האם ממוגרפיה לא מועילה לגילוי סרטן השד? מחקר בדק

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקת ממוגרפיה אינה יעילה במניעת סרטן השדמחקר קנדי פורץ דרך מצא כי הקרנות ממוגרפיה רגילות אינן מפחיתות את שיעורי התמותה מסרטן שד. במחקר השתתפו  כ 90,000 נשים. המומחים טוענים כי הממצאים מוסיפים ספקות חדשות וחזקות בנוגע לערך ההקרנות בקרב הנשים. אחת הטענות הייתה כי בדיקות רבות למעשה יוצרות מצב בו נשים רבות מאבוחנות יתר על המידה ונוצר מצב של אבחנה חיובית שלילית.
המחקר הקנדי , אשר פורסם בכתב העת הרפואי הבריטי, ניתח נשים בגילאי 40-59 במשך עשרים וחמש שנים , ומצא שבעוד שהקרנת לצורך אבחון עשויות לאתר נשים עם המחלה, שיעור התמותה מסרטן השד היה זהה בנשים שעברו ממוגרפיה לבין נשים אשר לא עברו בדיקה.  לפי המועצה למלחמה בסרטן, נשים צריכות לדעת שאין יתרון מובטח. כמו כן, נמצא כי להקרנות יש השפעה שלישית ואף מזיקה,  אחד מתוך חמישה מקרי הסרטן אובחנו יתר על המידה, כלומר הגושים לא היוו איום על בריאותה של האישה ולא הצריכו טיפולי כימותרפיה, ניתוח או הקרנות.

מהלך המחקר

המחקר היה אחת ההערכות הגדולות ביותר והקפדניות ביותר בתחום הממוגרפיה אשר נעשו אי פעם.  המחקר בדק 89,835 נשים, כאשר כמחצית  מהמשתתפות אשר עברו הקרנה שנתית במשך תקופה של חמש שנים ונשים בגילאי  50-59 אשר עברו בדיקות שד נוספות. בקבוצת הנשים השנייה לא בוצעו בדיקות ממוגרפיה , אם הן היו בגילאי 40-49 ובוצעו רק בדיקות שד מעל גיל 50 . במשך 25 שנים , 3,250 נשים עברו ממוגרפיה ו3133 ללא הקרנות. 500 נשים אשר עברו ממוגרפיה, נפטרו ממחלת הסרטן בעוד 505 מהקבוצה השנייה, נפטרו אף הן  מהמחלה.

ממוגרפיה אינה מומלצת לנשים מתחת לגיל 40 , אך מומלצת משמת נשים כדי לבדוק את שדיהן באופן קבוע , כך שהדבר מגביר את המודעות לכל שינוי בדרך בה הן מרגישות. נשים בגילאי 40-49 זכאיות להקרנה אבל הדבר פחות  יעיל בגלל רקמת שד צפופה יותר בנשים צעירות, מה שמקשה על האבחון. המידע על ממוגרפיה מתעדכן כל הזמן  וחשוב לעזור לנשים להבין את היתרונות הפוטנציאליים  והסכנות האפשריות.

סכנות הממוגרפיה

האמונה הרווחת עד כה הייתה כי ממוגרפיה פשוטה היא השיטה הטובה ביותר לגילוי מוקדם של סרטן השד. ממוגרפיה היא צילום רנטגן של השד אשר מטרתו לאתר גידולים סרטניים , אשר אינם נצפים בבדיקה גופנית. במסגרת הממוגרפיה נעשה שימוש בקרני ה-X לצורך יצירת הדמיה צילומית . למרות המימון והמחקר הרב בתחום , קיימת התנגדות חזקה לבדיקת ממוגרפיה מצד גופי בריאות רבים ומערכת בריאות טבעית.
ההתנגדות הזאת נובעת בשל הסכנות הרבות הכרוכות בחשיפה לרמות גבוהות של קרינה, אי דיוק ועלויות גבוהות .

רופאים רבים מתקשים לבטוח בממוגרפיה בשל שיעור גבוה של אבחון חיובי שגוי .במסגרת מחקר רחב נוסף  אשר בחן  60,000 נשים , נמצא על ידי החוקרים כי  70%מהגידולים שאותרו לא היו גידולים כלל. תוצאות החיוביות הכוזבות האלה יוצרות כמות גדולה של מתח נפשי בחולות ובבני משפחתן המעורבים. חמור מכך , תוצאות אלו מובילות לביופסיות מיותרות ופולשניות. מחקרים הראו כי 70-80 אחוזים מכלל בדיקות הממוגרפיה החיובית לא הראו נוכחות של סרטן בבדיקת ביופסיה.

ממוגרפיה בישראל

מדי שנה, במדינת ישראל נבדקות  כארבע מאות אלף נשים באמצעות ממוגרפיה וזאת בהתאם להמלצות האגודה למלחמה בסרטן ובהתאם למדיניות של משרד הבריאות. קופות החולים ממליצות לנשים מעל שנות החמישים לחייהן, לבצע בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים, משום שלטענתן, זאת השיטה היעילה ביותר לאבחון המחלה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו