סרטן השד והקשר לאסטרוגן

סרטן השד ואסטרוגןאחת משמונה נשים תחלה במהלך חייה בסרטן השד. זוהי עובדה שנבדקה במחקרים סטטיסטיים רבים ולא ניתן לערער עליה. עובדה זו מזעזעת נשים רבות אך פרט לכך היא עושה דבר חשוב אחר והוא העלאת המודעות.

היות והמודעות למחלה הולכת וגוברת עם השנים, הדבר גורר אחריו פיתוח של אמצעים לזיהוי מוקדם וטיפולים חדשניים שמאפשרים להציל ולרפא קרוב ל-90% מכלל הנשים שמאובחנות באבחון מוקדם.

כספים רבים מושקעים גם במחקרים שמטרתם היא לגלות מהם גורמי הסיכון לתחלואה בסרטן השד כדי שנשים תוכלנה להימנע מהם ועל ידי כך לצמצם את הסיכון שלהן לחלות.

אחד הגורמים שנמצא כי קיים בינו לבין תחלואה בסרטן קשר הדוק הוא אסטרוגן.

מהו אסטרוגן?

אסטרוגן הוא אחד ההורמונים הפעילים בגוף האישה. הורמון זה אחראי בין היתר להתבגרות המינית ולהופעת סימני מין משניים, למחזור החודשי, לגדילת השדיים ולביוץ.

בנוסף, לאסטרוגן תפקידים חשובים בשמירה על בריאות הלב ושמירה על מסת העצמות וכראיה לכך ניתן לראות שנשים שמפסיקות לקבל וסת ורמות האסטרוגן בגופן יורדות, נוטות יותר לירידה בצפיפות העצם ולמחלות לב.

חשיפה לאסטרוגן וסרטן שד

כפי שכבר צוין, אסטרוגן הוא אחד ההורמונים האחראיים על התפתחות רקמת השד בתקופת גיל ההתבגרות. האסטרוגן גם אחראי על גדילת השדיים במהלך ההריון. ניתן להבין מכך שלאסטרוגן השפעה משמעותית על התאים המרכיבים את רקמת השד ועל יכולת החלוקה והגדילה שלהם.

מחקרים הראו כי חשיפה ממושכת לאסטרוגן מעלה את הסיכוי לחלות בסרטן שד היות והאסטרוגן מעלה את קצב התחלקות התאים בשד- דבר שמגביר את הסיכוי שאחד מהתאים הללו יצא משליטה על מעגל החלוקה שלו ויהפוך להיות סרטני.

מעבר לכך, ישנם סוגים מסוימים של סרטן שד שתאי האב מהם נוצרו הם תאים שמגיבים בגדילה ושגשוג לחשיפה לאסטרוגן. אותם סוגי סרטן מתקדמים הודות לחשיפה לאסטרוגן והטיפול בהם הוא על ידי חסימה של הקולטנים שלהם לאסטרוגן.

גופנו נחשף לאסטרוגן ממקורות נוספים פרט לאסטרוגן המיוצר על ידי הגוף עצמו וחשוב להכיר את המקורות הללו כדי לצמצם את החשיפה לאסטרוגן.

דרכים בהן גופנו נחשף לאסטרוגן

תזונה

דיאטה עתירה בסיבים ודלה בשומן יכולה לעזור להפחית את כמות האסטרוגן בגוף. רקמת השומן מייצרת גם היא הורמוני מין, ביניהם אסטרוגן ונשים בעלות אחוז שומן גבוה יותר נוטות לחלות יותר בסרטן השד בגיל המבוגר ולכן כדאי לצמצם את כמות השומן במזון.

ישנם מאכלים המכילים בתוכם חומרים בשם פיטו-אסטרוגנים. חומרים אלה דומים במבנה שלהם להורמון אסטרוגן והמחשבה היא שיש לחומרים הנ"ל השפעות שסותרות את אלה שיש לאסטרוגן על הגוף. בין המאכלים הנ"ל ניתן למצוא: סויה, טופו, חיטה מלאה, פירות וירקות. מחקרים שנעשו הראו כי אנשים שצרכו כמויות רבות של פיט ואסטרוגנים, ביניהם טבעונים, היו בעלי סיכון נמוך יותר לחלות בסרטן השד.

קיימת סברה כי גם אלכוהול מעלה את רמת האסטרוגן בגוף אולם מחקרים שונים בנושא סותרים זה את זה.

פעילות גופנית

פעילות גופנית עוזרת להפחית את כמות השומן בגוף ועל ידי כך מצמצמת את החשיפה שלנו לאסטרוגן במהלך החיים.

נטילה של גלולות למניעת הריון

נטילה ממושכת של גלולות מגיל צעיר נמצאה קשורה בעליה בסיכון לחלות בסרטן השד. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שהסיכון תלוי במינון האסטרוגן שבגלולות. כמו כן נמצא כי נשים שנטלו גלולות וחלו בסרטן השד התגלו בשלב מוקדם יותר של המחלה- דבר שהעלה משמעותית את סיכויי ההחלמה שלהן.

לסיכום ניתן לומר כי ידוע לנו שאסטרוגן וחשיפה ממושכת אליו קשורים בעליה בתחלואה בסרטן השד ורצוי להימנע מחשיפה אליו ממקורות חיצוניים כמה שניתן.

לקריאה באותו הנושא:

אסטרוגן לטיפול בסימפטומים ואגינליים אצל חולות סרטן השד

אולי יעניין אותך גם:

האם נטילת גלולות נגד הריון מעלה את הסיכון לסרטן השד? חוקרים בדקו

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן