).

כאשר נעשתה אנליזה בין צריכת הקדמיום והחשיפה לו ובין מחלת סרטן השד, עלה כי חשיפה גבוהה לקדמיום העלתה את הסיכון לסרטן השד ב -21%, באופן שווה בין הרצפטורים החיוביים והשליליים לאסטרוגן.

כמו כן, ככל שמשקל הגוף נמוך יותר, כך הסיכון להתפתחות הסרטן היה גבוה יותר. הוכחת הקשר הודגשה ביתר שאת כאשר עלה ממחקר זה כי ישנו הבדל בין נשים במשקל נורמלי לבין נשים רזות ב- 27% מהסיכון לפתח סרטן שד.

משמעות הקשר בין קדמיום לסרטן השד

מחקרים אחרים בדקו נשים חולות בסרטן השד לעומת נשים בריאות באמצעות בדיקות שתן אשר בדקו את רמות הקדמיום.

גם במחקר זה אשר בדק מאות חולות נמצא כי רמות קדמיום גבוהות העלו פי שניים את הסיכון לסרטן השד. גורם זה נחשב לגורם סיכון גם לאחר שלקחו בחשבון משתנים נוספים כמו גיל ותורשה. עם זאת, נדרשים מחקרים נוספים אשר יבררו לעומקו את מהות הקשר.

כיום קדמיום מוגדר על ידי המשרד לאיכות הסביבה האמריקאי כבעל סבירות לתכונות קרצינוגניות. משמעותה של הגדרה זו היא כי החומר נמצא כמסוכן וקרצינוגני בבעלי חיים, אך לא הוכח כך עדיין באופן מספק בקרב בני האדם.

עם זאת, בארצות הברית כבר הגבילו את השימוש והחשיפה לקדמיום על ידי העובדים, בעבודות אשר משתמשות בו לזיקוק או התכה.

המלצות ארוכות טווח הקשורות למזונות, אינן ניתנות, מכיוון שיש לקחת בחשבון את עלות התועלת אשר יש במזונות אלה (הערכים התזונתיים הבריאים לעומת הסיכון הפוטנציאלי בקדמיום).

על מנת להקפיד ולהימנע מכל שאריות מזון אשר עלולות להימצא, מקפידים רבים, כבר היום, על צריכת פירות וירקות אורגניים אשר אדמת הגידול נקייה מכל חומר הדברה, ולכן סביר להניח כי אינה כוללת קדמיום. חשיבות הגידולים האורגניים עולה כאשר המדובר על ירקות שורש או גידולים כדוגמת תפוח אדמה.

ראו גם:

מחקר מצא כי מאכל הקינואה מגן בפני סרטן השד

סימנים מוקדמים לסרטן השד

מחקר חדש: יש קשר בין הרגלי אכילה ושינה לבין הסיכוי ללקות בסרטן השד וסרטן הערמונית

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן