תרופת פרטוזומאב לטיפול בסרטן השד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

האם שילוב אבמציקליב בטיפול הורמונלי מקטין סיכוי לחזרת סרטן השד - חוקרים בדקו

סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים ברחב העולם. שיעור הנשים המאובחנות מידי שנה עלה בצורה משמעותית עם התקדמות המודרניזציה, וכיום מאובחנות מידי שנה 1.4 מיליון נשים עם סרטן שד. קרוב ל-450,000 מחולות סרטן שד נפטרות כתוצאה מהמחלה מידי שנה.

ניתן לסווג את סרטן השד למספר תת- קבוצות על פי סוגי החלבונים שהוא מבטא. סרטן שד המבטא ביתר חלבון בשם HER2 על התאים המרכיבים את הגידול נקרא " HER2 חיובי". סוג סרטן זה מאובחן בקרב 20% מכלל החולות בסרטן השד. סרטן זה נחשב בעבר אגרסיבי יותר מסוגי סרטן שד אחרים מכיוון שהוא לא היה מגיב לטיפולי כימותרפיה והקרנות הקונבנציונליים. בנוסף, החלבון HER2 גורם לשגשוג לא מבוקר של תאי הגידול. כל אלה גרמו לפרוגנוזה גרועה למי שאובחנה בסרטן שד חיובי ל- HER2.

לפני כעשור אושרה תרופה בשם "הרצפטין" לטיפול בסרטן שד חיובי ל-HER2. התרופה חוללה מהפך גדול והצליחה לשפר בצורה משמעותית את תוחלת החיים ולהוריד את אחוזי תמותה מהמחלה.

התרופה שייכת לקבוצת התרופות הביולוגיות הפועלות על מרכיבים ספציפיים בתאים הסרטניים. הרצפטין היא נוגדן מונוקלונלי (חד-שבטי) שיודע להיקשר באופן ייחודי לחלבון HER2, לנטרל אותו, ובכך לעזור במניעת התקדמות המחלה ולהפחית מהאלימות שלה.

תוצאות חיוביות בנוגע לתרופה פרטוזומאב

לאחרונה נערך בסן אנטוניו שבארה"ב הכינוס השנתי לסרטן שד. בכינוס הנ"ל פורסמו תוצאותיו של מחקר קליאופטרה. מדובר במחקר הנמצא בשלב 3 ובודק את יעילות ובטיחות התרופה פרטוזומאב כטיפול לסרטן שד בשילוב עם הרצפטין וטקסוטר (כימותרפיה מסויימת). המחקר משווה בין שילוב תרופות זה לשילוב הנמצא בשימוש כיום והוא של הרצפטין וטקסוטר בלבד.

במסגרת הניסוי נבדקה קבוצת חולות שקיבלה טיפול משולב בהרצפטין, טיפול כימותרפי וכן טיפול פרטוזומאב. התוצאות בקרב חולות אלה הושוו עם חולות שקיבלו את הטיפול הקונבנציונלי של הרצפטין וכימותרפיה.

התוצאות היו משמעותיות ביותר- הושגה הפחתה של 38% בסיכוי להחמרת המחלה או למוות. כמו כן, משך ההישרדות ללא מחלה הוארך מ-12.4 חודשים בטיפול הרגיל ל-18.5 חודשים בטיפול הניסיוני שכולל פרטוזומאב. מדובר בהארכה של למעלה מחצי שנה.

מבחינה בטיחותית נצפה כי לפרטוזומאב פרופיל בטיחותי נסבל היטב. לאור ממצאים אלה, הגישה חברת "רוש" המייצרת את התרופה, בקשה לרשויות הבריאות האמריקאיות והאירופאיות לאשר את פרטוזומאב כקו ראשון לטיפול בסרטן שד גרורתי חיובי ל-HER2.

מנגנון הפעולה של פרטוזומאב

התרופה פרטוזומאב שייכת אף היא לתרופות הביולוגיות החדישות. בדומה להרצפטין, גם פרטוזומאב היא נוגדן מונוקלונלי המכוון ספציפית לתאים המבטאים HER2. הנוגדן הנ"ל מונע מתאים המבטאים HER2 להיקשר לקולטני HER נוספים. מנגנון זה מעכב שגשוג של תאי הגידול ואף מגביר תמותה שלהם. לפרטוזומאב השפעה נוספת והיא הגברת הרס של תאי הגידול על ידי המערכת החיסונית של הגוף.

פרטוזומאב והרצפטין תוקפות שתיהן תאי גידול המבטאים את החלבון HER2 משתי חזיתות שונות, מה שהופך את הטיפול המשולב בהן ליעיל מאוד כנגד גידולים מסוג זה.

טיפול עתידי בהרצפטין

המנהל הרפואי הראשי של חברת "רוש" המפתחת את התרופה פרטוזומאב, מגלה אופטימיות רבה בנוגע לתרופה החדשה. לדבריו הוא מקווה כי לאור תוצאות המחקר האחרון, התרופה תקבל את אישור רשויות הבריאות הרלוונטיות, ותוכנס כטיפול קונבנציונלי בשילוב עם הרצפטין וכימותרפיה. זאת כדי להביא לתוצאות חיוביות מרביות בחולות סרטן שד החיובי ל-HER2.

במהלך שנת 2012 עתידים להיפתח בארץ שני ניסויים קליניים במספר מרכזים אונקולוגיים. הניסויים מיועדים לחולות סרטן שד חיובי ל-HER2 הנמצאות הן בשלב המוקדם והן בשלב הגרורתי.

ראו גם:

הרצפטין בשילוב טיפול כימותרפי

תרופת אינפיטור והקשר לסרטן השד

תרופה לאוסטופיברוזיס יעילה בטיפול בסרטן השד <<<

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו