הקשר בין יין אדום וסרטן השד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

סרטן השד הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר בעולם. שיעורי התחלואה מסרטן השד גבוהים מאוד, ומחלה זו מסיטה את מסלול חייהן של נשים רבות.

סוגים מסוימים של סרטן השד מגיבים לטיפול הורמונלי. טיפול הורמונלי משנה את האיזון של הורמונים שונים אצל האישה החולה, ובייחוד נוגע להורמון אסטרוגן. נמצא, שגידולים אחדים בשד מכילים קולטנים לאסטרוגן.

אסטרוגן משפיע על גידולים אלו כפקטור גדילה – קשירה שלו לקולטן גורמת להפעלה של מערכת אותות בתא שמעודדת את צמיחת הגידול הממאיר. פגיעה ביכולת הקשירה של הקולטן לאסטרוגן, או הפחתה בייצור האסטרוגן בגוף הן אסטרטגיות טיפול יעילות ביותר בסרטן השד המבטא את הקולטנים להורמונים.

מעכבי ארומטאז

קבוצה אחת של תרופות המשמשת לעיתים קרובות לטיפול הורמונאלי היא קבוצת מעכבי האנזים ארומאטאז (Aromatase Inhibitors – AI). האנזים ארומאטאז שותף בתהליך היצירה של ההורמון אסטרוגן בגוף.

אסטרוגן נוצר בתהליך כימי המשנה את ההורמונים מקבוצת האנדרוגנים (הורמוני המין הזכריים, הנוצרים גם בגוף האישה) להורמונים מקבוצת האסטרוגים. טיפול זה יעיל, לכן, בהפחתת כמויות האסטרוגן בגוף האישה החולה. דוגמאות לתרופות שימושיות מקבוצה זו הן ארומסטין, ארומדקס, ועוד.

קיימות שיטות שונות לעיכוב של האנזים ארומאטאז, במנגנונים שונים. כיום, במצבים שונים ניתן לטפל במעכבי ארומטאז גם כמניעה של התפתחות סרטן השד, בחולות עם סיכון גבוה לחלות.

יין אדום והשפעתו ההורמונלית

על פי מחקרים אפדימיולוגיים שונים ידוע ששתיית אלכוהול מגבירה את הסיכון לחלות בסרטן השד. עם זאת, לא ברור האם גם שתייה של יין אדום קשורה להגברה של סיכון זה.

ידוע שמעכבים של האנזים ארומאטאז נמצאים באופן טבעי בענבים, מיץ ענבים, ויין אדום – אך לא יין לבן.

מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת JOURNAL OF WOMEN’S HEALTH על ידי שופלט (Shufelt) ועמיתיה ניסה לבחון האם יין אדום אכן משמש כמעכב של ארומטאז בקרב נשים.

במחקר זה , שלושים ושש נשים שתו מדי יום בערך כוס (237 מ"ל) של יין אדום במשך כחודש, ולאחר מכן כמות זהה של יין לבן במשך כחודש, או להיפך.

דגימות דם נלקחו מהנשים במהלך המחקר, תוך כדי התחשבות בזמני המחזור החודשי. דגימות הדם נבדקו במעבדה לרמות של אסטרוגן והורמונים נוספים הקרובים אליו מבחינה כימית ונמצאים בגוף באון טבעי.

כמות האסטרוגן משתנה בגוף במהלך המחזור ולכן לזמן המדידה חשיבות מיוחדת בהערכה של רמות אסטרוגן והורמונים אחרים. במחקר נמצא שכמויות הטסטוסטרון (ממנו מיוצר האסטרוגן באמצעות ארומטאז) היו נמוכות יותר בקרב נשים ששתו יין אדום בהשוואה ליין לבן.

נמצא גם שכמות האסטרוגן הייתה נמוכה יותר בקרב אצל הנשים ששתו יין אדום – אך ההבדל לא נמצא משמעותי מבחינה סטטיסטית. שינויים נוספים במאזן ההורמונים הצביעו גם הם על פעילות של יין אדום כמעכב של האנזים ארומאטז.

מסקנות המחקר

החוקרים מסיקים שככל הנראה יין אדום הוא מעכב טבעי בגוף של ארומטאז, ואינו מגביר את הסיכון לחלות בסרטן השד, בניגוד לסוגים אחרים של אלכוהול.

עם זאת, יש לזכור שאין כאן המלצה לטיפול או מניעה של סרטן השד באמצעות יין אדום.

שתייה מוגברת של אלכוהול מגבירה סיכונים למחלות אחרות ויש לשקול אותה בכובד ראש.

עם זאת, מחקר זה אכן מתאר קשר מעניין בין שתייה של יין אדום והסיכון להתפתחות סרטן השד בקרב נשים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו