סרטן שד גרורתי

סרטן שד גרורתיהתאים הסרטניים שמתפתחים בשד יכולים לנדוד אל מחוצה לו ולהשתקע במקומות מרוחקים. לאחר שהם נודדים למקומם החדש, הם מתפתחים בו ויכולים ליצור גידול חדש. הסרטן שמתפתח במיקום החדש נקרא בשפה המקצועית סרטן גרורתי. באופן כזה הסרטן שהתפתח ברקמת השד יכול לנדוד ולפתח גידול גרורתי בעצמות, בריאות, במערכת העצבים המרכזית ועוד.

באופן עקרוני הסרטן שהתחיל להתפתח בשד יכול לנדוד לכל אחת מרקמות הגוף, אך לפי המחקרים שנערכו בתחום זה נראה כי ישנם כמה יעדים המועדפים עליו במיוחד. כך למשל כעשרים וחמישה אחוז ממקרי סרטן השד הגרורתי מתפשטים בראש ובראשונה לעצמות, בדגש על עמוד השדרה, הגולגולת, האגן והעצמות הארוכות בידיים וברגליים. גרורות לכבד ממוקמות במקום השלישי מבחינת דרגת השכיחות שלהן ובנוסף שכיחות גם גרורות למוח.

מה הם התסמינים של סרטן שד גרורתי?

התסמינים של סרטן שד גרורתי משתנים מחולה לחולה, שכן הסימפטומים תלויים במידת ההתפשטות של הגידול ובאזור אליו התפשט. כך למשל סרטן שד גרורתי שהצליח לפלוש לעצם יכול לגרום לכאבים חמורים בעצמות אליהן הצליח לפלוש ואף לפגוע במידת החוזק של העצם ולהוביל לשברים בעצמות.

לעומת זאת, סרטן שד גרורתי שהצליח לחדור לרקמת הריאה יכול להוביל לתסמינים שונים לגמרי כמו למשל שיעול יבש, עייפות מוגברת, מועקה חמורה בחזה, כאבים בחזה וקוצר או קשיי נשימה שמופיעים גם לאחר מאמץ קל מאוד.

אם הסרטן הצליח לפלוש לרקמת הכבד תיתכן הופעה של אנמיה, צהבת, הצטברות של נוזלים בחלל הבטן ובחילות כרוניות ובמקרים בהם הצליח הגידול לפלוש למערכת העצבים המרכזית של החולה (המוח), ייתכנו תסמינים כמו למשל אובדן התמצאות, בלבול, שינויים באישיות, פרכוסים ועוויתות, חוסר יציבות בהליכה, הקאות, כאבי ראש ועוד.

כיצד מאבחנים סרטן שד גרורתי?

על מנת לאבחן את מידת ההתפשטות של הגידול, את מידת האגרסיביות שלו ואת המיקום החדש אליו הצליח לפלוש יש לעבור סדרה של בדיקות רפואיות. תחילת תהליך האבחון בבחינה מדוקדקת של התסמינים מהם סובל הנבדק. במקרים רבים התסמינים עליהם מדווח הנבדק מעידים במידת מה על המיקום של הגידול.

בין יתר הבדיקות שיש לבצע לנבדק יש להזכיר את צילום העצמות שמאפשר להדגים חדירה של הגידול לעצמות, צילום חזה שמאפשר להדגים חדירה של הגידול לריאות, סריקת עצמות, סריקת CT, אולטרסאונד של הכבד, MRI ועוד.

כיצד מטפלים בסרטן שד גרורתי?

בעבר הלא רחוק סרטן שד גרורתי הוגדר כמחלה סופנית חשוכת מרפא. כיום נשים רבות הסובלות מסרטן שד גרורתי מוגדרות כחולות כרוניות וזאת משום שהרפואה המודרנית מאפשרת לחולות ליהנות מתוחלת חיים ארוכה יותר מאי פעם.

מטרת הטיפול בסרטן שד גרורתי היא להביא להפסקת ההתפתחות של הגידול, במקרים מסוימים ניתן אף להקטין את הגודל של הגידול וכן במקרים מסוימים מטרת הטיפול כוללת הקלה של חומרת התסמינים.

בין היתר מדובר על הטיפולים הבאים:

  • טיפולים הורמונאליים במקרים רבים הגידול מכיל קולטנים לאסטרוגן ולפיכך על ידי מתן טיפול הורמונאלי ניתן לדכא את המשך ההתפשטות של הגידול.
  • כימותרפיה – הטיפול הכימותרפי ניתן בעיקר במצבים שבהם לא נצפתה תגובה טובה לטיפולים ההורמונאליים. הטיפול הכימותרפי מביא במקרים רבים לעצירת הגידול ואף להקטנתו אך חשוב לזכור כי מדובר על טיפול לא קל המשפיע על כל מערכות הגוף.
  • ניתוח – ברוב המקרים לא יבוצע ניתוח לסובלים מסרטן שד גרורתי אלא אם כן מדובר במקרים חריגים.
  • טיפולים נוספים כמו למשל טיפולים ביולוגיים נמצאים בפיתוח מתמיד כשבין היתר מדובר על הרספטין, לפטיניב, טייקרב, אווסטין ועוד.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן