סרטן השד בצעירות

סרטן השד בצעירותנשים צעירות בדרך כלל אינן רואות עצמן בסיכון לסרטן השד. ואכן, חמישה אחוזים בלבד מכלל מקרי סרטן השד, מתרחשים בקרב נשים מתחת לגיל ארבעים. יחד עם זאת, הסרטן עלול לפגוע בכל גיל, וכל הנשים צריכות להיות מודעות לגורמי הסיכון האישיים שלהן. גורם סיכון הוא מצב או התנהגות אשר מעמידים את האדם בסיכון לפיתוח מחלה.

מהם הגורמים לסרטן השד בצעירות?

קיימים מספר גורמים המציבים אישה בסיכון גבוה להתפתחות סרטן השד, וביניהם:

היסטוריה משפחתית מקרים משפחתיים של סרטן השד, בעיקר מבנות משפחה בדרגה ראשונה כגון אם או אחות.

מחלות שד – כגון מחלת שד שאינה סרטנית.

טיפול בקרינה – היסטוריה של טיפול קרינתי בפגם גנטי ספציפי. נשים שנושאות פגמים בגנים כגון BRCA1 או BRCA2 נמצאות בסיכון גבוה יותר לפיתוח סרטן השד.

מדד גייל – ציון מדד גייל של לפחות 1.7% מדד גייל משתמש בגורמי סיכון כגון גיל, היסטוריה משפחתית של סרטן השד, גיל הווסת הראשונה, גיל הריון ראשון ומספר ביופסיות שד, על מנת לחשב את הסיכון של אישה לפתח סרטן השד במהלך חמש השנים הבאות.

גלולות למניעת הריון שימוש ממושך בגלולות עלול לעיתים לגרום בשלב מאוחר יותר בחיים להתפתחות סרטן השד. יחד עם זאת, סיכון זה עדיין כפוף לוויכוחים רבים בעולם הרפואה.

מניעת סרטן השד בקרב נשים צעירות

למרות שסרטן השד אינו ניתן למניעה, גילוי מוקדם וטיפול מהיר משפרים באופן משמעותי את סיכויי האישה לשרוד את המחלה. למעלה מתשעים אחוזים מהנשים שאצלן אותר הסרטן בשלב מוקדם, שורדות את המחלה.

כאשר נשים לומדות בגיל צעיר אודות הסיכונים ויתרונות הגילוי המוקדם של סרטן השד, הן נוטות יותר לבצע את ההמלצות לגבי בדיקות וממוגרפיה קליניות. נשים צעירות צריכות אף להבין את גורמי הסיכון שלהן, ולדון עם הרופא על אפשרויות הטיפול וחשיבות הגילוי המוקדם.

תסמיני סרטן השד

ברוב המכריע של המקרים, התסמין הראשון הוא איתור גוש בשד, אך קיימים גם תסמינים אחרים בהם ניתן להבחין. אלו כוללים איתור גושים, שינויים במבנה שד או שינויים צורת השד, שלא הופיעו בעבר.

תסמינים בשד

אלו כוללים, בין היתר:

  • ורידים בולטים או מורחבים על השד
  • גוש אחד או יותר
  • שינוי בגודל או בצורת השד
  • אדמומיות או זיהום חריף בשד
  • בליטה בעור או שקיעת השד
  • גירוד כרוני שאינו חולף
  • כאבים וחוסר נוחות.

תסמינים בפטמה – אלו כוללים פריחה על או סביב הפטמה; הפרשה חלבית או דמית; גוש אחד או יותר; פטמה קעורה פנימה.

תסמינים נוספים – ניתן אף להבחין בתסמינים על הזרועות, כגון נפיחות בבית השחי או נפיחות על הזרוע העליונה. רוב הגידולים הסרטניים מתרחשים בחלק החיצוני העליון של השד, כולל באיזור בית השחי, אך על מנת לאתר את המחלה בשלב מוקדם, אישה צעירה צריכה ללמוד כיצד לבצע בדיקות עצמיות בעצמה, וכמובן להיבדק אצל רופא נשים באופן קבוע.

טיפול בסרטן השד בקרב נשים צעירות

מהלך הטיפול בסרטן השד בכל גיל מתבסס על היקף המחלה, ועל הקביעה אם הסרטן התפשט מעבר לשד או לא, כמו גם בהתאם לנסיבות הבריאותיות והאישיות הכלליות של האישה. אפשרויות הטיפול כוללות ניתוח לכריתת גוש, אשר כרוך בהסרת הגוש וחלק מהרקמות הסובבות, או כריתת שד, הכרוכה בהסרת השד.

טיפול בקרינה משמש בדרך כלל בעקבות כריתת גוש, וכימותרפיה או טיפול הורמונאלי מומלצים לעיתים קרובות לאחר הניתוח על מנת לסייע בהשמדת כל התאים הסרטניים שנותרו, ולמנוע את הישנותם.

סרטן השד מציב אתגרים בפני נשים צעירות יותר, כמו גם משפיע על היבטים כגון מיניות, פוריות והריון לאחר הטיפול בסרטן השד.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן